כ"ץ טען כי מנדלבליט חסם את הרפורמה לטיפול בנכי צה"ל; היועמ"ש מכחיש

שר האוצר, שמתנגד לתוכניות לטיפול בנכי צה"ל של משרד הביטחון ושר הביטחון גנץ, טען כי היועמ"ש חסם את העלאת ההצעה להצבעה הממשלה • מבדיקת גלובס עולה כי מנדלבליט נתן אישור עקרוני לקידום התוכנית, אך משרד האוצר טרם מצא מקור תקציבי למימונה

אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף
אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף

שר האוצר ישראל כ"ץ יצא היום בביקורת חריפה נגד בקשת משרד הביטחון ושר הביטחון בני גנץ להגדיל את תקציב המשרד בכמיליארד שקל לטובת הטיפול בנכי צה"ל. זאת תוך שהוא מציין כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט חסם את העלאת ההצעה להצבעת הממשלה. אך מבדיקת גלובס מול משרד היועמ"ש עולה כי היועמ"ש כלל לא חסם את העלאת הרפורמה בטיפול בנכי צה"ל.

מלשכת היועץ המשפטי לממשלה נמסר כי "בניגוד לפרסומים שונים בעניין, נבקש להבהיר כי היועץ המשפטי לממשלה נתן את אישורו העקרוני לקידום תוכנית ממשלתית למען נכי צה"ל. זאת, לנוכח החיוניות והדחיפות למתן מענה מתאים, גם בתקופת ממשלת המעבר. עם זאת, תוכנית שלמה כאמור לא הובאה לבחינתו ואישורו המשפטי, וזאת, בין היתר, משום שמשרד האוצר לא איתר מקור תקציבי מתאים למימונה. משכך, ברי כי התוכנית לא בשלה גם לבחינה משפטית".

עוד נמסר, כי "עם השלמת גיבושה של התוכנית, לרבות הצגתו של מקור תקציבי למימונה, יחווה היועץ המשפטי לממשלה את עמדתו ביחס להיבטים המשפטיים העולים ממנה, כמקובל".

לפני כשבוע וחצי, על רקע האירוע הטראגי שבו איציק סעדיאן, נכה צה"ל, הצית את עצמו מול משרדי אגף השיקום במשרד הביטחון, פרסם שר הביטחון גנץ הצעת רפורמה מקיפה בטיפול בנכי צה"ל, ובניהם נפגעי נפש ופוסט טראומה. גנץ ויו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קלימן הציגו אז את פרטי הרפורמה, שכונתה "נפש אחת", וכוללת בין היתר הכפלת כוח האדם באגף השיקום, הקמת נציבות תלונות לנכי צה"ל, קיצור ופישוט "שער הכניסה" עבור מי שנפצעו באירוע מבצעי או באימון, האצת הליכי דיגיטציה ומענה מקוון וכן רפורמה בטיפול בנפגעי פוסט-טראומה, בין היתר, על ידי פתיחת מוקד טלפוני שיעבוד 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, הרחבת סל הזכאויות לטיפולים פסיכולוגיים ואחרים לבני משפחה וילדים - טיפולים פסיכולוגיים וחונכות, מימון טיפולים אלטרנטיביים ועוד.

עם הצגת הרפורמה נמתחה ביקורת מצד האוצר על פרטיה, העובדה שהיא גובשה תוך מספר ימים ללא דיון מעמיק וכן נגד פרטיה, שלטענת גורמים באוצר כוללים ניסיון "לתפוס טרמפ" על המקרה המצער של סעדיאן כדי לבצע שינויים המנוגדים להמלצות ועדות שדנו בעבר בטיפול בנכי צה"ל (ועדת גורן למשל). עוד מתחו גורמים באוצר ביקורת על כך שפחות ממחצית התקציב שהתבקש לתוכנית יועד לטיפול בפוסט טראומה, בעוד כ-600 מיליארד שקל יועדו לתוכניות שאינן קשורות לכך וחלקן שנויות במחלוקת. בנוסף, נטען כי מדובר בדרישה לא ריאלית לתקציב גבוה מדי בימים בהם אין כלל תקציב למדינה, והחוב הלאומי עצום. גורם מקצועי באוצר אמר לגלובס כי "מישהו ניסה להשתמש במקרה של סעידיאן כדי לקבל תקציב עתק לא ריאלי בתקופה זו".

כ"ץ: "גיבשתי הצעת מחליטים"

הדיון בממשלה בנוגע לאישור הרפורמה שנקבע ליום ראשון השבוע נדחה בשל האסון בהר מרון, אך המחלוקת בין האוצר ומשרד הביטחון המשיכה להתנהל, וכעת היא מתנוססת בעמוד הפייסבוק של שר האוצר, שטוען כאמור שהיועמ"ש תומך בעמדת משרד האוצר כי התוכנית גובשה בניגוד לכללי המנהל התקיון.

בפוסט שפרסם כ"ץ הוא כותב כי "מדינת ישראל מחוייבת מוסרית ומעשית למתן מענה הולם לצרכי נכי צה"ל. מי ששילמו מחיר כבד בהגנה על בטחון ישראל זכאים לקבלת כל הסיוע הנדרש, ואני תומך בגיבוש תוכנית ממשלתית שתיתן מענה מקיף לנכי צה"ל אחרי שנים של הזנחה.

"בהתאם לחוק, אגף השיקום, האחראי על הטיפול בנכי צה"ל, כפוף בלעדית למשרד הביטחון. 'התוכנית' אותה הציג משרד הביטחון, ללא דיון מעמיק עם כלל משרדי הממשלה וללא מקורות תקציביים מתוך מערכת הביטחון, היא חסרת כל התכנות, ובהתאם לכך, היועץ המשפטי לממשלה לא נתן להעלותה לאישור הממשלה".

כ"ץ ממשיך וכותב כי הוא עצמו גיבש הצעת מחליטים שתחליף את הצעת הרפורמה ותספק תקציב מתאים לטיפול בנכי צה"ל. "כדי לאפשר קבלת החלטות גם בתקופה זו של תקציב המשכי גיבשתי הצעת מחליטים שתאפשר לממשלה להקצות מאות מיליוני שקלים בטווח הקצר לטובת הטיפול בנכי צה"ל ומערכת הביטחון, ולגבש וליישם תוכנית כוללת שתמומן באמצעות תקציב הביטחון בחודשים הבאים".

הבעיה המרכזית עם ההצהרות של כ"ץ הנה כי היועמ"ש מכחיש את מה שהוא כתב. כך, כאמור, גורמים מלשכת היועמ"ש אומרים כי הדברים שכתב כ"ץ אינם נכונים.