חודש חיובי לחברות הישראליות בוול סטריט: מדד גלובס-פרומתאוס עקף את מדדי ההשוואה

מדד גלובס-פרומתאוס רשם בחודש אפריל עלייה של 6.4% • אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום טכנולוגיה בפרומתאוס: "על אף היחלשות המניה בהשוואה לתחילת השנה, נראה כי למונייד תוכל להפוך את עולם הביטוח הקיים לפחות רלוונטי אם תרחיב את סל מוצריה ואת פריסתה הגיאוגרפית"

דניאל שרייבר + שי וינינגר - למונייד lemonade / צילום: שלומי יוסף
דניאל שרייבר + שי וינינגר - למונייד lemonade / צילום: שלומי יוסף

מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחרי מניות של חברות ישראליות שנסחרות בוול סטריט, נסחר בחודש אפריל בעליות שערים של 6.4%. באותה התקופה, מדד ת"א 125 עלה ב־3%, ומדד נאסד"ק הוסיף לערכו 5.4%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים עלה ב־5.8%, ועקף את מדדי ההשוואה מדד ת"א ביומד ומדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה, שעלו ב־1.1% ו־3%, בהתאמה. אחת המניות הבולטות בביצועיה באפריל בתת המדד היא נובוקיור, שהוסיפה לערכה 54% ונסחרת במחיר של כ-203 דולר למניה, מחיר המשקף לה שווי שוק של 20.9 מיליארד דולר. החברה עוסקת בפיתוח וייצור טיפולים אונקולוגיים באמצעות טכנולוגיה המשבשת את קצב התפתחות הגידול. לפי פרסומי החברה, לנובוקיור יש שלושה טיפולים מאושרי FDA, וארבעה טיפולים הנמצאים בשלב 3 של הניסויים הקליניים. העלייה בשווי החברה נתמכה בעדכון הנוגע לטיפול בסרטן הריאות, אשר הראה על תוצאות ראשוניות חיוביות, וכן שניתן להגיע למובהקות סטטיסטית עם פחות נבדקים.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה עלה ב־3.2% באפריל, בעוד מדד ת"א טכנולוגיה עלה ב־2.9% ומדד נאסד"ק טכנולוגיה הוסיף לערכו 3.2%. החברה הבולטת ביותר בתת המדד החודש היא נאוגיימס (NeoGames), שעלתה ב־37%. החברה משווקת פלטפורמה אינטרנטית למשחקי לוטו ומשחקי אינטרנט אחרים. מאז הנפקתה בנובמבר האחרון, מנייתה זינקה ב-185%. בין היתר, ניתן לייחס את העליות במניה לביצועים הכספיים הטובים שהציגה ב-2020. נאוגיימס דיווחה על הכנסות בגובה 49.2 מיליון דולר, צמיחה של 48.8% בהשוואה לשנה שעברה. הרווח הנקי השנתי היה 5.1 מיליון דולר, וכשיעור מההכנסות מהווה כ־10.4%. זאת לעומת הפסד ב-2019 של 54 אלף דולר. הגידול ברווח מיוחס לדומיננטיות הגוברת של החברה בענף משחקי הלוטו, ומהשפעת הקורונה, אשר האיצה את המעבר של משחקי הלוטו לדיגיטל.

 
  

למונייד איבדה גובה אבל עדיין גבוהה ב-212% מעל המחיר בהנפקה

נציגת החודש במדד גלובס-פרומתאוס היא חברת הביטוח המקוונת למונייד שהונפקה לראשונה בבורסת ניו-יורק ביולי 2020. בהנפקה זו למונייד גייסה כ־319 מיליון דולר לפי מחיר של 29 דולר למניה, ושווי של כ־3.8 מיליארד דולר. בתום יום המסחר הראשון מחיר מניית למונייד עמד על כ־69 דולר למניה - זינוק של 139% מעל מחיר ההנפקה. בינואר 2021 חלה נסיקה משמעותית אף יותר במחיר המניה, אשר זינקה למעל 183 דולר. העלייה המהירה ויוצאת הדופן הביאה את החברה לבצע הנפקה נוספת חצי שנה בלבד לאחר הנפקת המניות הראשונה. נכון לסוף אפריל, מחיר המניה נחלש לכ-90.4 דולר, מחיר שעדיין משקף גידול של כ־212% מעל מחיר ההנפקה.

למונייד  היא חברת ביטוח דיגיטלית הפועלת בעיקר בארה"ב ואירופה. החברה מציעה ביטוחי דירה, ביטוחי חיים וביטוח לבעלי חיים באמצעות מערכת מקוונת מבוססת בינה מלאכותית. במחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים שהצעת הערך המרכזית של למונייד היא התפעול הקל, כשכלל הפעולות - מהרישום ועד הגשת התביעה - נעשות דרך אפליקציה, התמחור נערך באמצעות בינה מלאכותית ותביעות קטנות מאושרות במהירות וללא צורך בתיווך אנושי.

לפי פרומתאוס, למונייד מבדלת עצמה מעולם הביטוח המסורתי והשמרני באמצעות מודל עסקי מרענן. רווחיותן של רוב חברות הביטוח המסורתיות תלויה בכמות התביעות אותן הן משלמות - ככל שמשלמות פחות כך גדלה הרווחיות שלהן. המודל העסקי של למונייד שונה, ומבוסס על נטילת שיעור קבוע מהפרמיות, אשר כיום עומד על 25%, כאשר יתרת הכספים משמשת לתשלום תביעות. אם נותר עודף, הוא נתרם לצדקה לפי בחירת המבוטח. הניתוק בין תשלום הביטוח להכנסות מנטרל את התמריץ השלילי של חברת הביטוח להיענות לתביעות. מודל עסקי זה, עם האלמנט של התרומה לצדקה, ממצב את למונייד כתאגיד חברתי המתחשב גם בתרומה לציבור ולא רק בתשואה כלכלית.

ניתוח שוק שביצעה מחלקת המחקר של פרומתאוס, מעלה כי בשוק הביטוח הדיגיטלי קיימות שחקניות ישראליות נוספות המוכרות מוצרי ביטוח שונים, בהן Hippo, WeSure, Libra, Next Insurance ועוד.

עוד על-פי פרומתאוס, שוויה של למונייד (כ-5.4 מיליארד דולר המהווים כ- 17.5 מיליארד שקל) גבוה בהשוואה לשלוש קבוצות הביטוח "המסורתי" הישראליות הגדולות הנסחרות בת"א - הפניקס, מגדל והראל, ששוויין המצרפי נאמד בפחות מ-19 מיליארד שקל. זאת כאשר ב-2020 ההכנסות של כל אחת מחברות הביטוח המסורתי היו גדולות מהותית מהכנסות למונייד.

מהדוח השנתי של למונייד ל-2020, שפורסם במרץ האחרון, עולה כי החברה סיימה את השנה עם מעל למיליון לקוחות - גידול של כ-55% במצבת הלקוחות בהשוואה לכ-643 אלף הלקוחות שהיו לה בתום 2019. לפי פרומתאוס, הכנסות החברה בשנת 2020 צמחו ביותר מ-40% בהשוואה לשנת 2019 והן הסתכמו בכ־94.4 מיליון דולר בהשוואה לכ־67.3 מיליון דולר אשתקד. החברה מסבירה את הגידול, בין היתר בכניסה לאזורים גאוגרפיים נוספים (רק בארה"ב חדרה לעשר מדינות נוספות), בהרחבת סל המוצרים והשירותים וכן בגידול בהכנסות פר לקוח כתוצאה משינוי בתמהיל המוצרים למוצרים בעלי ערך גבוה יותר. רוב הכנסות החברה נובעות מהפרמיה אותה גובה החברה ממבוטחיה, כאשר לחברה הכנסות מעטות גם מהשקעות ועמלות ממבטחי משנה. חלק הארי של הוצאות של החברה ממוקד בהוצאות מכירה ושיווק אשר היוו יותר מ-50% מסך ההוצאות ב-2019, וב-2020 נתחן ירד לפחות מ-40% מכלל ההוצאות. בפרומתאוס מסכמים כי על אף הגידול בהכנסות, למונייד לא הצליחה לשפר את שורת הרווח בשל גידול בכלל ההוצאות ובעיקר בגזרת הוצאות הנהלה וכלליות כתוצאה מעליות שכר. ב-2020 החברה רשמה הפסד נקי של כ-122 מיליון דולר, לעומת הפסד נקי של כ-109 מיליון דולר ב-2019. נכון לתום 2020 בקופת החברה יותר מ-570 מיליון דולר מזומן ויש לה חוב פיננסי של כ-60 מיליון דולר בלבד.

אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום טכנולוגיה בפרומתאוס, מסכם ואומר כי "למונייד הביאה איתה בשורה חדשה לשוק הביטוח הוותיק שעבד במודל מאוד ברור ויציב בעידן האחרון, לטוב ולרע. על רקע המעבר לדיגיטל נראה שלמונייד חוותה בתחילת השנה מומנטום חיובי, המואץ בשל השפעות הקורונה וככל הנראה ימשיך להתבסס בעולמנו גם בעולם הפוסט-קורונה. למונייד פיתחה מוצר שיכול להפוך את עולם הביטוח לקל, נגיש ומהיר יותר".

שבח מוסיף כי "על אף היחלשות המניה בהשוואה לתחילת השנה, נראה שלמונייד תוכל להפוך את עולם הביטוח הקיים לפחות רלוונטי אם תרחיב את סל מוצריה ואת פריסתה הגיאוגרפית, ובעיקר אם תשכיל לשמור על בידול ביחס למתחרותיה - הן חברות הביטוח המסורתיות שיכולות לשנות את המודל השמרני שלהן, והן אלה שתצוצנה בעתיד".

** המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק, ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות.