המכשול הכמעט אחרון בדרך לממשלת "שינוי" ומי עשויה להיות החוליה החלשה בגוש

מה שקרה במהלך היום במערכת הפוליטית היה צפוי, ולראייה - כבר בבוקר צייץ ח"כ לשעבר איתן כבל כי נתניהו הפסיד, אך לא בטוח שמתנגדיו ינצחו • בנט ולפיד מגבירים את קצב המשא ומתן על ממשלת האחדות, אך לא בטוח שהסיעה של בנט עומדת מאחוריו

יאיר לפיד / צילום: רפי קוץ
יאיר לפיד / צילום: רפי קוץ

1. את סוף היום הזה היה אפשר לנחש כבר בצהריים. אחרי שנתניהו לא הנחה את חברי מפלגות הימין להמליץ על מועמד מוסכם מטעמם, לנשיא נותרה אפשרות אחת: להעניק את המנדט ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד.

למעשה הנשיא פעל אחרת לחלוטין מכפי שעשה בבחירות הקודמות. אז גם נתניהו לא הציג 61 ממליצים והנשיא העדיף את העברת המנדט לכנסת. אולם הפעם לאחר שיחות שקיים עם לפיד ועם יו"ר ימינה נפטלי בנט בבוקר - הוא הגיע להכרעה שונה. למרות שללפיד אין 61 ממליצים, הוא שוכנע כי השניים, בנט ולפיד, רציניים בכוונותיהם לפעול כדי למנוע בחירות מספר חמש.

2. המו"מ בין בנט ללפיד על הקמת ממשלה מתקדם במלוא הקיטור, מה שגורם למצביעי ימינה שלא ראו את זה מגיע וגם למי מבין חברי הרשימה להתנגד נמרצות. היום היה זה ח"כ עמיחי שיקלי מספר חמש במפלגה שהודיע לבנט שהוא לא מוכן לשתף פעולה עם הפרת הבטחות בחירות "סיטונאית" כלשונו.

אבל שיקלי הוא רק הסימפטום למה שקורה בתוך ימינה. בתחילה פרש ממנה אלון דוידי שהיה מספר שלוש ברשימה, עכשיו ח"כ שיקלי מאיים כאשר מאחורי הקלעים גם איילת שקד לא שקטה מההצהרות האחרונות של בנט.

בליכוד מזהים את נקודות החולשה אצל בנט ולוחצים עליהם במלוא המרץ. היום הייתה זו עידית סילמן שהייתה במוקד הלחצים לאחר שבשבועות האחרונים עוברות הצעות מפתות מטעם הליכוד לשקד בתמורה לכך שתפרוש או תצביע נגד ממשלה עם לפיד. משיריונים ברשימה ועד תיק המשפטים (שקד מכחישה).

סביר להניח שזה לא יסתיים היום. הלחצים מצד הימין על אנשי ימינה ותקווה חדשה צפויים להתגבר ככל שהמו"מ יתקדם לקראת ממשלה. היום ראינו רק את הספתח.

3. ולמרות שהיום היה ייחודי מבחינת דפוס העברת המנדט לראשונה בארבע מערכות הבחירות האלו מידיו של נתניהו לאחר, הוא התנהל כסדרו מבחינת חילופי ההאשמות בין בנט לנתניהו.

בנט האשים את נתניהו שלא העביר אליו את המנדט וסיכל סיכוי כלשהו להרכבת ממשלת ימין ואילו נתניהו האשים את בנט בכך שסירב להתחייב לממשלה כזו. אם היה מתחייב, היו ממליצים. וזה נמשך גם בשעות הערב: בנט האשים את נתניהו בכישלון ונתניהו את בנט בכך שהוא מקים ממשלת שמאל. כאמור, אחרי קמפיין שלם מסוג זה, נותר לו עוד חודש לפחות כאשר אם תקום ממשלה הוא עשוי להימשך - כל זמן שהיא תחזיק מעמד.

4. המשא ומתן להרכבת ממשלת האחדות חירום צריך להיכנס לפסים מעשיים בהקדם, אחרת ייכשל. בנט מבין את זה וכך גם יתר השותפים. במוקד המחלוקת בין סער ללפיד עדיין מינוי יו"ר כנסת מטעם איזו סיעה, וכך גם חלוקת התיקים.

שקד לא מראה נכונות להתפשר, אבל גם לא יו"ר כחול לבן שנאבק לשמור אצלו את תיק הביטחון ומחזיק בחוץ חלופה טובה בהרבה: בחירות חמישיות שמקרבות אותו לתפקיד ראש הממשלה. תידרש גמישות במשא ומתן, אולי אפילו במידה גדולה יותר משהיה צריך רק לפני שנה כדי לתפור את הסכם הממשלה הפריטטית בין גנץ לנתניהו.

5. לסיכום היום הזה אפשר להשתמש בציוץ שפתח את הבוקר של חבר הכנסת לשעבר ממפלגת העבודה איתן כבל: "נתניהו הפסיד. השאלה היא האם מתנגדיו (אנחנו) יודעים לנצח".