קרנות גידור מכינות התנגדותן למס חדש שממשל ביידן מבקש להטיל

חברות בבורסה מאמינות שביטול היתרונות של הנוהל המכונה ריבית נגררת עשויים לגרום לפחות השקעה בחברות קטנות

ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Evan Vucci
ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Evan Vucci

כמה חברות פרטיות העוסקות בניירות ערך וקרנות גידור מתנגדות להצעה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לסיים את הטבת המס של העברת הריבית שחברות מסוג זה נהנות ממנה.

ביידן מציג הצעה בגובה 1.8 טריליון דולר הכוללת הוצאה חדשה על טיפול בילדים, חינוך וחופשה בתשלום, כמו גם הארכה של כמה הטבות מס. על מנת לממן זאת, הוא בעיקר יעלה מיסים לאמריקאים עשירים, כולל רבים בוול סטריט.

קרנות גידור וחברות הסוחרות בניירות ערך הן בין החברות שיושפעו מהצעתו של ביידן, בהתחשב בכך שבמסגרת התוכנית הוא יבטל שיעורים נמוכים על רווחי הון לטווח ארוך למשקי בית בעלי הכנסה גבוהה וכמו כן יבטל את מה שהממשל הגדיר כ"פרצה של העברת הריבית הלאה". משמעות הצעדים האלה היא שמנהלי השקעות לא יורשו יותר לשלם מס בתעריף נמוך יותר על חלק משמעותי מחבילות השכר שלהם.

לוביסטים של תעשיית חברות ניירות הערך הגיבה להצעה בטענה שתעשה יותר נזק מתועלת. הם אמרו שהשקעה פרטית הייתה טובה לכלכלה האמריקאית, כולל השקעות באנרגיה מתחדשת ובשירותי בריאות, יצירת מקומות עבודה ותמיכה בתוכניות פנסיה והוסיפו שמיסים חדשים יפגעו בהשקעות האלה.

"אנו שותפים למטרת הממשל לבנות מחדש את הכלכלה, להאיץ את השיקום מקורונה וליצור משרות חדשות למשפחות ברחבי המדינה", אמר דרו מלוני, נשיא ומנכ"ל של קבוצת המסחר של חברות ני"ע The American Investment Council ולשעבר בכיר במשרד האוצר בזמן כהונתו של הנשיא הקודם דונלד טראמפ. "במקום להתקדם בהעלאות מס שלא מעודדות השקעות בעסקים קטנים, עובדים וחדשנות, הממשל והקונגרס צריכים לספק מדיניות שתגרום ליותר השקעה פרטית לעבוד למען משפחות ברחבי המדינה".

שיעורי מס גבוהים יותר על רווחי הון עשויים גם לשנות את חישובי מייסדי החברות מתי והאם למכור את העסקים, ועבור חלק מהם מדובר בחשש, כך אמר בכיר בתעשייה. נכון להיום, אם הם מוכרים את החברות ישנו מס על רווחי הון והוא לרוב מוביל לקבלת סכומים גדולים אחרי עשורים בהם בנו את החברות.

הטענה לגבי הריבית הנגררת היא נושא חם בין וושינגטון לוול סטריט כבר זמן רב. ריבית נגררת היא לרוב חלק מהרווחים בריבית שהולך למנהלי החברה. על רווחים אלה משלמים מיסים על פי שיעור המס על רווחי הון הנמוך יחסית. מבקרים טוענים שתשלומים אלה מקבילים לפיצוי עבור עבודה וצריך לגבות עליהם מיסים בשיעור גבוה יותר, כפי שגובים על שכר עבודה.

כיום שיעור המס על רווחי הון הגבוה עומד על 23.8% לעומת 37% על הכנסה רגילה; יחד עם המיסים על הכנסות ומיסי השקעות, ההצעה של ממשל ביידן רוצה להעלות את המס הגבוה ביותר שמשלמים על רווחי הון ל-43.4%.

חוק בנושא מיסוי שעבר תחת ממשל טראמפ ב-2017 כלל סעיף שנגע לטיפול בריבית נגררת בכך שהאריך את התקופה בה חברות צריכות להחזיק בנכס לפני שיוטל עליהן המס על רווחי הון משנה אחת לשלוש. השינוי הזה באופן כללי השפיע על קרנות גידור יותר מאשר על קרנות העוסקות בניירות ערך, כי קרנות גידור נוטות להחזיק בנכסים תקופה ארוכה יותר.

האסטרטגיות של קרנות הגידור מגוונות, אבל רבות מהן סוחרות באופן פעיל ומחזיקות בנכסים תקופה של פחות משלוש שנים. עדיין, קרנות גידור העוסקות באקטיביזם, משקיעות בנכסים במצב גרוע או מוזנחים או משקיעות בתהליכים ארוכים כמו חברות ביוטטכנולוגיה, למשל, יכולות להישאר בפוזיציה במשך שנים. ביטול הריבית הנגררת יפגע בהן.

ישנן קרנות גידור שברצונן לגוון את עסקיהן עברו למבנה הדומה למבנה של קרנות העוסקות בניירות ערך ומשקיעות לתקופות זמן ארוכות יותר.

איגוד הקרנות המנוהלות, קבוצת לובי של תעשיית קרנות הגידור, הודיעה שקרנות גידור עובדות לעזור למורים, כבאים, אנשים אחרים המרוויחים מפנסיה, מענקים ומוסדות. "בהתחשב בעבודה החשובה וביתרונות שלה לאמריקאים רגילים, זה מזל רע שהממשל סימן דווקא את התעשייה שלנו", אמר נשיא איגוד הקרנות המנוהלות בריאן קורבט בהודעה.

קורבט אמר שהקבוצה תומכת ב"חוק מס הוגן ומוכוון-צמיחה המקדם פעילות השקעות ארוכת טווח".

למרות ששתי המפלגות הגדולות החליטו עתה להתמודד עם נושא הריבית הנגררת בדרכים שונות, אחת הסיבות שהיא שרדה זמן כל כך רב היא אולי כי סיום הנוהל הזה לא ייצר הכנסה נוספת משמעותית לממשלה.

מיסוי ריבית נגררת כאילו הייתה הכנסה רגילה היה מייצר כ-14 מיליארד דולר בהכנסות במשך 10 שנים, כך העריך משרד התקציב של הקונגרס ב-2018. זה יכול לעזור להסביר למה ממשל ביידן מתמקד גם בהעלאת המס על רווחי הון לאנשים עשירים, באופן נרחב יותר מנושא הריבית הנגררת.

האיגוד הלאומי של הון סיכון הודיע בבלוג שלו שהעלאה כל כך משמעותית במס על רווחי הון עשויה "להקטין את ההשקעות ואת היזמות בטווח הארוך על ידי הפיכת פעילות כלכלית יחסית קצרת טווח ליותר אטרקטיבית".

"הטלת מס על רווחי הון כהכנסה רגילה חותר תחת סדר היום Build Back Better של הנשיא ביידן עצמו", כך אמר נשיא האיגוד הלאומי להון סיכון והמנכ"ל בובי פרנקלין בפוסט. "אנו דוחקים בממשל לא לעשות צעד אחד קדימה ושניים אחורה ולעודד השקעות לטווח ארוך ופעילות חדשנות, אבל לשים בצד את העלאות המס האלה ובמקום זה לשתף פעולה עם סביבת העבודה של הסטראטאפים על מנת להשיג מטרות משותפות".

ריצ'רד רובין השתתף בהכנת הכתבה.