אלון מאסק יכול להכניס לכיס עוד 32 מיליארד דולר במניות טסלה

המיליארדר יכול לקבל חצי מהמניות שהובטחו לו אחרי שטסלה תעמוד ביעדים כלכליים שקבע הדירקטוריון

אלון מאסק / צילום: Shutterstock
אלון מאסק / צילום: Shutterstock

אלון מאסק, שהוא כבר אחד האנשים העשירים ביותר בעולם, יכול להוסיף עוד 32.4 מיליארד דולר במניות טסלה לקופת החיסכון שלו.

יזם הטכנולוגיה קיבל את האופציות במניות בסכום זה אחרי שיצרנית המכוניות החשמליות הגיעה בערך לאמצע הדרך מבחינת היעד שהדירקטוריון הציב לו בחבילת השכר שקיבל ב־2018, כך ניתן ללמוד מגילוי לרשות ניירות הערך שהוגש ביום שישי. מאסק צפוי לקבל עוד כ־10.8 מיליארד דולר כשטסלה תגיע ליעדים אחרים שקבע הדירקטוריון, כך הודיעה החברה בדיווח אחר בשבוע האחרון.

טסלה נתנה את המענק באופציות על 101.3 מיליון מניות לפני שלוש שנים, כשמניות טסלה נסחרו סביב 70 דולר לאחר חישוב פיצולי מניות. כתוצאה מזה, העלות למאסק למימוש 50.66 מיליון אופציות - או להפוך אותן למניות - הייתה 70.01 דולר למניה. ביום שישי האחרון מניות טסלה נסחרו במחיר של 709.44 דולר.

בדיווח לרשות ניירות הערך מיום שישי, טסלה אמרה שהחברה השיגה שש מתוך 12 מטרות תפעוליות שלה ואמרה ששתיים נוספות יושגו בקרוב כנראה. רוב היעדים שיקפו גרסה לאחר חישוב של הרווחים לפני ריביות, מיסים, פחת וירידת ערך. שניים מהיעדים היו יעדי הכנסה. מוקדם יותר השבוע, הציגה טסלה רווחי שיא לרבעון למרות ההפרעות בשרשראות אספקה.

טסלה גם הגיעה ל־11 מתוך 12 יעדים לגבי שווי שוק שהיו בחבילת השכר של מאסק. היעדים התחילו ב־100 מיליארד דולר והיו ביניהם רווחים של 50 מיליארד דולר עד לשווי של 560 מיליארד דולר, כך הודיעה החברה. כל אבן דרך בשווי שוק צריכה בפועל לקרות יחד עם אבן דרך תפעולית, וזה היה גורם מגביל.

מאסק, המנהל הבכיר ביותר בטסלה, עדיין יכול לקבל אופציות במניות לגבי עוד כ־40 מיליון מניות אם טסלה תמשיך להגיע ליעדים תפעוליים נוספים, והפרס ישולם במלואו אם שווי השוק של החברה יעלה מעל 650 מיליארד דולר ויישאר מעל סכום זה חצי שנה. ביום שישי היה שווי השוק של טסלה 649.82 מיליארד דולר.

מאסק חייב לפעול לגבי האופציות עד 2028 וחייב להחזיק במניות לחמש שנים. טסלה לא הגיבה לבקשות תגובה.

מאסק לא מקבל משכורת מטסלה ובמקום זה מקבל את פיצויו בצורת מניות. הונו קשור במידה רבה לגודל נתח האחזקות שלו בחברה, ששווי השוק שלה זינק לאחר שמשקיעים הכניסו כסף ליצרניות מכוניות חשמליות. נכון ל־31 בדצמבר, יש בידי מאסק כ־22.4% ממניות החברה, לעומת 20.8% בשנה שלפני כן.

המיליארדר השתמש באחזקות שלו בטסלה כערובה להלוואת כספים. נכון ל־2020, המנכ"ל הכפיף יותר מ־92 מ־227 מיליון המניות שלו בטסלה לתשלום חובות אישיים, לעומת 18.5 מיליון מניות שנה קודם לכן, כך לפי דיווח לרשות ני"ע. במחיר הסוגר של יום שישי המניות שהוכפפו למימון החוב שוות כ־65 מיליון דולר.

מאסק לא אוהב למכור מניות, אם כי מכר כמה כדי לכסות תשלום מיסים על אופציות במניות בעבר. הוא אמר לוול סטריט ג'ורנל בינואר 2016 שתיכנן לא למכור לעולם את מניות טסלה שלו.

בשנה שעבר, העמיד למכירה שלוש אחוזות שלו בקליפורניה ואמר שהוא מוכר את רוב נכסיו. המנכ"ל הודיע אחר כך שעבר לטקסס - מדינה בה לא נגבה מס רווחי הון או מס מדינה מאנשים פרטיים.