בג"צ דורש מהמדינה להכיר בקיומו של הכפר הערבי הלא מוסדר דהמש

דהמש הוא כפר ערבי לא מוסדר שבו מתגוררות 600 משפחות, המצוי בתחום השיפוט של המועצה האזורית שדות דן, בין הערים לוד ורמלה • בג"ץ קיבל את עתירת התושבים לעניין הסדרת סטטוס היישוב

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: אורן בן חקון, פול
נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: אורן בן חקון, פול

בישיבת בג"ץ שהתקיימה אתמול (ד'), בראשותה של השופטת אסתר חיות, קיבל בית המשפט את עתירת תושבי הכפר דהמש לעניין הסדרת סטטוס היישוב.

דהמש הוא כפר ערבי לא מוסדר שבו מתגוררות 600 משפחות, המצוי בתחום השיפוט של המועצה האזורית שדות דן (לשעבר עמק לוד), בין הערים לוד ורמלה. אף שחלפו יותר מ-70 שנים מאז הקמתו, הסטטוס של הכפר לא ברור והוא לא מקבל שירותים בסיסיים מהמועצה האזורית.

פסק הדין של בג"ץ קבע כי תושבי הכפר סובלים "מעינוי דין מתמשך" ודרש ממדינת ישראל לפעול לאלתר לאספקת שרותי תברואה, כמו גם לדון במעמד הישוב.

הכפר דהמש נבנה ע"י ערבים שעזבו את בתיהם בלוד אחרי 1948. אדמות הכפר הן בבעלות פרטית. למרות שחלפו למעלה מ-70 שנים מאז הקמתו, מדינת ישראל לא מכירה בקיומו. המשמעות בפועל היא שכל הבנייה בישוב לא חוקית ושהמקום לא מקבל שרותי תברואה בסיסיים מהמועצה האזורית.

בשנת 2007 ניסו תושבי הכפר לקדם תב"ע (תוכנית בניין עיר) שתסדיר את שינוי ייעוד הקרקע מחקלאות למגורים, אך התוכנית נדחתה. וועדת הגבולות שמונתה ע"י מנכ"ל משרד הפנים בשנת 2011 הציעה חלופות שונות להסדרת סטטוס הכפר, אך עד היום לא התקבלה החלטה בעניין. על פניו, הערים רמלה ולוד אינן מעוניינות בסיפוח הכפר לתחומם, וגם המועצה האזורית, אינה ממהרת לקחת אחריות על המקום.

העתירה של תושבי הכפר נגעה להסדרת הסטטוס של הכפר והסדרת מעמדו התכנוני. עורך הדין דר' קייס נאסר, ייצג את תושבי הכפר בעתירה: "המדינה שלפה כל פעם תירוץ אחר כדי לא להסדיר את מעמדו של הכפר. כשהתושבים הגישו תוכנית היא נדחתה בטענה ששר הפנים צריך להחליט על הקמת ישוב. כשפנינו לשר הפנים להחליט על הקמת ישוב, טענו שאין תוכנית. בית המשפט הביע בפסק הדין את מורת רוחו מכך שהמדינה מגלגלת אחריות ממשרד למשרד ואף אחד לא רוצה להתעסק עם דהמש, וכל זה על חשבון חיי היום יום של התושבים".

פסק הדין של בג"צ קובע כי על מדינת ישראל לפעול מהר להסדרת סטטוס הכפר: "האילוצים שהקשו על משיבי הממשלה להביא לפתרון הבעיה התכנונית והמוניציפלית אינם מצדיקים הימנעות מוחלטת מהכרעה ביחס אליהן, בייחוד בהינתן הפגיעה הקשה שנגרמת לתושבי הכפר כתוצאה מהעיכוב האמור".

בג"צ דרש מהמועצה האזורית לפעול להסדרת שרותי התברואה לכפר, כולל פינוי שני מצבורי פסולת בכניסה לישוב. כמו כן, ניקבע כי עד סוף שנת 2021 תוקם ועדת גבולות שתיתן את המלצותיה באשר לסטטוס הישוב.