קו המשווה | פרשנות

אשמים במחדל הקורונה: על מנהיגים שהם סכנה לעמם ולשלום העולם

נרנדרה מודי וז׳איר בולסונרו הקלו ראש בנגיף הקורונה, או חגגו הצלחה מוקדמת בביעורו • הודו משלמת את המחיר הכבד ביותר והצלחותיה הכלכליות, הטכנולוגיות והפוליטיות ב־30 השנה האחרונות מועמדות בספק • חולשת הודו נותנת גם לישראל סיבה לדאגה

אדם רץ בין המשרפות בניו דלהי, הודו, שבת / צילום: Associated Press, Amit Sharma
אדם רץ בין המשרפות בניו דלהי, הודו, שבת / צילום: Associated Press, Amit Sharma

בקיץ 1940, כאשר בריטניה עמדה על סף תבוסה להיטלר, שלושה עיתונאים צעירים פירסמו ספר, שנעשה מייד רב־מכר עצום. הוא נמכר בתוך חודש אחד ב־12 מהדורות. שמו היה "האשמים" (Guilty Men). הוא היה הפוסט־מורטם הראשון של מדיניות הפייסנות, אשר הסגירה את אירופה לידי הנאצים. "האשמים" היו 15 פוליטיקאים ודיפלומטים, כולל שלושה ראשי ממשלה ושני שרי חוץ, שהובילו את בריטניה אל סף האבדון.

"האשמים" יכול להיות שמו של ספר חדש, שאולי כבר נכתב והולך, על המנהיגים שהובילו את ארצותיהם אל עמק הבכא של מגפת הקורונה. הם לא התחילו אותה, אבל הם הקלו בה ראש, לא האזינו לאנשי המדע, שקדו על יתרונות פוליטיים, והקדימו לברך את עצמם על הצלחות מדומות.

בשבועיים האחרונים אין שם בולט ברשימת "האשמים" יותר מזה של ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי. שני הוא ז׳איר בולסונרו מברזיל. המקום השלישי שייך לדונלד טראמפ. על המקומות הבאים מתחרים שורה של מנהיגים. בוריס ג׳ונסון של בריטניה הוא אחד. מועמד נוסף הוא נשיא טנזניה ג׳ון מאגופולי, אשר מת לפני חודש וחצי, אולי מנגיף הקורונה שאת קיומו הוא חזר והכחיש.

למודי ולבולסונרו הבכורה. התנהלותם מסכנת לא רק את ארצותיהם הענקיות. הודו וברזיל הן חממות למוטאציות, העלולות לטרוף את הקלפים בשאר העולם.

הודו שרויה עכשיו פחות או יותר בסגר בינלאומי. אוסטרליה הודיעה בסוף השבוע שעבר, שהיא אוסרת על 9,000 אזרחיה, הנמצאים על אדמת הודו, לחזור הביתה. היא מאיימת עליהם בעונשי מאסר של חמש שנים, אם ינסו.

"להגיד בגאווה שהודו ניצחה"

נרנדרה מודי מתואר לעתים קרובות כראש הממשלה החזק ביותר של הודו זה חצי מאה. הוא עלה לשלטון במאי 2014, בראש מפלגה דתית לאומנית, ומן היום הראשון הוא הרשים את העולם החיצון בכישרונותיו הפוליטיים ובחזון המודרניזציה הנועז שלו.

הפופולריות שלו בהודו פנומנלית, והוא דורס את יריביו הפוליטיים. לא זו בלבד שהוא הוביל את מפלגתו לרוב מוחלט בפרלמנט, פעמיים בתוך חמש שנים, אלא שהוא הוריד את יריבתו העיקרית, מפלגת הקונגרס הוותיקה, אל מתחת למינימום הנחוץ למעמד של אופוזיציה רשמית.

מפלגת השלטון, הידועה בראשי התיבות BJP (מפלגת העם של הודו), התמסרה לחלוטין לפולחן האישיות של מודי. בחודש פברואר, הנהלתה הכריזה בגאווה, כי בשעה ש"העולם עסק בספקולציות כיצד הודו ואוכלוסייתה הענקית ותשתית הבריאות המוגבלת שלה" יעמדו באתגר הקורונה, הנה אפשר "להגיד בגאווה כי לא זו בלבד שהודו הביסה את הנגיף, בהנהגתו רבת היכולת, הרגישה, המסורה ועתירת־החזון של ראש הממשלה, האדון הנעלה (Shri) נרנדרה מודי, אלא גם הפיחה בכל אזרחיה את האמון כדי שתוכל לעמוד ברשות עצמה".

המלים האלה, שעיתוני הודו ציטטו ב־22 בפברואר, נקראות עכשיו באי־אמון גמור. כמו ב־1938, האנשים האשמים השאירו שובל ארוך של ראיות לאשמתם.

סביב זמן פרסום ההצהרה, מודי ואנשיו פתחו מסע בחירות לאסיפות המחוקקות של ארבע מדינות בפדרציה ההודית. רבבות, אולי מאות אלפים, הוזמנו להאזין לראש הממשלה, בצפיפות עצומה, בלי מרחק ביטחון, בדרך כלל בלי מסכות. "בכל כיוון שבו אני מתבונן אני רואה אנשים", התרברב מודי.

הוא סירב לקרוא לביטול פסטיבל דתי, שנערך בתחילת אפריל על גדות הנהר הקדוש גאנגה. הערכות העמידו את מספר המשתתפים על שלושה מיליון ויותר. לא היה מרחק ולא היו מסכות.

הודו תדאג לבריאות העולם

אנשי מדע הקדימו להזהיר את מודי מפני הבאות. אבל רק באמצע מרץ הוא התחיל להאזין. בתי חולים שדה שהוקמו בעיצומו של הגל הראשון, בשנה שעברה, פורקו. חיסונים יוצאו לחו"ל, ועוררו את שר החוץ ההודי להתפאר שהודו עושה לטובת בריאותו של העולם יותר מן הארצות המערביות העשירות, המעזות להטיף לה מוסר על פגיעות ממשלתה בדמוקרטיה.

יצוא החיסונים פסק. ארה"ב היא השולחת אליה עכשיו עשרות מיליוני חיסונים. הודו, שהצליחה לחולל מהפכה חקלאית לפני 40 שנה, ולסיים את תלותה ביבוא מזון, מייבאת עכשיו חמצן.

המראות קורעי־הלב של חולי קורונה, המתים בתורים ארוכים אל בתי חולים, נחנקים, או אפילו נשרפים חיים, מחייבים את העולם החיצון לחזור ולשקול את דעתו על שיעור התקדמותה של הודו ב־30 השנה האחרונות, מאז התחילה ליברליזציה זהירה של כלכלתה.

הרפורמות שלה מעולם לא השתוו לאלה של סין, אבל כמו סין גם היא הצליחה, לפחות נומינלית, לחלץ המונים מעל קו העוני. דוח של האו"ם העריך בשנה שעברה כי בין 2005 ל־2016 מספרם של הנחלצים עמד על 273 מיליון. אבל מרכז המחקר פיו (Pew) בוושינגטון העריך בתחילת השנה, שהמשבר הכלכלי של ימי הקוביד חזר ודחק 75 מיליון מהם אל מתחת לקו העוני. כיוצא בזה מספרם של ההודים המסווגים כבעלי הכנסה בינונית פחת ב־32 מיליון.

הפרדוקסים של התקדמות הודו היו נהירים זה שנים. היא בונה טילים גרעיניים, מטוסים וצוללות. היא שולחת לוויינים אל החלל החיצון, ומתכננת להגיע למאדים. אבל היא אינה מסוגלת לספק חמצן לבתי החולים בעיר בירתה.

בת המשפט העליון תוהה

בספק חמור מועמדת עכשיו התיימרותו של מודי להיות לא רק מדינאי ומורה הלכה לעמו אלא גם מנהל כללי יעיל. בית המשפט העליון של הודו קרא ביום ו׳ לממשלה המרכזית לעשות בדק בית יסודי, ולבחון את האופן שבו היא מנהלת את המשבר. "אנחנו רוצים לדעת בעתיד הנראה לעין מה בדעתכם לעשות כדי לשנות את פני הדברים", אמרו השופטים העליונים לממשלה. ואף כי בתי משפט בהודו ידועים בחיווי דעות ובהרמת קול, וממשלת מודי ידועה בהתעלמותה מהם, היא תתקשה להתעלם מן האצבע המאשימה המופנה כלפיה.

קשה לדעת באיזו מידה המשבר הזה מערער את מעמדו של מודי. יש אמנם ראיות לתרעומת. עיתונאים פוגשים הודים, האומרים להם שאף כי הצביעו בעד מודי פעמיים, הם לא יסלחו לו על השבועות האחרונים. הבחירות האחרונות בארבע מדינות הודיות, שקולותיהן נספרו אתמול (יום א׳), הנחילו למודי כמה אכזבות, אבל גם הישגים. גם אם אי־האמון במנהיגותו גדל, חולשת האופוזיציה מגינה עליו.

תוצאה אפשרית אחת היא נסיגה מרפורמות ומהפרטות לצד השקעה מסיבית בענף הבריאות. כיום הודו מוציאה רק אחוז אחד של התוצר המקומי הגולמי שלה על בריאות. התוצאות התחוורו לכול.

בתחילת אפריל, קרן המטבע הבין לאומית חזתה שכלכלת הודו תצמח השנה בשיעור מרשים של 12.5%. אבל זה היה לפני שהתבררה תמונת הגל השני של המגפה.

יהיה מעניין לראות באיזו מידה חולשתה הפנימית של הודו תשפיע על מעמדה האסטרטגי, האזורי והבינלאומי. אין ספק שהיא נחלשה לעומת יריבתה הגדולה סין. ישראל, שמערכת יחסיה עם הודו היא מן הנדבכים החשובים ביותר במדיניות החוץ שלה, צריכה לעקוב בעניין - ובדאגה.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny־globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny