אחרי כחצי שנה בחלל: ארבעת האסטרונאוטים של SpaceX חזרו לכדה"א

בחודש נובמבר שיגרה חברת SpaceX האמריקאית ארבעה אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית, כחלק מתוכנית השיגורים המסחרית של סוכנות החלל נאס"א • הצוות, הראשון שיצא למשימה כחלק משיתוף הפעולה בין נאס"א ו-SpaceX, שבר שיא שהייה של חללית אמריקאית בחלל

צוות האסטרונאוטים של החללית Resilience אחרי שנחתו בהצלחה בתוך הים / צילום: Associated Press, Bill Ingalls/NASA
צוות האסטרונאוטים של החללית Resilience אחרי שנחתו בהצלחה בתוך הים / צילום: Associated Press, Bill Ingalls/NASA

ברוכים השבים: האסטרונאוטים שאנון ווקר, מייק הופקינס, ויקטור גלובר וסוצ'י נוגוצ'י היפני שבו לכדור הארץ, לאחר משימה של כחצי שנה בתחנת החלל הבינלאומית. הצוות, ששוגר בעזרת החללית Crew Dragon של חברת SpaceX ב-15 בנובמבר 2020, נחת היום במפרץ מקסיקו מול חופי פלורידה. המשימה הזו היא חלק מהמשימה המסחרית של סוכנות החלל האמריקאית נאס"א.

החללית של החברה, ה-Crew Dragon, יצאה לדרכה מתחנת החלל הבינלאומית בשעה 3:35 שעון ישראל. 6 שעות לאחר מכן, 9:56 שעון ישראל, החללית נחתה במים מול חופי פלורידה. החזרה שודרה בשידור חי בזירות של נאס"א.

"אנחנו ממשיכים לשמוע חדשות טובות אחרי חדשות טובות", צייצו בחשבון הטוויטר של נאס"א מוקדם יותר. "ארבעה המצנחים העיקריים נפרסו, מאטים את החללית לבואם לחופי פלורידה". המסע נדחה מיום שישי עקב רוחות חזקות שהיו צפויות בעת הנחיתה בכדור הארץ. בנאס"א אמרו שהתנאים יותר אידאליים ביום ראשון.

בחצי שנה האחרונה האסטרונאוטים עבדו על מספר ניסויים, בתחומי המזון, הרפואה והפיזיקה. הם בחנו גם שיטה חדשה לייצור גבישים מוליכים למחצה.

עם החזרה, הם יועברו ליוסטון. החללית תשופץ למען שימוש במשימות עתידיות. זה הצוות הראשון של נאס"א וחברת SpaceX כחלק ממשימות המסחריות של נאס"א. ולמעשה, הם שברו שיא אמריקאי: הצוות שהה בחלל 168 ימים והשלימו 2,688 מסלולים סביב כדור הארץ. השיא היה עד כה כ-84 ימים בחלל (כפי שנקבע ב-1974).

"ברוך הבא הביתה ויקטור, מייקל שאנון וסויצ'י, וכל הכבוד לצוותים בנאס"א וב-SpaceX שעבדו כל כך קשה כדי להבטיח את הנחיתה הבטוחה והמוצלחת שלהם", אמר ביל נלסון, שלאחרונה אושר על ידי הסנאט לשמש כמנהל נאס"א.

האסטרונאוטים כינו את החללית Resilience "לכבוד משפחותיהם, עמיתיהם ואזרחים שונים, והדגישו כי המסירות שהציגו הצוותים המעורבים במשימה הוכיחו שאין גבול למה שבני אדם יכולים להשיג כשהם עובדים יחד", נכתב בהודעת נאס"א.

צוות נוסף יצא לקראת סוף השנה

SpaceX שיגרה לפני כשבוע את משימת Crew-2 על גבי משגר פלקון 9. ארבעת האסטרונאוטים שנשלחו, פגשו את ארבעת האסטרונאוטים שחזרו כעת. הצוות שנמצא כעת בתחנת החלל הבינלאומית הוא: תומא פסקה מסוכנות החלל האירופית, אקיהקו הושידה מסוכנות היפנית לחקר החלל, טייסת המשימה, ד"ר קת'רין מקארתור, מנאס"א ומפקד המשימה, שיין קימברו, גם הוא מנאס"א.

חברת SpaceX מתכננת לשלוח צוות נוסף בשם Crew-3 אחרי ה-23 באוקטובר. הצוות שנשלח כעת, צפוי לחזור באוקטובר לכדור הארץ, אחרי שהם יקבלו את פניהם של הנשלחים החדשים.