ארה"ב | פיצ'ר

מבזוס ועד באפט: עשרת המיליארדרים של ארה"ב שווים יותר ממחצית האוכלוסייה

בעוד ש-77 מיליון אמריקאים הפכו למובטלים בשנה האחרונה, היו מי שדווקא ראו ברכה בקורונה • לפי דוח שפורסם לאחרונה, מאז פרוץ המגפה, זינק הונם של המיליארדרים האמריקאים מ-2.95 טריליון דולר ל-4.56 טריליון • מה הפלא שרוב מוצק תומך כעת בהעלאת המס לעשירים

בזוס, גייטס, צוקרברג, מאסק ובאפט / צילום: Associated Press
בזוס, גייטס, צוקרברג, מאסק ובאפט / צילום: Associated Press

הקלישאה שאומרת שכסף נדבק לכסף כנראה מעולם לא הייתה נכונה יותר, מאשר בתקופת הקורונה. אם כי רק לחלק קטן מאוד מאתנו. נתונים מאפריל מלמדים כי בזמן שעשרות מיליוני אמריקאים איבדו את מקום עבודתם בשל המגפה, הונם של המיליארדרים האמריקאים התנפח ב-1.62 טריליון דולר, מ-2.95 טריליון דולר ל-4.56 טריליון דולר. זינוק זה, שחל ב-13 החודשים בין 18 במרץ 2020 ועד ל-12 באפריל 2021, היה שווה לסך הגידול בהון המשוקלל שלהם במשך 18 שנה רצופות.

המיליארדרים האמריקאים נהנו בשלושת העשורים האחרונים מעלייה ממוצעת שנתית של כ-90 מיליארד דולר בסך ההון שלהם. כל זה השתנה במגפה, כאשר קצב הגידול בעושרם האיץ באופן חסר תקדים, מוטציוני כמעט - פי 18 ב-13 חודשים בלבד.

התוצאה היא זינוק בהונם של 719 אמריקאים בשיעור של 55% וב-1.6 טריליון דולר (1,600 מיליארד). באותו הזמן ממש ערך הנטו של "אמריקאים-עובדים" ירד, השירותים הציבוריים הידרדרו במדינות רבות ומספר העניים בארה"ב הלך וגדל. כך עולה מדוח חדש של "המכון לחקר המדיניות" (Institute for Policy Studies) ו"אמריקאים למען מיסוי הוגן" (ATF), שהתבסס על נתונים של מגזין "פורבס" מה-12 באפריל ושל מדד המיליארדרים של "בלומברג", שמתעדכן מדי יום.

מולטי-מיליארדרים כגון ג'ף בזוס מאמזון, אלון מאסק מטסלה, מארק צוקרברג מפייסבוק ו"סתם" מיליארדרים אחרים התעשרו בצורה כל כך דרסטית בתקופה הזו בשל שילוב של מספר סיבות ומגמות. הסיבה הראשית היא ששוק המניות האמריקאי שבר שיאים במהלך המגפה, הודות לציפיות המשקיעים לריבאונד כלכלי חזק בשנת 2021, הריביות נמוכות, הזרמות כספים ומחסור בהשקעות אלטרנטיביות.

 
  

בזוס קופץ על רכבת המס 

האופטימיות הזו תודלקה בחלקה הגדול מהזרקת הכספים המסיבית של הממשל למשק האמריקאי בתמיכת הבנק הפדרלי, שכללה סבסוד עסקים, חלוקת צ'קים לכלל האמריקאים, דחיית חובות ותשלומים של עסקים, השהיית תשלומי משכנתאות, הלוואות נוחות לעסקים קטנים, תשלום דמי אבטלה ועוד.

בנוסף, עסקים כמו אמזון או חבורת טכנולוגיה ומחשוב הרוויחו בגדול מכך שחלק ניכר מהאוכלוסייה ברחבי העולם נאלצו לשנות את דפוס ההתנהגות שלו תוך כדי המגפה. לדוגמה, הבית הפך ל"משרדי" יותר על ידי השקעה בתשתיות אינטרנט מהירות יותר לטובת שיחות עבודה ולימודים ("זום" ועוד), רכישת ציוד מחשב חדש או צריכה מוגברת מקמעונאים ברשת באינטרנט עקב סגירת החנויות ומרכזי הקניות.

כותבי הדוח מעריכים שהמגמה הזו יכולה להתחיל להתהפך אם רפורמות המס הבאות של הנשיא ג'ו ביידן ייצאו לפועל: העלאת מס החברות מ-21% ל-28% במסגרת "תוכנית התשתיות" שנידונה בימים אלה בקונגרס; וכן הכפלה של המס רווחי ההון שתושת על אזרחי ארה"ב שמרוויחים מעל מיליון דולר בשנה מ-20% כיום ל-39.6% (43.4% בשילוב 3.8% שהם משלמים כיום על מימון אובמה-קר) במסגרת "תוכנית המשפחות האמריקאיות" בהיקף של 1.8 טריליון דולר שביידן הציג בליל רביעי בנאומו הראשון בקונגרס כנשיא.

"אנשי וול סטריט לא בנו את המדינה הזו, אלא מעמד הביניים. ואיגודי העובדים הם אלה שבנו את מעמד הביניים", אמר הנשיא והוסיף, כי "הגיע הזמן שהתאגידים והעשירים בארה"ב ישלמו את חלקם ההוגן" ולשם כך יש צורך בשינוי מדיניות המיסוי כדי שהאחוזון העליון יישא גם הוא בנטל.

הצמיחה בהון של המיליארדרים בשנה האחרונה לבדה, הייתה יכולה לממן כמעט 70% מהעלויות של תוכנית התשתיות של ביידן שצפויה להתפרש על פני שמונה שנים ועלותה 2.3 טריליון דולר.

במהלך שעשה כותרות ברחבי העולם, מייסד אמזון ג'ף בזוס שבקרוב יעזוב את כיסא המנכ"ל, זינק בשבוע שעבר על "רכבת המס" של ביידן והודיע כי הוא תומך ביוזמה של הנשיא. בהודעה שהוציא האיש העשיר בעולם בחשבון הטוויטר הרשמי של אמזון, נאמר כי הוא וחברתו יתמכו בתוכנית של הבית הלבן להעלות את שיעור מס החברות כדי לשלם עבור חבילת התשתית של הנשיא.

"זה הזמן הנכון לעבוד יחד כדי להעביר את התוכנית השאפתנית של הנשיא. אנו מכירים בכך שההשקעה הזו תדרוש ויתורים מכל הצדדים - הן לגבי הפרטים הכלולים בה והן לגבי אופן המימון שלה (אנחנו תומכים בעליית שיעור מס החברות)", כתב בזוס בהצהרה.

ואולם יש המתנגדים לתוכניות הכלכליות של ביידן, שהוא נוקט בהן מאז כניסתו לבית הלבן. המבקרים טוענים כי המיסים החדשים עשויים לשבש את כלכלת ארה"ב המתחדשת אחרי הקורונה, וכן את התחרות ואת שוק המניות בארה"ב. דבר זה, לדבריהם, עלול לפגוע בניסיונות ליצור מקומות עבודה חדשים ולבלום את התרחבות העושר של המעמד הבינוני.

10 שווים 1.5 טריליון 

בנובמבר 2017 הפך מייסד אמזון, ג'ף בזוס, לסנטי-מיליארדר (centi-billionaires) הראשון בעולם, כלומר ההון האישי שלו חצה את המאה מיליארד דולר (11 אפסים). הונו של ביל גייטס שזינב אחריו היה באותו הזמן 90 מיליארד דולר. לקח למייסד מיקרוסופט עוד כשנה וחצי כדי להפוך לסנטי-מיליארדר בעצמו במרץ 2019. שלושה חודשים אחר כך, הצטרף אליהם ברנאר ארנו, בעל השליטה בלואי ויטון.

על פי פורבס, נכון לאפריל 2021 יש בארה"ב כבר שישה "סנטי-מיליארדרים" - ג'ף בזוס, אלון מאסק, ביל גייטס, מארק צוקרברג, וורן באפט, לארי אליסון - ששוויים המשותף עומד על קצת פחות מ-815 מיליארד דולר ( ראו תיבה נפרדת ). בשביל לקבל קצת פרופורציה, בארה"ב ישנן 13 מדינות שגודל כל הכלכלה שלהן (בנפרד) אינו מגיע לסכום הזה.

 
  

בזכות רצף הדוחות השנתיים של המגזין פורבס מאז שנת 1990, ניתן להעריך כמה מגמות הקשורות לגידול ההון של המיליארדרים.

לאחר התאמות לאינפלציה, ההון בהיקף 240 מיליארד דולר שהיה בידי המיליארדרים האמריקאים ברשימת פורבס בשנת 1990 התנפח ל-4.56 טריליון דולר ב-2021. זאת כאשר יותר משליש מצמיחת ההון ב-31 השנים שחלפו בהיקף של כ-4.3 טריליון דולר, התרחשה דווקא ב-13 החודשים האחרונים שבהם נגיף הקורונה השתולל ברחבי העולם והביא לכך ש-77 מיליון אמריקאים איבדו את פרנסתם.

מדוח זה של פורבס בשילוב נתונים של הפדרל ריזרב עולה כי 719 המיליארדרים בארה"ב, ששוויים כאמור עומד על 4.56 טריליון דולר, מחזיקים בפי ארבעה יותר הון ממחצית האמריקאים מחמשת העשירונים התחתונים (165 מיליון איש) ששווי ההון הכולל שלהם עומד על 1.01 טריליון דולר. יותר מזה, עשרת האמריקאים העשירים ביותר שווים ביחד כ-1.5 טריליון דולר - כחצי טריליון יותר מהשווי של מחצית מאזרחי ארה"ב.

זאת, בניכוי מוצרים צרכניים שקשה למכור או שאינם סחירים כלל כגון כגון טלוויזיות, רהיטים ומכשירי חשמל ביתיים. בניגוד למכונית למשל שניתן למכור ולכן נחשבת כחלק מההון.

שיטת החישוב הזו, שבה מנכים נכסים בני-קיימא, מבוססת על מחקריו של הכלכלן אדוורד וולף מאוניברסיטת ניו יורק והיא מספקת תמונה יותר מדויקת של המצב הכלכלי של ה-50% התחתונים. ללא הניכוי של המוצרים, שקשה להמיר לכסף, אותם חמישה עשירונים שווים על הנייר 2.49 טריליון דולר. ההחרגה של מכוניות שעושה וולף תואמת את הגישה של הפדרל ריזרב, שם רכישות כלי רכב נרשמות כהוצאות ולא כהשקעה בחסכון.

הכסף הגדול בהייטק

לא תמיד היחס בין המיליארדרים לשאר האמריקאים היה כזה. אם חוזרים לשנת 1990, המצב היה (כמעט) הפוך: המיליארדרים היו שווים אז 240 מיליארד דולר ו-50% האמריקאים מהעשירון הראשון ועד החמישי החזיקו בהון משוקלל בהיקף של 380 מיליארד דולר - 37% יותר מאשר המיליארדרים.

אפילו בקרב המיליארדרים אין איזון: כמעט 45% מ-719 המיליארדרים בארה"ב באים מעולם הפיננסים (184 איש) או ענף הטכנולוגיה (138 איש). המיליארדרים משני הענפים האלה לבדם מחזיקים ביותר ממחצית (55%) מהון - 2.5 טריליון דולר.

אולם, בחינה מעמיקה יותר מגלה כי המיליארדרים שמקור עושרם הוא מגיע מחברות טכנולוגיה מחזיקים בכמעט 70% יותר עושר - 1.5 טריליון דולר - בהשוואה ל-906 מיליארד דולר שמחזיקים אנשי הפיננסים.

72% מהאמריקאים: זה לא הוגן שמיליארדרים התעשרו ככה במגפה

הוויכוח הציבורי על כוחם של התאגידים והמיליארדרים באמריקה מונע על ידי פוליטיקאים, אקדמאים, עיתונאים ודוברים קולניים, בהם מבקרים ותומכים שלהם. בעוד שהמעריצים רואים בהם את התגלמות החלום האמריקאי, המבקרים רואים במיליארדרים אנשים נצלנים שמחפשים פרצות מס כדי לשלם כמה שפחות למדינה, דבר שיוצר חוסר שוויון משמעותי בשיעור המס שהאמריקאים משלמים.

הנשיא ביידן עצמו הביע את הקונפליקט הזה בכמה נאומים שנשא באחרונה. "הכלכלה שלנו מעוותת. מיליונים איבדו עבודה, בעוד שהאחוזון העליון הרוויח 4 טריליון דולר. הגיע הזמן לשנות את זה", הוא אמר והוסיף כי אין לו "שום בעיה עם מיליונרים ומיליארדרים. אני מאמין בקפיטליזם האמריקאי. אני רוצה שכולם יצליחו אבל הנה העניין, ברגע זה זוג ממעמד הביניים, כבאי או מורה עם שני ילדים, שמרוויחים ביחד 110-120 אלף דולר בשנה, משלמים 22 סנט על כל דולר נוסף שהם מרוויחים במס פדרלי. אבל תאגיד בינלאומי שמקים מפעל מחוץ לארה"ב לא משלם כלום".

נשאלת השאלה מה חושבים האמריקאים הרגילים על הסוגיה הזו. בסקר שנערך בחודש שעבר על ידי המגזין VOX ו- Data for Progress עולה כי 72% מהאמריקאים חושבים שזה לא הוגן שמיליארדרים התעשרו במהלך המגפה. רק 36% אמרו שיש להם רגשות חיוביים בדרך כלל כלפי מיליארדרים, לעומת 49 אחוזים שאמרו שלא. 23% בלבד מהנסקרים ראו במיליארדרים מודל לחיקוי טוב למדינה, בעוד ש-65% אמרו שהם אינם.

יחד עם זאת, 68% מהנשאלים אמרו כי הם אינם מסכימים שזה לא מוסרי לאפשר לאנשים להפוך למיליארדרים בארה"ב. בנוגע לשאלה האם מיליארדרים עושים טוב בכך שהם תורמים את כספם באמצעות פילנתרופיה, כמחצית (47%) הסכימו שמדובר בדבר טוב. אולם נראה כי רוב האמריקאים לא חושבים שפילנתרופיה היא פתרון מספיק טוב לבעיית האי-שוויון בארה"ב. כשנשאלו מהו התיקון הטוב יותר לבעיות המדינה במהלך המגפה - העלאת מסים לעשירים או הגדלת התרומות מצד העשירים, 52% בחרו באופציה הראשונה בעוד ש-38% בחרו בשנייה.

כך או כך, בנוגע לשאלה האם הם רואים במיליארדרים סכנה לדמוקרטיה, 54% אמרו שלא וקצת יותר מרבע (28%) אמרו שכן.

מה קרה להון של הסנטי­-מיליארדרים בקורונה?

בארצות הברית יש נכון לעכשיו שישה סנטי-מיליארדרים - כלומר, אנשים שסך ההון שלהם גבוה יותר ממאה מיליארד דולר, (centi = מאה). להלן פירוט קצר על הגידול בהון שהם ראו במהלך 13 החודשים האחרונים.

ג'ף בזוס
שווי הנטו של מייסד אמזון, שעוד מעט יפרוש מכיסא המנכ"ל, נאמד ב-197 מיליארד דולר. במשך 13 החודשים שחלפו החל מה-18 במרץ 2020 ועד ל-12 באפריל 2021, בזוס התעשר ב-74%. זאת גם אחרי שהוא נפרד מאשתו לשעבר, מקנזי סקוט, שהסכם הגירושים שלהם השאיר לה 60 מיליארד דולר. כלומר, אם השניים היו עדיין נשואים כיום, השווי של הזוג היה עומד על כרבע טריליון דולר.

אילון מאסק
הונו של המייסד של יצרנית כלי הרכב החשמליים, "טסלה", ויצרנית טילי החלל והחלליות, SpaceX, עלה בשיעור הכי דמיוני של 599% מ-24.6 מיליארד דולר במרץ 2020 ל-172 מיליארד באפריל השנה.

ביל גייטס
הונו של מייסד מיקרוסופט, שהקדיש את זמנו וחלק מכספו במהלך השנה האחרונה למציאת פתרונות למגפת הקורונה, נאמד כעת ב-130 מיליארד דולר. גייטס זכה לעלייה צנועה מאד ביחס למאסק - 33% בלבד מאז
מרץ 2020 ועד היום.

מארק צוקרברג
מייסד ומנכ"ל הרשת החברתית פייסבוק, שחולשת גם על ווצאפ ואינסטגרם, הוא כיום בעל הון של 113.5 מיליארד דולר. הונו של צוקרברג, שהוא הצעיר ביותר ברשימה, צמח ב-108% מ-54.7 מיליארד דולר במרץ אשתקד.

וורן באפט
המשקיע האגדי, "האורקל מאומהה" והבעלים של ברקשייר האת'וואי שווה כעת 101 מיליארד דולר. גם ההון שלו בדומה לזה של אחרים במועדון היוקרתי, זינק בשיעור של עשרות אחוזים (50%). במרץ 2020 באפט היה שווה 67.5 מיליארד דולר.

לארי אליסון
מי שסוגר את הרשימה של הסנטי-מיליארדרים הוא מייסד אורקל, ששווה כמעט 101 מיליארד דולר - עלייה של 71% ממרץ 2020 אז היה שווה 59 מיליארד דולר.