בחירות 2021 | פרשנות

שעות אחרונות לפקיעת המנדט: בליכוד כבר מצחצחים חרבות, ובימינה (בינתיים) מכבסים את הכביסה המלוכלכת בבית

מחר בחצות יסתיימו 28 הימים של נתניהו להרכבת ממשלה, והפלונטר הפוליטי לא זז אפילו מילימטר • לפיד מבחינתו מעוניין בקבלת המנדט לידיו גם אם לא יראה גידול בתמיכה בו לקראת סוף השבוע • בליכוד בינתיים מתחילים להיערך לפריימריז פנימיים

נפתלי בנט / צילום: אורון בן חקון
נפתלי בנט / צילום: אורון בן חקון

מחר (ג') בחצות יסתיימו 28 הימים של נתניהו להרכבת ממשלה, כשהוא לא התקדם ולו במעט לקראת הרכבת ממשלה מהיום הראשון שבו קיבל את המנדט מהנשיא. נתניהו חשף היום את הצעתו לבנט לכהן ראשון ברוטציה, אך עשה זאת רק לאחר שסמוטריץ' סיכל את האפשרות להקים ממשלה בתמיכת רע"ם פעם נוספת. הסיבוב הקצר בין בנט לנתניהו הבהיר שוב שממשלת ימין בשלב הזה ובלי שגדעון סער או מי מאנשיו מגיעים פנימה היא תרחיש לא אפשרי.

בינתיים שמח בגזרת ימינה: במהלך השבוע האחרון התקיימו מספר שיחות בין בנט לאנשי הרשימה שלו שמתנגדים להקמת ממשלה עם לפיד והשמאל בניסיון לסגור חורים. אחד מהבולטים שבהם היה ח"כ עמיחי שיקלי שהביע בשיחות סגורות את מורת רוחו מהממשלה המתגבשת עם המרכז-שמאל. זה גם לא סוד שאיילת שקד מסתייגת מממשלה כזו והייתה מעדיפה ממשלת ימין, אבל בינתיים השיחות והלחצים נשארים בתוך המפלגה ולא יוצאים החוצה. מחר הלחץ על המתנדנדים צפוי לגדול מצד הליכוד.

בתוך כך, קצין הכנסת הצמיד אבטחה קבועה ליו"ר הרשימה בנט בשל איומים שהופנו כלפיו. מעיון קצר בחלק מהם נראה שהאיומים עליו מגיעים מימין ומשמאל גם יחד. בימין הוא מאוים שלא ללכת לממשלה עם השמאל ואילו בשמאל מאיימים עליו שלא להקים ממשלה עם נתניהו. ובנט? גם היום, יממה בלבד לפני העברת המנדט הלאה, נשאר על הגדר ולא הכריע בין הממשלות והבחירות שנמצאות על הכף.

נתניהו הצליח היום להבקיע בחזית אחת בלבד ולא משמעותית במיוחד. כאשר ניסה להפעיל לחץ מצד רבני הציונות הדתית שיגרמו לסמוטריץ' לחזור בו מהווטו שהטיל על ממשלה בתמיכת רע"ם, הוא קיבל חזרה את הרב דרוקמן בסרטון מציע לו לשכנע את סער תחילה. אולם מספר שש בציונות הדתית ח"כ אבי מעוז מטעם מפלגת נעם הודיע כי באישור רבותיו הוא מעדיף ממשלה בהמנעות של חברי כנסת "לא יהודים" מאשר ממשלת שמאל. ובכן, זה רחוק מלסמן את הדרך להקמת ממשלה עבור נתניהו.

ובליכוד? עד לאתמול בלילה היה מצב רוח מרומם, שרים מכהנים החלו לעדכן את רשימת הדרישות לממשלה הבאה, והבוקר נאלצו לאפסן אותה נוכח החסימה שנתניהו קיבל מבנט וסמוטריץ' גם יחד. שר בכיר ברשימה אמר לי היום כי בליכוד נערכים לפריימריז בהנחה שגם גוש לפיד-בנט לא יצליח במלאכת הרכבת הממשלה. יתרה מכך, ההערכה היא שבהנתן מערכת בחירות נוספת יתקיימו פריימריז גם לראשות הרשימה וגם לרשימה עצמה, בלי כל החלטת מרכז שתחסום אותם הפעם. פעילים פוליטיים שפגשתי במסדרונות הכנסת איששו את ההערכה באזני.

מחר בחצות יסתיימו ימי המנדט של נתניהו ונכון לכתיבת שורות אלו הוא לא מתכנן לבקש את הארכת המנדט מהנשיא ריבלין. לפיד מבחינתו מעוניין בקבלת המנדט לידיו גם אם לא יראה גידול בתמיכה בו לקראת סוף השבוע. בישיבת סיעת יש עתיד אמר היום לפיד כי זו רוח החוק ועל הנשיא לפעול לפיה. ובאשר ליוזמה להמליץ על בנט מטעם הליכוד? אחרי שיו"ר ימינה אמר היום כי יפעל להקמת ממשלת ימין ולא שלל ממשלה עם השמאל - נראה שהסיכויים לכך קטנו. ריבלין ינסה לברר בימים הקרובים מה השתנה ובהתאם לתמונת המצב המחודשת-ישנה יחליט לאן המנדט הולך. נזכיר שבעת ההתייעצויות הראשונות ריבלין יותר מרמז שאם לא יהיה חדש - יעדיף את העברת המנדט לכנסת.