ספינת הקרב השנייה שנבנתה עבור ישראל הושקה בגרמניה

ספינת אח"י עוז היא השנייה מתוך ארבע ספינות הקרב שמיוצרות בגרמניה בעבור חיל הים הישראלי • העסקה לרכישת ספינות הקרב היא חלק מ"פרשת הצוללות"

אח"י עוז במספנות בקיל, היום. הדגל הוא של מדינת המחוז שלזוויג הולשטיין, שבבירתה קיל נבנות הספינות. / צילום: דוברות חיל הים
אח"י עוז במספנות בקיל, היום. הדגל הוא של מדינת המחוז שלזוויג הולשטיין, שבבירתה קיל נבנות הספינות. / צילום: דוברות חיל הים

הספינה השנייה בסדרת ארבע ספינות הקרב שמיוצרות בגרמניה בעבור חיל הים הישראלי (סער 6) הושקה היום (ג') בקיל, ושמה אח"י עוז. שגריר ישראל בגרמניה ג'רמי יששכרוף וראש מספן הציוד בחיל הים, תת-אלוף אריאל שיר, נכחו בטקס שהתקיים במספנות שבהן נבנות ספינות הקרב בשנים האחרונות, כחלק מפרויקט משותף של חברת German Naval Yards וחברת טיסנקרופ, המייצרת בעבור ישראל גם את צי הצוללות. הספינה הראשונה, אח"י מגן, נמסרה בנובמבר 2020 לחיל הים הישראלי בטקס בהשתתפות צמרת הצבא, שהגיעו לגרמניה למרות מגבלות הקורונה.

רוב מכריע של מערכות הנשק והמכ"ם מורכבות על הספינות בישראל. הספינות הן חלק מעסקה בשווי של כ-450 מיליון אירו בין ממשלת ישראל לשתי המספנות, כאשר ממשלת גרמניה אימצה בנושא ספינות הקרב את מודל מימון עסקאות הצוללת - ומשלמת כשליש מסכום זה.

טקס השקת ספינת אח"י עוז / צילום: דוברות חיל הים
 טקס השקת ספינת אח"י עוז / צילום: דוברות חיל הים

העסקה לרכישת ספינות הקרב היא חלק מ"פרשת הצוללות", שבה חשודים בכירים בעבר בחיל הים ובמערכת הביטחונית בשוחד ובמרמה הנוגעים לרכש צוללות וספינות קרב מחברת טיסנקרופ. בדצמבר 2019, בתום חקירת המשטרה בנושא, הודיע היועץ המשפטי על העמדה לדין, בכפוף לשימוע, של שורת חשודים, ביניהם תת-אלוף לשעבר אבריאל בר-יוסף, שעמד לתקופה קצרה בראש המועצה לביטחון לאומי; אלוף אלי (צ'ייני) מרום, מפקד חיל הים לשעבר וסגן אלוף מיכאל (מיקי) גנור, שמונה ב-2009 לנציג חברת טיסנקרופ, שימש כעד מדינה וחזר בו. הפרקליטות טרם הודיעה על הגשת כתבי אישום.

הספינות נרכשו מגרמניה אחרי שנפסל מכרז לרכישת ספינות קרב קטנות וקלות יותר. בסך הכל צפויות להיבנות כארבע ספינות קרב, הגדולות ביותר שחיל הים הישראלי הפעיל אי פעם, והן אמורות לסייע להגן על מאגרי הגז במים הכלכליים של ישראל.

שגריר ישראל ג'רמי יששכרוף אמר בטקס: "ספינת הקרב הנמצאת לפנינו היא סינתזה יוצאת דופן של טכנולוגיה גרמנית וישראלית, ושל היחסים ההדוקים הדרושים כדי ליצור כלי שיט מרשים כמו זה. תהליך זה משקף את השותפות האסטרטגית הגוברת בין ישראל לבין גרמניה, לצד הידידות שצמחה ביננו".

תת-אלוף שיר אמר בטקס כי לספינות "מגן" ו"עוז" (שכבר סופקו) ו"עצמאות" ו"ניצחון" (שיסופקו בעתיד) "יש תפקיד חשוב בהגנת מדינת ישראל והמשאבים האסטרטגיים שלה". "היום אנו צועדים צעד נוסף בעבור חיל הים, ומסייעים להבטיח את עתידה של מדינת ישראל".