הבחירות לנשיאות המדינה ייערכו ב-2 ביוני 2021

נשיאות הכנסת החליטה על התאריך לאחר דיון שקיימה בנושא היום • בין המתמודדים הבולטים שצפויים להתמודד: פרופ' שמעון שטרית, שהיה שר מטעם מפלגת העבודה, ויו"ר הסוכנות, יצחק (בוז'י) הרצוג

ירושלים - בית הנשיא / צילום: תמר מצפי
ירושלים - בית הנשיא / צילום: תמר מצפי

הבחירות לנשיאות המדינה ייערכו בכנסת בעוד כשלושה שבועות ביום רביעי כ"ב בסיוון התשפ"א, 2 ביוני 2021. נשיאות הכנסת, בראשות היו"ר ח"כ יריב לוין, קבעה את המועד לאחר דיון בצהריים.

לפי ההחלטה, על המעוניינים להתמודד על התפקיד להגיש את חתימותיהם של לפחות עשרה חברי כנסת ביום רביעי, ח' בסיוון, 19 במאי, עד חצות.

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, מסר: "אני שמח כי היום אנו מתחילים רשמית את הליך בחירת נשיא המדינה. אני מקווה שבימים מורכבים אלה הנשיא שייבחר יהיה אדם המקובל על כל חלקי העם".

הבחירה של הנשיא הבא לאחר תום כהונתו של הנשיא ראובן רובי ריבלין, תיעשה לפי הנוהל בהצבעה אישית חשאית בקלפי שתוצב במליאת הכנסת. סוג ההצבעה הזה מאפשר הפתעות ומעבר בין גושים ומפלגות. כך ניצח בשנת 2000 משה קצב את המועמד שנראה בטוח שמעון פרס.

המועמדים הבולטים עד כה הם פרופ' שמעון שטרית, שהיה שר מטעם מפלגת העבודה; ויו"ר הסוכנות, יצחק (בוז'י) הרצוג, בנו של הנשיא לשעבר חיים הרצוג. כמו כן עלה שמה של מרים פרץ, אמם של שני חללי צה"ל אוריאל ואלירז ז"ל שנהרגו בלבנון ובגבול רצועת עזה, זוכת פרס ישראל למפעל חיים. השר עמיר פרץ הודיע בשבוע שעבר כי הוא מסיר את מועמדותו.

הצבעות על חוקים בכנסת

נשיאות הכנסת אישרה להעלות היום (ב') לדיון ולהצבעה את החוקים הבאים: חוק ההתיישבות הצעירה, המכשיר עשרות ישובים ומאחזים ביהודה ושומרון, חוק פסקת ההתגברות המגביל את יכולתו של בית המשפט העליון לפסול חוקים של הכנסת, והחוק שמאפשר גישה ליישובים שפונו בהתנתקות בצפון השומרון.

ההחלטה הזו התקבלה בדיון ללא התנגדות איש מחברי הנשיאות, יו"ר הכנסת לוין (ליכוד) וסגניו מתן כהנא (ימינה) מאיר כהן (יש עתיד) ומנסור עבאס (רע"מ), מתוך הנחה כי הצעות החוק הטעונות שמגיעות מצד ימין של המפה הפוליטית, לא יקודמו מעבר להצבעה בקריאה ראשונה, אם בכלל יעברו אותה. הן נועדו בין השאר להביך את ימינה שההצעות משקפות את מדיניותה.

הדברים באים ברקע התקדמות של ממש במו"מ על הקמת הממשלה הבאה, בקואליציה של מפלגות הימין: תקווה חדשה וימינה; המרכז: כחול לבן ויש עתיד; והשמאל: מרצ והעבודה, ובתמיכה מבחוץ של רע"מ.

היום אמורים להיפגש נפתלי בנט יאיר לפיד ומנסור עבאס לדון בתנאי רע"מ לתמיכה הזו, ואחת מההצעות שעל הפרק, שר ערבי מקצועי שאינו פוליטיקאי.