שעון החול הולך ואוזל: זו ההצעה החדשה של נתניהו לבנט

בניסיון למנוע חבירה של בנט לגוש השינוי, נתניהו מציע לו שנה ראשונה בראשות הממשלה ותפקידים חשובים לאנשי מפלגתו • בנט בתגובה: "לנתניהו אין ממשלה, והוא מנסה להפיל את זה על ימינה" • לפיד: "בעוד יומיים יכולים להשביע ממשלה חדשה"

נפתלי בנט בהשבעת הכנסת ה-24 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
נפתלי בנט בהשבעת הכנסת ה-24 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

פקיעת המנדט של בנימין נתניהו מתקרבת בצעדי ענק, ובניסיון לשמור על השלטון, ראש הממשלה פרסם הצעה חדשה ליו"ר ימינה נפתלי בנט. זאת במטרה להגביר עליו את הלחץ שלא ללכת עם גוש השינוי בראשות יאיד לפיד לממשלת אחדות.

נתניהו כותב כי הציע לבנט שנה ראשונה בראשות הממשלה, תפקידים חשובים לאנשי מפלגתו ואם בכל זאת לא תקום ממשלה, הם ירוצו ברשימה אחת לכנסת הבאה. "כדי למנוע ממשלת שמאל, אמרתי לנפתלי בנט שאהיה מוכן להיענות לבקשתו להסדר רוטציה שבו הוא יכהן ראשון כראש ממשלה במשך שנה אחת. חברי ימינה ישולבו בממשלה ובכנסת בתפקידים חשובים. ואם חלילה לא נקים ממשלה, אם כי לדעתי לא נגיע לזה, נרוץ ברשימה משולבת לכנסת כשכל מפלגה שומרת על זהותה וכוחה היחסי", כתב נתניהו. "אני אומר שלא נגיע לזה כי ברגע שייווצר גוש מוצק של 59 ח"כים מהימין - לא יהיו בחירות".

נתניהו פרסם את הדברים דקות ספורות לפני ישיבת סיעה של ימינה. לאחר שהצהרתו התעכבה במשך דקות ארוכות, בנט הדף את הצעתו של נתניהו ואמר: אני לא המכשול להקמת ממשלה. "אנחנו מתקרבים לתום תקופת המנדט של נתניהו מטבע הדברים יש הרבה ספינים במערכת. אנחנו מדברים עם כולם והופכים כל אבן. הקו שלנו נשאר עקבי מטרת העל הקמת ממשלה ולמנוע סיבוב נוסף של בחירות. העדיפות הראשונה שלי הייתה הקמת ממשלת ימין. אני יודע שזה מאכזב רבים בשמאל, אבל אני איש ימין".

עוד אמר בנט כי "המכשול להקמת ממשלת ימין היא לא ימינה. שמעתי עכשיו את ההצעה של נתניהו. היא לא מובנת. לא ביקשתי את ראשות הממשלה אלא ממשלה. סמוטריץ' שרף את כל הגשרים להקמת ממשלת ימין. זה לא עניין של תפקידים. לנתניהו אין ממשלה, והוא מנסה להפיל את זה על ימינה. צריך לומר את הדברים בפשטות נתניהו הקים בבחירות האחרונות מפלגת לוויין, והוא לא משתלט עליה". לבסוף חזר בנט על עמדתו שמשאירה אותו בימין ובשמאל גם יחד: "אם לא נצליח להקים ממשלת ימין נקים ממשלת אחדות. כי הדבר הכי הרסני זה עוד בחירות".

בינתיים, על רקע הלחצים שנתניהו מפעיל על בנט לעזוב את גוש השינוי, מנסה אביגדור ליברמן להבהיר שהמאמצים להקמת ממשלת אחדות עוד לא תמו, ושיש עוד סיכוי להקמת ממשלה. כך, בישיבת סיעת ישראל ביתנו, אמר ליברמן כי "הפערים לא גדולים. אם יש רצון טוב ונחישות אפשר עד מחר בערב לצאת לממשלה אחרת. ממשלה שתקבל החלטות טובות לעם ישראל".

לפיד: "המנדט צריך לעבור אליי"

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר בפתח ישיבת הסיעה שלו כי המנדט צריך לעבור אליו. בתשובה לשאלת גלובס אמר כי "יש לי 45 ממליצים והמנדט צריך לעבור אליי. אחרת הדבר מנוגד לרוח החוק".

"אני רציתי להגיע לרגע שבו המנדט עובר אלי עם ממשלה סגורה ומוכנה", אמר לפיד. "אף אחד לא עשה יותר ויתורים מאיתנו כדי שזה יקרה. אף אחד לא עבד קשה יותר מאיתנו כדי שזה יקרה. התשתית מוכנה. אפשר להקים ממשלה".

עוד ציין כי "הקמת ממשלה זה לא מכרז. זו שליחות. יש כאן מדינה. בעוד יומיים אנחנו יכולים להשביע ממשלה חדשה בישראל. היא לא תהיה מושלמת, אבל היא תהיה ממשלה שתיקח אחריות ותעסוק בניהול המדינה".

יו"ר תקווה חדשה גדעון סער התנגד להצעת נתניהו לבנט. לדבריו, "רבים טועים לחשוב שהתנגדותנו להצטרפות לממשלה בראשות נתניהו יסודה בטעמים אישיים, עניינים מהעבר, רגשות, 'חרמות', שיקולי אגו וכדומה.אין לכך כל יסוד. ביסוד עמדתנו - ראייתנו את טובת המדינה בהווה ובעתיד. שמעתי את נתניהו, לפני שעה קלה, מדבר על 65 מנדטים. כלומר הוא מונה את מצביעי תקווה חדשה בין תומכיו. אבל מצביעי תקווה חדשה הצביעו עבורנו על יסוד קו הפוך מכך - המחויב לשינוי ולא להמשך שלטון נתניהו. גם תזוזה של נתניהו לשנה לתפקיד ראש הממשלה החליפי המשך הקדנציה כראש הממשלה - אינה מה שמצביעי תקווה חדשה הצביעו עבורו".

בציונות הדתית לא מוכנים ללכת עם רע"ם

בתוך כך, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הודיע שוב כי לא יתן את ידו לממשלת ימין בתמיכת רע"ם. סמוטריץ' וח"כ אורית סטרוק נפגשו הבוקר (ב') עם הרב דרוקמן ורבנים נוספים לפגישה בת ארבע שעות לאור הלחצים שהפעיל נתניהו עליהם להיכנס לממשלת ימין בתמיכת רע"ם.

סמוטריץ' הצליח לאחד את הרבנים איתו נגד נתניהו וכך יצאה ההודעה הבאה מטעמו של הרב דרוקמן: "בסיום התייעצות רבנים שהתקיימה עכשיו בביתו מעניק הרב גיבוי מלא לסמוטריץ' בהתנגדות להקמת ממשלה שתתבסס על רע"ם וקורא לבנט להודיע לאלתר על הצטרפותו לממשלת ימין ושלילה מוחלטת של האפשרות שיחבור לממשלת שמאל ותומכי טרור. הרב קרא גם לסער ושותפיו לשים הכל בצד ולהצטרף לממשלת ימין שתתבסס על המפלגות הציוניות בלבד".

בנוסף, צייץ סמוטריץ' כי "אדוני ראש הממשלה, הניסיונות שלך להפעיל עלי לחץ להסכים להקמת ממשלת 'ימין' שנשענת על תומכי טרור לא יצליחו. זה בערך כמו להשקיע בסגרים במקום חיסונים... לא באפיק ההוא הייתה תפארתך... מציע לך להתחיל לעסוק בהקמת ממשלת ימין. אם תשקיע בזה פרומיל ממה שהשקעת בהבאת החיסונים נצליח ביחד בע"ה".