הציטוטים שחושפים: אפילו הפוליטיקאים לא יכולים באמת להיות מופתעים מהאסון

להלן הצצה חלקית לדברים שנאמרו בזמן אמת והסימנים שהיו ברורים לכולם בישיבות שנגעו להילולה במירון • המשטרה, חברי הכנסת ואנשי משרד הדתות ידעו כולם על הסכנות, התריעו וניסו למצוא פתרונות נקודתיים, אבל שום דבר לא התגלגל לשינוי מהותי בשטח

עשרות אלפי המתפללים בדרך להילולה שתיגמר באסון / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
עשרות אלפי המתפללים בדרך להילולה שתיגמר באסון / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

בלי למנות גורם מתכלל של האירוע הגדול ביותר שמתקיים במדינה, בלי להביא בחשבון את תנאי השטח המוגבלים ועם דרישה אינסופית להכניס עוד ועוד אנשים להר - הפרוטוקולים של ועדות הכנסת מלמדים שהכתובת לאסון במירון הייתה על הקיר. ועדת הפנים של הכנסת והוועדה לפניות הציבור קיימו עשרות ישיבות היערכות וישיבות הפקת לקחים סביב ההילולה השנתית בל"ג בעומר המתקיימת במירון. הנה הצצה לדברים שנאמרו בזמן אמת והסימנים שהיו שם.

יוני 2018  - הוועדה לפניות הציבור

בישיבה האחרונה שמקיימת הוועדה לפניות הציבור בכנסת ביוני 2018 (בשנתיים האחרונות בחסות השיתוק הפוליטי לא נערכו דיונים על מירון כלל) עולה סוגיית הצפיפות על ההר ולא בפעם הראשונה. רפ"ק מיכה טובול ראש ענף רישוי ואבטחה במשטרה משיב לדרישת היו"ר להכשיר עוד שטחים סביב ההר כדי לאפשר ליותר אנשים להגיע.

היו"ר ישראל אייכלר (יהדות התורה) שומע את הדברים וחוזר על הדרישה לאפשר לעוד אנשים לעלות להר, "אתם צריכים כן לאפשר לעשות משטחי הדלקה וגם כן לאפשר חניונים נוספים ומיכה אמר נכון, לא רק לצורך אוטובוסים, צריך להרחיב כמה שיותר לציבור. שלא יבואו ויגידו לנו: צריך להוריד את מספר הבאים כי המקום מדי קטן".

הנושא שחוזר על עצמו בישיבות ועדות הכנסת בנושא העלייה למירון הוא הרצון לאפשר הרחבת דרכי הגישה להר. כמעט בשום שלב, למעט הנקודות המובאות כאן, לא עוצרים נציגי המשטרה, משרד הדתות ואחרים המשתתפים בדיון לבחון אם לא נדרש להגביל את מספר הנוכחים על ההר.

אפריל 2018 - סיור של ועדת הפנים 

ב-15 באפריל 2018 מסיירת ועדת הפנים באזור מירון לקראת ההילולה. היו"ר יואב קיש מבקש להבין איפה נוצרת הצפיפות.

הממונה ישראל דרעי: "...צוואר הבקבוק הוא בכניסה לקבר אז בנינו גשר וגם עוד שני גרמי מדרגות, לתת לאנשים אפשרות לעבור... דבר שני, גם בתוך הקבר עצמו, בעיקר באולם הנשים, הגברים יודעים להסתדר לבד, אחד דוחף את השני ומשתחלים ומגיעים, אצל נשים ראינו לאחרונה שזה מאוד מאוד קשה, הפניקה אצלן היא ברמות שהמשטרה כבר נכנסה ללחץ ".

דרעי מסביר בהמשך: "הכול מתוקתק על פי שניות, אין פה גלישה מלוח הזמנים, אלה גומרים את ההדלקה, יש להם את הדרכים שלהם איפה לרדת, הם מקבלים את ההנחיות הברורות מהמשטרה מאיפה לרדת".

הם מגיעים בסיור לאזור ההדלקה של תולדות אהרון וישראל דרעי מסביר לקיש: "פה, על הבמה הזאת והיא מושכת קהל בכמויות, לפחות 20,000 איש בו זמנית. לכן הרחבנו את השטחים בשביל לתת מענה בטיחותי ממדרגה ראשונה, שאנשים לא יצטופפו ואנשים לא ייכנסו לסכנת חיים".

בשלב מסויים היו"ר קיש מחווה לעבר אחד השטחים ואומר: "ופה מפוצץ". ודרעי משיב לו: "מה זה מפוצץ? זה גם מסוכן, יש לך פתח יציאה אחד". היו"ר יואב קיש: "אז מה עשו"? דרעי: "עשינו מסלול שמתחיל בעצם מפה, מסלול שמתחיל מאיפה שכיבוי האש".

מרץ 2018  - הוועדה לפניות הציבור

חודש לפני כן, אותם דברים נשמעים בוועדה לפניות הציבור. רפ"ק טובול מציג את ניהול האירוע בהר כניהול סיכונים: "...כל שנה ההילולה גדלה. אנחנו, כמשטרה, אמורים לתת פתרון שהוא יש מאין.... אם לא היינו עושים ניהול סיכונים אז אני לא יודע אם האירוע הזה יכול היה להתקיים".

יולי 2017 - ועדת הפנים

ביולי 2017 ועדת הפנים עורכת סיור במקום. אומר ח"כ אליעזר מוזס: "אבל מה יעזור לנו מה שמדברים כאן על חניונים ולהביא ציבור יותר גדול כאשר במקומות ההדלקה אין כבר מקום איפה לזוז וזה פשוט סכנת חיים. עמדתי על המרפסת וראינו את הבור של תולדות אהרן. מה שהלך שם בזמן ההדלקה זה בבחינת סכנת נפשות. ורק באמת רבי שמעון בר יוחאי בעל הניסים עושה לנו את הנס הגדול הזה שלא קורה שום דבר".

לאחר דיון ארוך מסכם יו"ר הוועדה אמסלם :"זה נראה פרטאץ', אני אומר לכם את האמת, זה נראה לא הגיוני מה שקורה פה. אין לי מושג מי מנהל את זה ככה אבל זה לא הגיוני. אני צופה פה איזה אסון יום אחד שיקרה בגלל שהעסק לא מאורגן נכון. אז לכן גם משטחי הדלקה, צריך להגדיל אותם".

דודי אמסלם / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
 דודי אמסלם / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

מאי 2017 - ועדת הפנים

הדברים של אמסלם מגיעים לאחר שחודשיים קודם לכן בדיון שנערך בוועדה על ההילולה בחודש מאי עולה סוגיית היעדר ריבון לאירוע. ח"כ מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה) אומר:" אז הדבר הראשון הוא, אני אומר לכם, כמה אני זועק: אין אבא למירון. אין מנכ"ל שיתכלל את הכול".

וכך מוצאים את עצמם חברי הכנסת מחפשים את האחראי. ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "אדוני היושב-ראש, יש שינוי במעמד של המשטרה באירוע השנה? הם רק עוד גורם בתוך האירוע או שהוא הגורם המתכלל"?

היו"ר דוד אמסלם עונה לו כי בראייתו משרד הדתות אמור להיות אחראי על האירוע ומבקש מהמשטרה שתוציא רישיון לקיומו: "אני לא רואה את המשטרה גורם מתכלל בשום פנים ואופן, זה לא דבר שקשור למשטרת ישראל. תפיסת העולם שלי אומרת שזה אירוע, כהגדרה אירוע שהוא אירוע דתי, הייתי מצפה שמשרד הדתות, שאם כבר יש לו איזה מגה אירוע, שהוא יתכלל את כל האירוע הזה... שאלתי אם אירוע שהוא תחת כיפת השמיים, אלא אם כן זה מתחת להר וכולם נכנסים פנימה ולא רואים אותם, של 400,000 איש, שהגדרתם את זה כמגה אירוע, אולי האירוע הכי חשוב במדינת ישראל, אין רישיון לאירוע.. אז אני מודיע לך שאם המשטרה תגדיר את זה כאירוע שדורש רישיון, ותגיד את זה למשרדי הממשלה, תראה לבד שיימצא הבן אדם שהוא יהיה מנהל האירוע".

שבתאי גרברצ'יק שנמצא בדיון מטעם המשטרה אומר לאמסלם את האמת המרה: "אף אחד לא רצה להרים את זה עד היום במשרדי הממשלה. זו דרישה שחוזרת כל שנה, שיהיה מפיק לאירוע הזה, בן אדם, כתובת אחת, שאפשר יהיה לפנות אליו". אמסלם משיב: "אבל אם המשטרה לא הייתה אומרת שצריך רישיון לאירוע, אז לא היה כלום. היה בא בן אדם, יוצא החוצה, מפריע סביר להניח. היה הבלגן הזה. לכן אני שואל, הרי אם יקרה, חס ושלום, משהו, השאלה הראשונה תישאל (דבריו בפרוטוקול נקטעים). ומוזס משלים אותו: "מי האבא".

ראש מועצה אזורית מרום גליל עמית סופר: "העלית פה סוגיה מאוד חשובה, שכמו שנאמר פה, עולה מדי שנה בשנה: מי המפיק של האירוע? אני חושב שבסופו של יום, גם שמעתי מדי שנה בשנה את ההגדרה: אירוע ספונטני. אני חושב שהדברים האלה, אני אומר את זה בכאב, זה סוג של ניסיון גם להתנער מאחריות, כי בסופו של דבר מי שמפיק את האירוע גם צריך לקחת אחריות. ולא בכדי לא רוצים .. כי יש אתגרים רבים ברשב"י. ואני אומר את הדברים, כי לפני מספר שנים זומנו לחקירה על כמעט טריבונות שהתמוטטו".

דברי הסיכום של אמסלם באותו הדיון נראים כמו דף הפתיחה של כל מי שירצה לחפש את הנושאים באחריות למחדל: "צריכה להיות כתובת, בעל הבית, שהוא אמור להציג למשטרת ישראל את הרישיון. ולא, אין אירוע... תגידו: רבותי, אם לא יהיה א', ב', ג', אין אירוע. כשהיה בזמנו פסטיבל ערד והיה שם את מה שהיה, הוקמה ועדת חקירה... לא צריך לחכות שיקרה משהו... אני מבקש ממשטרת ישראל לעשות חושבים בעניין ולשנות פאזה, ולא לחכות לאיזה פקיד שייקח אחריות. אספר לכם למה לא לחכות - זה לא יקרה אף פעם. אף פעם לא יגיד לכם מישהו: תשמעו, זה אני, תבואו אלי...".

דבריו של אמסלם הנועלים את הדיון מהדהדים גם היום: "אני גם מתפלל, מהיום דרך אגב, שהכול יהיה בסדר. ובאמת אני מקווה שאיכשהו מי ששומע אותי גם ייקח את הדברים שלי קצת יותר ברצינות, ויבין שאם חס ושלום יקרה משהו, אז אני מניח שהפרוטוקול של הדיון הזה יעמוד על השולחן בקול רם".

יולי 2014 - ועדת משנה של ועדת הפנים

בישיבה של ועדת משנה לוועדת הפנים בכנסת בראשות ח"כ לשעבר דוד צור, מתייחסים הנוכחים להסדרת התנועה בתוך מתחם ההדלקות. 

יוסף שווינגר, האחראי על מתחם הקבר במירון מטעם משרד הדתות, הודף את הטענות על היעדר אחראי: "כל האירוע הזה קם ונופל על סדר תנועה ואבטחה... היה שר אחד שאמר לי, 'אף פעם אל תסכים להיות מפיק של האירוע הזה, אני אומר לך את זה כאיש משטרה. הכול קם ונופל על תנועה וסדר'. שר התיירות הזה היה שר מוצלח, יצחק אהרונוביץ. אני לא יכול להאמין שזה אותו יצחק אהרונוביץ שהיום צועק 'מפיק'. עם כל הכבוד, גם מבקר המדינה לא גאון גדול. אני לא הייתי מציע ללובש מדים לחלוק על השר בפומבי".

לקראת סיום הדיון אומר צור: "יש שם בעיה אחת מרכזי והיא נושא התשתיות. אי אפשר עם הפיזיקה הפשוטה של המקום, על ציר של זמן ומספר אנשים, להגיע למקסימום. אפשר אולי להיטיב בשוליים, אבל בסוף אי אפשר לקצר כאן בזמנים ובבטיחות, בעיקר אם לא נשנה את הפיזיקה של המקום. המשמעות: עוד חניונים, עוד כניסה ויציאה של הולכי רגל. המצב הוא קטסטרופה כשעולים כולם מאותו מקום ויורדים כולם לאותו מקום".