"תקנו ביטקוין, רק אם אתם מוכנים לאבד את כל הכסף שלכם"

נגיד הבנק המרכזי של אנגליה אנדרו ביילי ציין השבוע כי למטבעות דיגיטליים "אין ערך פנימי" ושמדובר בהשקעה מסוכנת • מחיר הביטקוין זינק במעל ל-90% בשנה האחרונה ועומד על מעל ל-58 אלף דולר

ביטקוין / צילום: Shutterstock, Andreanicolini
ביטקוין / צילום: Shutterstock, Andreanicolini

למטבעות דיגיטליים "אין ערך פנימי" ומי שמשקיע בהם צריך להתכונן לכך שיאבד את כל כספו, כך אמר השבוע נגיד הבנק המרכזי של אנגליה אנדרו ביילי. 

מחירי מטבעות כמו ביטקוין, את'ריום ואפילו דוג'קוין זינקו השנה בחדות, והזכירו לחלק מהמשקיעים את בועת הקריפטו ב-2017. אז מחיר הביטקוין קפץ לסביבת 20 אלף דולר, אך בתוך שנה התכווץ ל-3,122 דולר בלבד. 

הבוקר עומד מחיר הביטקוין על 58,174 דולר, אחרי שהמטבע זינק במעל ל-90% במהלך השנה. מחיר מטבע האת'ריום עומד על 3,533.6 דולר, אחרי שקפץ ביותר מ-360% בתוך 12 חודשים. ואילו מחיר הדוג'קוין, שהחל בכלל בתור בדיחה, הוסיף כבר במעל ל-12,000% מתחילת השנה.

אנדרו ביילי, נגיד הבנק המכרזי של אנגליה / צילום: Associated Press, Tolga Akmen
 אנדרו ביילי, נגיד הבנק המכרזי של אנגליה / צילום: Associated Press, Tolga Akmen

ביילי התייחס למחיר המזנק של מטבעות הקריפטו במסיבת עיתונאים השבוע, ואמר כי "אין להם ערך  פנימי. זה לא אומר שאנשים לא שמים ערך עליהם, כי הם יכולים להיות בעלי ערך חיצוני, אבל אין להם ערך  פנימי". 

"אני הולך להגיד את זה שוב בבוטות רבה", הוסיף ביילי. "תקנו אותם, רק אם אתם מוכנים לאבד את כל הכסף שלכם". 

ב"CNBC" ציינו כי האזהרות של ביילי דומות לאזהרה שפרסמה רשות ניירות ערך הבריטית (FCA) בינואר האחרון. "השקעה בנכסי קריפטו, או השקעות והלוואות המקושרות אליהם, כוללת בדרך כלל נטילת סיכונים גבוהים מאוד בכספי המשקיעים", ציין הרגולטור הבריטי שאחראי על שוק ההון. "מי שמשקיע בסוג כזה של נכסים, צריך להיות מוכן לכך שיאבד את כל כספו". 

זו לא הפעם הראשונה שנגיד הבנק הבריטי, שבעבר גם כיהן כיו"ר ה-FCA, מזהיר מהשקעה במטבעות דיגיטליים.  כבר ב-2017 הוא הזהיר כי השקעה בביטקיון תביא להפסד כספי עצום. באוקטובר 2020 הוא אמר דברים דומים. אז הוא ציין כי הוא חש "עצבני מאוד" בנוגע לכך שאנשים משתמשים בביטקוין כאמצעי תשלום, מכיוון ששווי הביטקוין אינו ודאי. ביילי הדגיש כי על משקיעים להבין שמחיר הביטקוין תנודתי במיוחד.