חממת הבריאות הדיגיטלית eHealth Ventures מגייסת 30 מיליון דולר

בחממה שותפות היום קרן מכבי, אמג'ן, קליבלנד קליניק ומדיסון פארמה • אופיר שחף, סמנכ"ל הפיתוח העסקי של החממה: "אנחנו לא רוצים להגיע הרבה יותר רחוק משלב הסיד, ולכן גם לא נחוצה לנו קרן של 100 מיליון דולר, אלא 30 זה בדיוק הסכום שצריך"

טלאור זקס, מנכ"ל eHealth Ventures / צילום: יח"צ
טלאור זקס, מנכ"ל eHealth Ventures / צילום: יח"צ

חממת eHealth Ventures, אחת החממות הטכנולוגיות בתמיכת רשות החדשנות, המתמחה בהשקעה בתחום הבריאות הדיגיטלית, מתכננת לגייס לתוך החממה סכום של 30 מיליון דולר, אשר יהפכו את החממה למיני-קרן, תוך שהיא ממשיכה לקבל את הטבות רשות החדשנות, כך נודע ל"גלובס". לדברי טלאור זקס, מנכ"ל החממה, רוב הסכום כבר הובטח, והסגירה ראשונה צפויה ברבעון השני. במקביל הודיעה החממה על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי עם בית החולים מאיו קליניק.

בחממה שותפות היום קרן מכבי, אמג'ן, קליבלנד קליניק, קרן SCI הסינית ומדיסון פארמה. קרן מככב כבר הבטיחה את השקעתה בסבב החדש.

לדברי אופיר שחף, סמנכ"ל הפיתוח העסקי של החממה: "אנחנו כבר קיימים כחמש שנים, היינו אחת המשקיעות הראשונות בישראל שהתמקדו בתחום הבריאות הדיגיטלית, ואנחנו מעין 'חממה פלוס' בזכות המשקיעים החזקים שלנו. היום, כשהבריאות הדיגיטלית נכנסה למרכז הבמה, אנחנו רוצים להמשיך ולהשקיע לא רק בסבבים מאוד מוקדמים, אלא גם בסבבי פרה-סיד וסיד, כדי להמשיך ולמוך בחברות ולהגן על עצמנו כדי שהכרישים (קרנות הון הסיכון וחברות השקעה גדולות - ג.ו.) לא ידללו את האחזקות שלנו.

"אנחנו לא רוצים להגיע הרבה יותר רחוק משלב הסיד, ולכן גם לא נחוצה לנו קרן של 100 מיליון דולר, אלא 30 זה בדיוק הסכום שצריך, בערך 2 מיליון לעסקה. בתחום הבריאות הדיגיטלית, סכום כזה כבר מאפשר להשקיע בחברות שהן סביב חצי שנה מן השוק".

תחום הבריאות הדיגיטלית גייס בשנה האחרונה 12 מיליארד דולר, כאשר בחברות נרשמו גם עסקאות ענק, כמו למשל גיוס של 132 מיליון דולר בחברת KHealth הישראלית. כבר ניתן לספור לא מעט יוניקורנים בקרב הסטארט אפים בתחום. מדובר בצמיחה שקרתה בשנים ספורות.

מיהן החברות המובילות שבגרו מהחממה עד כה?
זקס: "חברת TikTalk היא מיזם לליקויי דיבור אצל ילדים. בערך 10% מהילדים סובלים מהפרעות בדיבור, והטיפול היום מבוסס על מפגש פיזי עם מטפלים בתחום, כאשר לרוב התורים מרוחקים והעלות גבוהה. החברה פיתחה פלטפורמה שמציעה טיפול אישי באמצעות משחקים עם התאמה אישית לקצב של הילד באמצעות בינה מלאכותית. הם ערכו ניסוי בארץ כדי לוודא שהמוצר עובד, ועכשיו מתחילים במכירות. ישנן מדינות רבות ששוק קלינאות התקשורת הפיזי עוד לא קיים אצלן ואנחנו נכנסים לשוק בלולי לגמרי, למשל בכמה מדינות דוברות ערבית. עד היום החברה גייסה 2.2 מיליון דולר, ואנחנו מחזיקים בה 28%.

"חברת Derma Direct מזהה מחלות עור מרחוק, גם היא תוך שימוש בבינה מלאכותית. לחברה יש כבר אישורי FDA ו- CE אחרי שהראתה שהיא מדייקת באבחון מחלות עור, לא מחלות עור קשות או סרטן, אבל כן פריחות, עקיצות, אלרגיות וכדומה. הם גייסו 2.9 מיליון דולר ואנחנו מחזיקים שם 24%.

"אוליב זו חברה שמאפשרת לבצע בדיקת שתן מהבית בלי צורך לאסוף את השתן, אלא באמצעות מכשיר שמותקן על האסלה ומודד את השתן 'במעופו'. אפשר לשדר את הנתונים מיידית לרופא המטפל. זה מוצר שמתאים למי שצריכים למדוד שתן לעיתים קרובות. נשים בהריון, חולי סרטן ועוד. גם החברה הזו הראתה את הדיוק של המוצר שלה ממש לאחרונה בניסוי היתכנון, ועכשיו היא נכנסת לניסוי קליני. אנחנו מחזיקים שם 40%, והחברה גייסה עד היום קצת מעל מיליון דולר.

"EFA מציעה בדיקות דם לספירת דם, ממש בכל זמן ומקום, כשהמטופל עצמו יכול לבצע לעצמו את הבדיקה. כיום כבר קיימות בדיקות ספירת דם מהירות, אך הן עדיין מבוצעות על ידי איש מקצוע, במכשירים גדולים וכבדים. גם כאן המוצר מתאים למי שצריכים לבצע בדיקות רבות מאוד, כמו חולי סרטן או מחלות אוטואימוניות, שרוצים לדעת אם בטוח להם לצאת מן הבית. אנחנו מאמינים שבאמצעות הבדיקה הזו נוכל גם להבדיל בין מחלות ויראליות לחיידקיות". בכל החברה מתחרה בשתי חברות ישראליות שכל אחת גייסה השנה 70 מיליון דולר והן כבר נמצאות בשוק - מימד וסייט. היא צפויה להתחיל ניסוי קליני ברבעון הקרוב. "החלק שלנו הוא 22% והחברה גייסה עד היום 3.2 מיליון דולר".

בינתיים החברות גייסו סכומים קטנים
"זה השלב. אנחנו נכנסים מאוד מוקדם".

ההסכם עם מאיו קליני מגיע במקום השותפות עם קליבלנד קליניק? שני בתי החולים האלה יושבים בערך על אותה משבצת
שחף: "לגמרי לא, קליבלנד קליניק ממשיכים להיות בעלי מניות ולתמוך בנו ואנחנו צריכים שותף נוסף שיתן לנו ערכים מוספים אחרים. גם בשלב הסקאוטינג, גם בשלב הייעוץ להשקעות, מעבר לתמיכה הקלינית ולנגישות למובילי דעה, שקליבלנד קליניק נתנו. מאי קליני ממוקדים היום יותר בשלבים בהם אנחנו פועלים וקליבלנד קליני בשלבים מאוחרים יותר".

מי יהיו המשקיעים שלכם?
"לקרנות מבחינה משפטית קשה להשקיע בקרנות אחרות. לכן אנחנו פונים למוסדיים, בין היתר כאלה שרוצים לנצל את הטבת מסלול 43 להשקעה של מוסדיים בחברות מו"פ. זה מסלול של רשות החדשנות ואנחנו כבר מעבירים את כל החברות שלנו דרך רשות החדשנות, אז זה מאוד נוח. בנוסף אנחנו פונים לגופי פארמה וביוטק אסטרטגיים ולמשקיעים פרטיים ומשפחתיים".