המפלגה השמרנית בראשות ג'ונסון הביסה את הלייבור בבחירות המקומיות

המפלגה השמרנית, בראשות בוריס ג'ונסון, צפויה לקבל 170 מושבים במועצות המקומיות על חשבון מפלגת הלייבור • הברקזיט גרם לשינוי בדפוסי ההצבעה, והלייבור איבד אזורים שהצביעו לה באופן מסורתי

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מדבר עם התקשורת לאחר ניצחון של מועמדת מהמפלגה השמרנית בבחירות המקומיות
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מדבר עם התקשורת לאחר ניצחון של מועמדת מהמפלגה השמרנית בבחירות המקומיות

המפלגה השמרנית היא המנצחת הגדולה של הבחירות המקומיות שהתקיימו בממלכה שלשום (ה'), כשהיא "כובשת" 170 מושבים במועצות המקומיות על חשבון מפלגת הלייבור שנמצאת באופוזיציה, וכן מנצחת בפער גדול בקרב על מושב מסורתי של הלייבור שהתפנה בפרלמנט. תוצאות הבחירות הראו כי הציבור לא הגיב באופן שלילי להדלפות שפורסמו בשבועות האחרונים סביב האשמות בנוגע לשחיתות ואי-סדרים פיננסיים בדאונינג 10, וכי המפלגה השמרנית תחת בוריס ג'ונסון מצליחה לפנות לקהלים חדשים.

במפלגת הלייבור הודיע מראש מנהיג המפלגה קיר סטארמר כי "מוקדם מדי" לייחס את המפלה שהסתמנה מראש ככישלון של הדרך החדשה שהוא מוביל. סטארמר החליף בתפקיד את ג'רמי קורביין, שרבים האשימו בשבירה לעמדות סוציאליסטיות וכן בעמדות פרו-ערביות ואנטישמיות. סטארמר נכנס לתפקיד לפני כשנה, ולפי הערכות כעת הוא יבצע רפורמה מקיפה בהנהגת המפלגה במטרה לחזור ולמשוך מצביעים. ה"גרדיאן" דיווח על "פאניקה" בקרב חברי פרלמנט מהלייבור החוששים לכיסאות שנחשבו מובטחים בבחירות הכלליות, שהסיבוב הבא שלהן צפוי להתקיים בעוד שלוש שנים.

הפחד הזה נובע בין השאר מהפסד של מושב בפרלמנט שעמד לבחירה באזור הארטלפול, שבאופן מסורתי הצביע בעד הלייבור. הברקזיט שינה את התמונה, ובגלל התמיכה הגדולה לפרישה מהאיחוד האירופי באזור נבחר כעת מועמד שמרני לתפקיד לראשונה מאז 1974. הלייבור ראו כיצד בבחירות שהתקיימו בדצמבר 2019 המפלגה השמרנית בראשות ג'ונסון מצליחה לפעור חורים משמעותיים במה שנודע כ"חומה האדומה" - מחוזות של המפלג בצפון ובמרכז המדינה. כעת, דיווחו כלי התקשורת בממלכה, הם רואים כי לא היה מדובר בתופעה חד-פעמית, וכי הפרישה מהאיחוד האירופי - אותה אימצו השמרנים ו"הלייבור" דחו - גרמה לשינוי בדפוסי ההצבעה. 48 מיליון בריטים השתתפו בבחירות שהתקיימו ביום חמישי.

הלשכות על שאיפות העצמאות בסקוטלנד

בסקוטלנד, לתוצאות הבחירות יש השלכות ממשיות על השאיפה לעצמאות של חלק מהתושבים. מפלגת העצמאות הסקוטית (SNP) עשויה לזכות בתום ספירת כל הקולות (שנמשכת גם היום וככל הנראה תסתיים רק מחר) ברוב מוחלט בגוף הסקוטי המקביל לפרלמנט. המפלגה גם עשויה לחבור למפלגה נוספת התומכת בעצמאות, ומשמעות הדבר היא חיזוק העמדה הסקוטית הדורשת היפרדות מהממלכה המאוחדת.

ראש הממשלה ג'ונסון שב והבהיר בחודשים האחרונים כי הוא מתנגד נחרצות לאפשרות כזו, ורק בסמכותו להורות על משאל עם. ניקולה סטרג'ן, מנהיגת ה-SNP, אמרה כי תפעל לקיום משאל עם "כשהתזמון יתאים".