צ'ק אין | פיצ'ר

מאמריקן איירליינס ועד גולף אייר: כבר מזמן לוח הטיסות בנתב"ג לא נראה כל כך מרענן

חברת התעופה הגדולה בעולם אמריקן איירליינס חוזרת לנתב"ג אחרי 6 שנים של הפסקה, והיא לא השם המרענן היחיד שמגיע • חברת התעופה המצרית תפעיל קו ישיר לקהיר, והפעם ללא הסוואה, וגם השחקניות מהמפרץ עוד רגע כאן • איך צוברים נקודות טיסה ולאיזו ברית משתייכת כל חברה • צ'ק אין

מטוס של חברת התעופה המצרית. טיסות ישירות לקהיר / צילום: Reuters, MOHAMED ABD EL GHANY
מטוס של חברת התעופה המצרית. טיסות ישירות לקהיר / צילום: Reuters, MOHAMED ABD EL GHANY

שש שנים חלפו מאז סגרה חברת אמריקן איירליינס את פעילותה בישראל, והנה בסוף השבוע הנוכחי מטוס שלה מגיע לנתב"ג. לא מדובר באפיזודה חולפת, החברה חוזרת באופן קבוע ללוח הטיסות, והיא לא תהיה השם המרענן האחרון שיופיע בו.

בהמשך החודש ינחת מטוס עם לוגו רשמי מטעם חברת התעופה אג'יפט אייר, ואחריו תגיע לישראל חברת התעופה הלאומית של בחריין גולף אייר. גם אמירייטס כנראה תשיק סוף סוף את הקו שלה. ולקינוח, כמה חודשים מאוחר יותר עשויה לנחות בנתב"ג גם חברת התעופה פיליפן איירליינס הישר ממנילה. צ'ק אין השבוע עורך היכרות עם החברות שייכנסו ללוח הטיסות:

אמריקן איירליינס: הענק האמריקאי חוזר

נתחיל בראשונה, חברת התעופה הגדולה בעולם: אמריקן איירליינס. החברה שנוסדה ב-1930 מבצעת כ-6,700 טיסות ביום לכ-350 יעדים ב-50 מדינות. בימים בהם התעופה נראית אחרת ואינה פועלת תחת מגפה. בארה"ב פועלת אמריקן מ-10 "האבים", נמלי בית. הצי של החברה מונה כ-880 מטוסים וגם היא, כמו מרבית החברות נאלצה לצמצם את הצי שלה בעקבות משבר הקורונה. 80% מהצי שלה הם מטוסים צרי גוף.

מטוס אמריקן איירליינס. חברת התעופה הגדולה בעולם / צילום: Associated Press, Wilfredo Lee
 מטוס אמריקן איירליינס. חברת התעופה הגדולה בעולם / צילום: Associated Press, Wilfredo Lee

מי שעומד בראש החברה שמעסיקה כ-100 אלף עובדים הוא דאג פרקר. בשנת 2013 מיזגה לתוכה את חברת התעופה US Airways, אחרי המיזוג המשיכה אמריקן להפעיל טיסות בקו פילדלפיה תל אביב אולם ב-2016 נטשה את הקו. על כוונתה לחזור לישראל הודיעה החברה עוד ב-2019 אלא שהקו הראשון שהיא תכננה להשיק, ת"א-דאלאס נדחה לאור המגפה והוא יושק כחודש אחרי השקת הקו לניו יורק. ברית התעופה אליה משתייכת אמריקן איירליינס: OneWorld (יחד עם בריטיש איירוויז, קתאי פסיפיק, איבריה, קוואנטס ואחרות).

אג'יפט אייר: החברה שהתרגלה להגיע לנתב"ג בהסוואה

אג'יפט אייר - חברת התעופה הלאומית של מצרים. למעשה החברה של שכנתנו טסה לישראל בהסוואה: היא מפעילה טיסות עם החברה הבת אייר סיני במטוס נטול לוגו לזיהוי. עם הרחבת הפעילות של חברות תעופה ממדינות ערב ובראשן אתיחד איירוויז חברת התעופה הלאומית של אבו דאבי ואמירייטס, שתשיק את הקו שלה ככל הנראה בחודש יוני, הגישה חברת התעופה של מצרים בקשה להפעיל טיסות לישראל מה שיקרה ב-16 במאי.

החברה נוסדה ב-1932 והיא מונה צי של 73 מטוסים. אגיפ'ט אייר טסה לכ-200 יעדים. ב-2002 הפכה החברה לחברת אחזקות הפעילה בכמה תחומים בהם תחזוקה של מטוסים, שירותים רפואיים, שירותי קרקע ודיוטי פרי והטסות מטען. הטיסות הראשונות בקו לתל אביב יופעלו מקהיר אולם הציפייה היא שהחברה תטוס גם משארם אל שייח.

ברית התעופה אליה משתייכת אג'יפט אייר, היא הגדול בעולם: Star Alliance (בין השאר עם טורקיש איירליינס, לופטהנזה, סינגפור איירליינס ויונייטד איירליינס).

דובאי פינת בחריין: חברות התעופה הלאומיות ינחתו ביוני   

ביוני אמורות לנחות בישראל שתי חברות מהמפרץ. הראשונה, הגדולה ביותר באיחוד האמירויות שכבר דחתה את הגעתה לישראל מספר פעמים היא אמירייטס, חברת התעופה הלאומית של דובאי. עד כה טסה לישראל החברה האחות פליי דובאי. אמירייטס נוסדה ב-1985. הצי שלה מונה כ-270 מטוסים. בימי השגרה היא טסה ל-157 יעדים ומעסיקה קרוב ל-60 אלף עובדים מ-172 מדינות שונות.

אמירייטס כבר השקיעה בכמה חברות תעופה, ההשקעה הראשונה הייתה ב-1998 כשהחברה רכשה 43% מחברת התעופה של סרי לנקה. החברה שזוכה לעיטורים ושבחים גם לא חפה מגימיקים: ב-2019 שברה שיא גינס כשעל סיפון מטוס באיירבוס A380 שלה טסו 540 נוסעים מתנדבים מ-145 מדינות.

אמירייטס בולטות בחסויות ספורט למועדונים ולטורנירים שונים - האחרון שבהם הוא טורניר הטניס ה-US OPEN. ב-2004 היא חתמה על חוזה בהיקף של 100 מיליון ליש"ט המעניק חסות מרכזית למועדון הכדורגל האנגלי ארסנל. זהו אחד מחוזי החסות הממושכים בקרב מועדוני כדורגל והוא כולל גם חסות לאצטדיון של הקבוצה (ושינוי שמו לאצטדיון האמירויות). קבוצות נוספות שהקבוצה מעניקה להן חסות הן ריאל מדריד, מילאן, אולימיאקוס ובנפיקה. אמירייטס, בדומה למתחרה אתיחד איירוויז מאבו דאבי, לא משתייכת לברית תעופה עולמית והיא מפעילה תוכנית נאמנות משלה לנוסעיה.

בתחילת יוני אמורה להגיע לישראל גם Gulf Air, חברת התעופה הלאומית של בחריין. היא נוסדה ב-1950 והצי שלה מונה בשלב זה 35 מטוסים (ו-40 נוספים בהזמנה) היא טסה לכ-50 יעדים ב-27 מדינות. בסיס האם שלה נמצא בנמל התעופה בבירת בחריין, מנאמה. החברה עברה כמה גלגולים ובעלים עד שב-2007 השתלטה עליה ממשלת בחריין. החברה מעסיקה כ-5,000 עובדים. הדמיון של החברה לאל על אינו מסתכם רק בגודל החברה אלא גם בכך שגולף אייר לא משתייכת לברית תעופה לאומית.

הקו הישיר בין ישראל לפיליפינים עדיין באוויר

בחודש אוקטובר אמורה לנחות בישראל Philippine Airlines שתשיק לראשונה קו המחבר בין מנילה לתל אביב. החברה אמנם לא הגישה עדיין בקשות לסלוט (חלון המראה ונחיתה) אולם לפי המסתמן קו כזה צפוי להיות מושק עוד השנה כאמור. הקו אמור לעודד תיירות בין המדינות וגם לסייע לעובדים הזרים מהפיליפינים להתנייד בטיסות ישירות.

שדה התעופה במנילה. האם נראה עד סוף השנה טיסות ישירות? / צילום: Associated Press, Aaron Favila
 שדה התעופה במנילה. האם נראה עד סוף השנה טיסות ישירות? / צילום: Associated Press, Aaron Favila

פיליפין איירליינס היא חברת תעופה מהפיליפינים (בבעלות קבוצת LT ובשותפות עם הממשלה) והיא הוקמה ב-1941. הצי שלה מונה 61 מטוסים באמצעותם היא טסה לכ-44 יעדים בינלאומיים ול-31 יעדי פנים. החברה העסיקה כ-6,700 עובדים אולם נפרדה מכשליש מהם בעקבות משבר הקורונה. בשלב זה החברה לא משתייכת לברית תעופה עולמית אולם רמזה לאחרונה על כוותה להצטרף ל-SkyTeam.