התארגנות היסטורית של עובדי הבנקים: דורשים נציגות בדירקטוריון ותנאים משופרים לעבודה מהבית

ראשי הוועדים של לאומי, הפועלים, הבינלאומי, דיסקונט ומרכנתיל, המייצגים כ-30 אלף עובדים, סיכמו לקדם מהלך להכנסת נציגי עובדים לדירקטוריונים השונים • בפגישה נכח קובי אמסלם, לשעבר הממונה על השכר באוצר • מזרחי טפחות נמצא בשלב זה מחוץ להתארגנות

חנן פרידמן, רון לוי, שיזם את השת"פ, דב קוטלר ויו"ר הוועד רוני גרפונקל / צילום: סיון פרג', ישיל שלמה
חנן פרידמן, רון לוי, שיזם את השת"פ, דב קוטלר ויו"ר הוועד רוני גרפונקל / צילום: סיון פרג', ישיל שלמה

הקורונה שינתה באופן ניכר את שוק העבודה העולמי, ועכשיו הגיעה השעה של בעלי העסקים, ההנהלות וגם העובדים להילחם על הצביון של השוק העתידי. אחת המגמות המרכזיות של השנה האחרונה היא מעבר של יותר ויותר עובדים לעבודה מהבית, אם באופן מוחלט ואם באופן היברידי, כלומר חלק מהשבוע מהבית וחלק ממקום העבודה. כעת מתברר כי לפחות במגזר אחד כבר התחילו לסמן את הדרך לקראת גיבוש מתווה העבודה העתידי, לפחות באופן בו מעוניינים העובדים להתנהל בשנים הבאות. בפעם הראשונה נפגשו יחד חמישה מראשי ועדי הבנקים במטרה לשתף פעולה, תוך שהם מציגים חזית אחידה בדרישה להבטיח מעבר לעבודה היברידית על מנת לייצר תיאום וכן שמירה על זכויות העובדים.

ביוזמתו של יו"ר ארגון עובדי בנק לאומי רון לוי נפגשו ראשי ועדי הבנקים הגדולים: יו"ר ארגון עובדי בנק הפועלים רוני גרפונקל, מזכיר ארגון עובדי בנק דיסקונט אורי צ'צ'קס, יו"ר ועד המנהלים בבנק הבינלאומי שמוליק ויסמן, ויו"ר ועד עובדי בנק מרכנתיל איציק הרוש. בפגישה נכח גם קובי אמסלם, לשעבר הממונה על השכר במשרד האוצר.

עובדי מזרחי טפחות נשארו בחוץ

"מדובר בצעד משמעותי ובתחילתו של שיתוף פעולה חשוב. התאגדות משותפת של הוועדים הגדולים בתחום הבנקאות יכולה לשנות דרמטית את היחס של ההנהלות כלפי העובדים ולקדם את זכויות העובדים", אמר לוי, יו"ר ועד בנק לאומי, שאירח את המפגש.

יו"ר ועד עובדי בנק הפועלים, רוני גרפונקל, הוסיף: "אני מברך על קיום הפגישה וסבור שמפגשים כאלה ייצרו ערך לעובדי המערכת הבנקאית ויחזקו את העבודה המאורגנת".

מדובר על כ-30 אלף עובדים בחמשת הבנקים המדוברים, כאשר עובדי מרכנתיל (כ-1,430) נכללים בתוך קבוצת דיסקונט, למרות שנציגי הוועדים של שני הבנקים השתתפו בפגישה. מי שלא לקח חלק בפגישה הוא נציג הבנק הרביעי בגודלו מבחינת מספר העובדים, מזרחי טפחות, שלא הוזמן.

 באשר לכך שנציג מזרחי טפחות לא השתתף בפגישה ציין לוי כי כרגע המאמץ הוא "להניע את הקטר", כך שאין פה עניין של מידור גוף כזה או אחר או של עניין אישי, אלא תהליך שנעשה "בתום לב". "כמובן שכל ועדי הבנקים מוזמנים, ומי שיכול להשתתף במפגשים, מה טוב", ציין יו"ר ועד בנק לאומי, שקרא לארגונים מתחומי פעילות אחרים לקיים ביניהם קשר סימביוטי האחד עם השני. 

נכון להיום עובדי הבנקים כבר עובדים באופן משולב, מהבית ומהסניפים או משרדי הבנקים. כך למשל בבנק הפועלים, בו העובדים נצאים במשרד ארבעה ימים ויום אחד בשבוע עובדים מהבית.

על פי נתונים שפרסמה בסוף חודש מרס הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כ-28.2% ממגזר הפיננסים והביטוח עובדים מהבית. בנתונים אין פילוח למגזר הבנקאי לבדו, אך יש בכך כדי ללמד על היקף החלוקה בין עבודה מהבית לעבודה מהסניפים.

עובדי הבנקים רואים במשבר הקורונה הזדמנויות לשינוי מתווה העבודה, כאשר ברקע ישנם גם מחקרים המוכיחים ששילוב עבודה מהבית מגדיל את התפוקה של העובדים. בנוסף, הצמצום במספר העובדים שנמצאים בכל רגע נתון במקום העבודה מאפשר להנהלה לצמצם בנדל"ן ובהוצאות נלוות נוספות, כך שעל פניו זהו צעד חיובי עבור שני הצדדים.

 
  

מי יישא בעלויות עבודה מהבית?

עם זאת, עובדים העובדים מהבית נושאים בעלויות דוגמת שימוש בחשמל, ציוד משרדי ואפילו קפה, שעד עתה נהגו לשתות במשרד. לכן, ועדי הבנקים מתנים את המעבר לעבודה היברידית בכך שפרטי המתווה יקבעו בשיתוף פעולה עם העובדים, תוך שקיפות מלאה ושמירה על זכויותיהם.

אולם זה לא הצעד היחיד שהוחלט על קידומו בפגישה הראשונה של ראשי הוועדים. במשך שנים רבות, חברות ענק במשק ניסו להוביל מהלך של מינוי דירקטורים מטעם העובדים בדירקטוריון החברה. בפגישתם של החמישה הוחלט לקדם מהלך להכנסת העובדים לדירקטוריוני הבנקים. כשמדובר בהתאגדות משמעותית של חמישה בנקים מרכזיים, בוועדי העובדים מקווים שהפעם המאבק יהיה אפקטיבי הרבה יותר.

עד עתה זה נעשה פעם אחת בלבד בחברה ציבורית בישראל. זה קרה בדיוק לפני שנה, בחודש מאי 2020, כאשר דירקטוריון סלקום אישר את מינויו של רו"ח סמי בקלש כדירקטור.

"הדירקטוריון הוא המגדלור של הבנק. הוא יכול ואמור לתת את החותמת לכל פעילות של הבנק ולכן חשוב שישב בו מישהו שיש לו ערך מוסף בשמירה על זכויות עובדים. ברור לכולם כי שיפור מצבם של העובדים יתרום לשורת הרווח, אז יוצא שכרנו", אמר לוי.

נציין כי בכל אחד מהוועדים כבר החלו לקדם מהלכים מול ההנהלות השונות, ולכן מעבר להסכם גג הם נמנעים בשלב זה מלייצר נוסח אחיד עמו יבואו כל אחד להנהלתו הוא. בכל מקרה, על מנת לקדם את שני המהלכים, מעבר קבוע לעבודה היברידית וקידום נציגי העובדים בדירקטוריון, וכן נושאים נוספים, קבעו ראשי הוועדים לייצר לוח פגישות דו-שבועיות, כאשר בעוד שבועיים הפגישה תתקיים בבנק דיסקונט, מתוך מטרה להעביר מידע בין הוועדים השונים ולאמוד את קצב ההתקדמות של כל ועד.

בבנקים לאומי, הפועלים, הבינלאומי ודיסקונט מרכנתיל לא הגיבו לדברים.