הגיע הזמן לעצור את השחתת תמונות הנשים בשלטי החוצות

השחתת שלטים, כמו הדרת נשים, פגיעה ותקיפת נשים, היא תופעה שיש לגנותה, להוקיעה בכל תוקף וכמובן לנקוט כל דרך לעצור, למצות את הדין עם העבריינים ולהענישם במלוא החומרה

פוסטר שנתלה בירושלים כחלק מהקמפיין להשחתת תמונות של נשים במרחבים ציבוריים
פוסטר שנתלה בירושלים כחלק מהקמפיין להשחתת תמונות של נשים במרחבים ציבוריים

מזה כמה שנים, ובמיוחד בתקופה האחרונה, אנחנו עדים לתופעה שהולכת ומחמירה, מחיקת דמויות ופנים של נשים משלטי חוצות. ולא, לא מדובר בשלטים באזורים החרדים, אלא במרחב הציבור הכללי, בערים רבות ברחבי הארץ.

התופעה הפסולה והקיצונית של השחתת פנים, ריסוס הגוף, כריתת ראשים ומחיקת פנים של נשים על שלטים אומנם, באופן וירטואל קיימת חיה ובועטת ומרימה ראש מדי פעם ומשחיתה כל שלט גם אם יש בו רמז לדמות של אישה.

לתופעה המגונה שמתחילה בצביעה, בריסוס, ממשיכה בהשחתה ובהרס של שלטים עליהן מתנוססות פנים של נשים היא עוד דרך להדרת נשים תופעה שקיימת בהמון תחומים, כמו הדרתן מלשיר בטקסים בנימוק "קול באישה ערווה" שרק בשנים האחרונות קיבל פרשנות קיצונית המתירה לאסור עליהן לשיר, לרקוד ולמעשה להדירן מטקסים של קהל מעורב. הדרת נשים ומחיקת דמויותיהן משלטים ישנם היבטים דתיים- מוסריים, חברתיים, כלכליים. זוהי אלימות שמתחילה בצורה סמויה, וירטואלית, ממשיכה בהדרה פיזית מהמרחב הציבורי, פגיעה בזכויות נשים והאפשרות להתפרנס ממקצוע דוגמנות למשל, כי חברות פרסום מעטות ירשו לעצמן להתמודד עם הנזק הכלכלי של השחתת השלטים ויעדיפו להימנע מהעסקת נשים.

בנוסף, זה עלול בתהליך מסוכן גם למנוע ייצוג הולם של נשים בעמדות מפתח ומדרגים של מקבלי החלטות. השחתת השלטים היא וונדליזם, השחתת רכוש של פורעי חוק ,קיצוניים, שיכול להוביל אצל אנשים קיצונים גם לאלימות ופגיעה פיזית חמורה בנשים. תופעה שנובעת מחוסר סובלנות, מחוסר כבוד לאמונות של האחר, מאי הכלה וקבלה של השונה. להשחתת הפנים של נשים על שלטים אין קשר לטענה "כבודה של בת מלך פנימה". להיפך, זהו חוסר כבוד והערכה כלפי הנשים המהוות מודל לחיקוי ולגאווה. כי האישה שבשלט מייצגת את האמא, את האחות, את המורה, את הרופאה של כולנו בכל מגזר וקהילה. היא מייצגת את כל הנשים מעוררות ההשראה שחוללו מהפיכה דווקא כי הן עמדו בקדמת הבמה. בשלט בו מרססים, צובעים משחיתים ועושים איקס על פנים של נשים עושים איקס גם הנשמה על הכבוד ועל הערך של הנשים, במקום כזה מצמיחים עשבים שוטים ואנשים אלימים ,חדורי שנאה שיהפכו אולי ,חס וחלילה להיות רוצחים של נשים.

משחיתי השלטים, ברוב המקרים הם חרדים קיצוניים, העושים נזק לקהילה שלמה, טובה חפצת חיים, קהילה בה איש על פי אמונתו, איש על פי מנהגיו ועל פי אזור מגוריו יחיה. השחתת שלטים כמו הדרת נשים, פגיעה ותקיפת נשים, היא תופעה שיש לגנותה, להוקיעה בכל תוקף וכמובן לנקוט כל דרך לעצור, למצות את הדין עם העבריינים ולהענישם במלוא החומרה.

השימוש בדת כהיתר לפגוע באמונה של האחר, בחופש הפרט הוא פסול ואינו מקובל כלל. בעיניי, הדת, המורשת היהודית, כפי שאני מאמינה ונוהגת לפיה, וכאשת חינוך, כפי שחינכתי לאורה דורות של תלמידים בביה"ס תיכון מקיף ד' באשדוד, היא דת מכילה, מקרבת, מעניקה כבוד לאחר ולשונה, כל אדם באמונתו יחיה, אני מציעה, במקום להשחית פנים של נשים, בואו ונקיים שיח של אחים. בואו נתכנס לערבי היכרות והידברות , למפגשים מחברים ומקרבים, ונקיים את הכלל הגדול בתורה "ואהבת לרעך כמוך".

הכותבת היא יועצת ראש עיריית אשדוד לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי