דובאי | דעה

שועטת קדימה עם נהג אוטומטי: כך הפכה דובאי לבירת תחבורה חכמה עולמית

השלטונות בדובאי פועלים כדי למשוך את החברות ואת המיזמים המבטיחים ביותר בעולם בתחום התחבורה החכמה, הן באמצעות תקציבים נרחבים והן באמצעות סביבה רגולטורית נוחה במיוחד • בתוכנית: מוניות אוטונומיות, מוניות מעופפות על בסיס טכנולוגיית רחפנים, מנהרת Hyperloop ועוד

אחד הפיתוחים למונית אוטונומית שהוצג בכנס עולמי בדובאי / צילום: Associated Press, Jon Gambrell
אחד הפיתוחים למונית אוטונומית שהוצג בכנס עולמי בדובאי / צילום: Associated Press, Jon Gambrell

בשנים האחרונות הפך תחום התחבורה לאחת הבוננזות החמות ביותר בשוק החדשנות והיזמות הגלובלי. מיזמים בתחום התחבורה החכמה מוקמים חדשות לבקרים, מגייסים סכומי כסף גדולים ומפזרים הבטחות מדהימות על חידושים טכנולוגיים שישנו את חיינו מן הקצה אל הקצה.

הציפייה והתקווה להשפעה האדירה על חיי היום-יום של רבים מאתנו אינה מוגזמת: לתחום התחבורה יש השפעה אדירה, בין אם ישירה ובין עם עקיפה, על חיי בני אדם בכל רחבי העולם. שינויים פורצי דרך עשויים לעצב מחדש את אופי החיים בערים, את אחת ההוצאות הכלכליות המשמעותיות של משקי-בית ביותר בעולם המערבי כיום, להשפיע ישירות על ההתחממות הגלובלית ועוד ועוד.

אך למרות הפוטנציאל האדיר להשפעה בקנה-מידה עולמי, תחום התחבורה נותר יחסית סטטי לאורך שנים ארוכות. בעוד החדשנות הטכנולוגית הביאה למהפכות בתחומים רבים בחיינו (דוגמת תחום הרפואה, הכלכלה, התקשורת והרשימה עוד ארוכה), הדרך בה בני אדם מתניידים ברחבי העולם נותרה כמעט ללא שינוי, עד לשנים האחרונות. טכנולוגיות הרכב אומנם השתפרו ללא הרף, אך לא הציגו מודל חדש ומשבש למכוניות הפרטיות. גם המטוסים אומנם זכו לשדרוג מתמשך בטכנולוגיות שונות אשר הפכו את הטיסות לנוחות ובטוחות יותר, אך העיקרון הבסיסי נותר זהה. וכך, בעוד תחומים אחרים משתנים ללא היכר, תחום התחבורה נותר מאחור ונשען על אותם עקרונות מוכרים במשך שנים ארוכות.

כל זה משתנה לנגד עיננו בשנים האחרונות. מהפכת הכלכלה השיתופית אפשרה למיליונים לוותר על המודל המוכר של בעלות על רכב, ולהסתמך על רכבים ונהגים זמינים באפליקציות. בהמשך הגיעו חברות הקורקינטים השיתופיים, אשר הביאו למהפכה בתחבורת "המייל האחרון" ומאפשרות סוף-סוף אלטרנטיבה לרכבים המזהמים ולכבישים הפקוקים במרכזי הערים.

חברות אלה הציתו את דמיונם של יזמים ואת תאבונם של משקיעים בכל רחבי העולם, אשר מביני כעת עד כמה תחום התחבורה צמא ומוכן לעוד חדשנות משבשת ופורצת גבולות, אשר תביא להשפעה נרחבת בקנה-מידה אדיר.

היעד: ביטול הגורם האנושי

באיחוד האמירויות זיהו נכונה כבר לפני מספר שנים את ניצני המגמה, כמו גם את הפוטנציאל של התחום להשפיע על חייהם של תושבי המדינה באופן מהותי. לאורך שנים ארוכות, השילוב בין תרבות הנהיגה המקומית לבין ריבוי רכבי היוקרה המהירים במדינה הביא למספר גבוה במיוחד של תאונות דרכים חמורות, אשר הביאו למספרים אדירים של מתים ופצועים. המצב הלך ונהיה חמור יותר ויותר, עד שהממשלה הכריזה על תוכנית לאומית למיגור תאונות הדרכים החמורות במדינה.

כחלק מאותה תוכנית, הושקעו סכומי כסף אדירים בשיפור התשתיות (איחוד האמירויות דורגה במקום הראשון במדד העולמי לאיכות הכבישים במשך חמש שנים רצופות), באימוץ שיטת הניקוד לנהגים המבצעים עבירות תנועה (יד ביד עם השקעה מאסיבית באכיפה מוגברת), בהשקת קמפיין לאומי להגברת המודעות ואפילו בשדרוג והחלפת השלטים בכבישי המדינה. מאמצים אלה הניבו פרי, כשבשנת 2019 נרשמה ירידה של 34% במספר המתים בתאונות דרכים במדינה, ומספר התאונות החמורות נחתך בכרבע.

אך מספרים אלה לא ריצו את הנהגת האיחוד. אחת התובנות המשמעותיות אליהן הגיעו כבר לפני מספר שנים היא כי השקעות בתשתיות ובשיפור תנאי הדרך לבדן לא יוכלו להביא לשינוי הדרסטי אותו הם מבקשים לראות, שכן מרביתן המוחלט של תאונות הדרכים הקשות לא נגרמת עקב תנאי דרך לקויים, אלא בגלל טעויות אנוש. לכן החליטו בדובאי לצמצם את הצורך באותו גורם אנושי, וסימנו את היעד: לפחות 25% מסך הנסיעות בעיר ייעשו באמצעות כלי רכב אוטונומיים, כבר בשנת 2030.

לשם כך פועלים השלטונות בדובאי כדי למשוך את החברות ואת המיזמים המבטיחים ביותר בעולם, הן באמצעות תקציבים נרחבים והן באמצעות סביבה רגולטורית נוחה ומתקדמת במיוחד. רק בשבוע שעבר חתמה העיר על הסכם שיתוף-פעולה נרחב עם חברת הרכבים האוטונומיים האמריקאית Cruise, שתתחיל להפעיל צי מוניות אוטונומיות בעיר. בכך תהפוך דובאי לעיר הראשונה מחוץ לארה״ב אשר Cruise מפעילה בה את טכנולוגיית הרכבים האוטונומיים שלה באופן מלא.

והשלטונות לא מתכוונים לעצור במוניות אוטונומיות: בין היעדים הנוספים שהגדירה ״המועצה הלאומית לחדשנות בתחבורה" (אחת מ-13 מועצות לחדשנות שפועלות כיום, ומראה עד כמה משמעותי תחום התחבורה החכמה לשלטונות המקומיים), גם הפעלת מוניות מעופפות על בסיס טכנולוגיית רחפנים; וכמובן מנהרת Hyperloop המדוברת, שמתוכננת לחבר בין דובאי ואבו דאבי ולאפשר נסיעה במהירות מדהימה של 1,200 קילומטר בשעה.

ההשקעה בתחום התחבורה החכמה בדובאי בשנים האחרונות לא עוצרת, והיא צפויה להמשיך ולצמוח, ככל שמאמצי ההנהגה נושאים עוד ועוד פירות. כך, הם מקווים, הם יוכלו להגשים שתי מטרות לאומיות במקביל: גם להמשיך לבסס את מעמד האיחוד כבירת חדשנות עולמית מובילה (ועוד באחד התחומים החמים בעולם כיום) - וגם למשוך חברות, יזמים וטכנולוגיות מבטיחות, אשר יוכלו לספק פתרון לכמה מהבעיות המשמעותיות והכואבות ביותר במדינה. 

 הכותב הוא יזם ומשקיע בינלאומי. בארבע השנים האחרונות הוא מנהל את חברת "איגנייט פאוור" (Ignite Power) בדובאי, הפועלת בשוק המקומי וברחבי המזרח התיכון ואפריקה