אחרי ההתפטרות מהממשלה יזהר שי מצטרף לקרן דיסרפטיב

יזהר שי, שפרש בינואר מתפקיד שר המדע והטכנולוגיה, יכהן כשותף השקעות בקרן דיסרפטיב AI שייסד טל ברנח • הקרן משקיעה בחברות בשלבים המוקדמים המפתחות טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית

יזהר שי / צילום: איל יצהר
יזהר שי / צילום: איל יצהר

אחרי שהתפטר מתפקיד שר המדע והטכנולוגיה מטעם כחול לבן בינואר האחרון, יזהר שי חוזר לעולם השקעות ההון סיכון. שי הצטרף כשותף השקעות בקרן דיסרפטיב AI שייסד טל ברנח. לפני הפוליטיקה, שי כיהן כשותף בשלוחה הישראלית של קרן ההון סיכון האמריקאית כנען פרטנרס (Canaan Partners).

דיסרפטיב AI היא הקרן השלישית תחת המותג דיסרפטיב והוקמה ב-2020. הקרן, שמתמקדת בהשקעות בחברות בשלבים מוקדמים המפתחות טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית, גייסה כבר 40 מיליון דולר במסגרת סגירה ראשונית עליה הודיעה בנובמבר האחרון. ברנח מכוון להגיע לכ-80 מיליון דולר עד לסגירה סופית של הקרן באוקטובר. דיסרפטיב AI גייסה כסף בעיקר מפמילי אופיס ומיזמים ובהם מייסד מלאנוקס איל וולדמן והיזמים של וויקס, איירון סורס, קונדואיט ואחרים. שתי הקרנות הקודמות של דיסרפטיב מנהלות מעל 100 מיליון דולר.

מלבד ברנח מונה הקרן כעת שלושה שותפים נוספים: יוראי פיינמסר, שהשתחרר בדרגת אלוף משנה מיחידת 8200 ; גדי תירוש, לשעבר שותף-מנהל בקרן JVP ; והיזמת אילית גלר. אליהם מצטרף כעת כאמור גם שי, שיכהן כשותף השקעות ( Venture Partner) ולא שותף-מנהל, תפקיד במשרה חלקית הממוקד באיתור השקעות.

"יזהר שי ואני מכירים 20 שנה מהתעשייה. אנחנו מכירים טוב מאוד והשתתפנו בהרבה מאוד פעילויות למען קהילת ההייטק. כשהקמתי את הקרן השנייה דיברתי איתו על לעשות משהו ביחד וזמן קצר לאחר מכן הוא הצטרף לפוליטיקה. ליוויתי אותו לאורך כל הדרך וכשהבנתי שהוא פורש מהפוליטיקה קפצתי על ההזדמנות", סיפר ברנח. "יזהר מכיר את התעשייה מכל הצדדים וההיבטים ולדעתי הקריירה הפוליטית הוסיפה לו הסתכלות ברמת המאקרו על בינה מלאכותית ואיך העולם הזה הולך להיראות".

השותפים בקרן דיסרפטיב AI מימין לשמאל: אילית גלר, יוראי פיינמסר, טל ברנח, יזהר שי וגדי תירוש / צילום: רועי בר
 השותפים בקרן דיסרפטיב AI מימין לשמאל: אילית גלר, יוראי פיינמסר, טל ברנח, יזהר שי וגדי תירוש / צילום: רועי בר

שי הוא דמות מוכרת מאוד בעולם ההון סיכון בו הוא פועל מעל 25 שנה כיזם, משקיע ודירקטור. הוא החל את דרכו בהקמת חברת ביזנס ליירס (Business Layers), שנמכרה בכ-50 מיליון דולר. במהלך השנים הוא גם ייסד את קהילת היזמים המקוונת "אצטדיון הסטארט-אפ" ואת תוכנית הרדיו והפודקאסט "הייטק בפקקים". במשך למעלה מעשור שי כתב את הטור "בעיטת קרן" על עולם ההייטק בעיתון גלובס.

הקריירה הפוליטית של שי נמשכה שנתיים. ב-2019 הוא הצטרף לרשימת חוסן לישראל של בני גנץ, שהתמזגה לאחר מכן לכחול לבן. ב-2020 שי מונה לשר המדע והטכנולוגיה, תפקיד ממנו התפטר כאמור בתחילת השנה, לאחר שפרש מכחול לבן ועבר למפלגת תל"ם של בוגי יעלון. מפלגת תל"ם כזכור לא התמודדה בסופו של דבר בבחירות האחרונות ובכך נעצרה הקריירה הפוליטית שלו לפחות לעת עתה.

"לקחתי פסק זמן והחלטתי לחזור לעסוק בהייטק, בהשקעות ובפעילויות משמעותיות באקוסיסטם הישראלי. אני מכיר את טל ברנח שנים והנושא של AI מעניין אותי וחשוב מאוד ברמת המדינה. זה נושא שעסקתי בו כשר ואני חושב שיש מקום לקרן שעוסקת ומתמקדת ב-AI. בדיסרפטיב מצאתי צוות חזק וחזון נכון", אמר שי לגלובס. "בנוסף לתפקיד של שותף השקעות בדיסרפטיב אני אשב בדירקטוריונים, אשמש מנטור למספר מצומצם של יזמים ואעסוק בפעילות ציבורית בדברים שחשובים לחברה הישראלית. אני עדיין יושב על הגדר מבחינת הפוליטיקה וצריך להיות צירוף נסיבות מיוחד כדי שאחזור, אבל אני לא פוסל".