אפל | פיצ'ר

המשפט של EPIC נגד אפל, שבוע ראשון: כל מה שצריך לדעת

עורכי הדין של החברה מאחורי "פורטנייט" הניחו את היסודות לתביעת ההגבלים העסקיים נגד יצרנית האייפון, וטענתם העיקרית היא שאפל אינה הוגנת בבדיקת ואישור אפליקציות ועדכונים המוגשים לחנות שלה

חבר בצוות עורכי הדין של אפל מוביל מסמכים לדיון בבית המשפט / צילום: Associated Press, Noah Berger
חבר בצוות עורכי הדין של אפל מוביל מסמכים לדיון בבית המשפט / צילום: Associated Press, Noah Berger

המאפיין העיקרי של השבוע הראשון במשפט בין חברת אפיק (Epic Games) ואפל  היה בירור השאלה מדוע החברה שמאחורי "פורטנייט" מאתגרת את יצרנית האייפון, ואיך החברה מתייחסת לאפליקציות שרוצים לצרף לחנות המקוונת שלה.

אפיק האשימה את אפל בהפרת חוקי הגבלים עסקיים של ארה"ב ותבעה את החברה באוגוסט, אחרי שאפל הסירה את "פורטנייט" מחנות האפליקציות. אפל הגנה על הצעד שלה כשטענה כי מדיניות שוק האפליקציות שלה הוגנות, ואפיק הפרה חוזה התקף על כל המפתחים המפיצים אפליקציות על גבי המכשירים הניידים של החברה.

המשפט, בו השופטת המחוזית איבון גונזלס רוג'רס תקבע את התוצאה, אמור להימשך לפחות שלושה שבועות באוקלנד, קליפורניה, ועשוי לעזור לעצב מחדש שוק בשווי מיליארדי דולרים של הפצת אפליקציות על מכשירים ניידים.

הנה סקירה של מה קרה עד כה, מה היו הרגעים הבולטים ומה יקרה בהמשך:

מי היו עדי המפתח, ומה הם אמרו?

עורכי הדין של אפיק קראו לעדים הראשונים, החל במנכ"ל החברה ומייסדה טים סוויני. המתכנת, בן 50, אמר שהעמלה בגובה 30% שאפל גובה על מכירות בחנות האפליקציות גרמה ל"עיכוב כלכלי משמעותי" ופגעה ביכולת החברה שלו להשקיע מחדש בעסקים שלה. הוא גם הגן על החלטת אפיק משנה שעברה להכניס מערכת לעיבוד תשלומים משל עצמה למשחק "פורטנייט", צעד שהפר את דרישת אפל שמפתחים ישתמשו במעבדים שלה לקניות של סחורות דיגיטליות בתוך האפליקציה.

"רציתי להדגים לעולם שאפיק משתמשת בתשלום ישיר על מנת להעביר את החיסכון לצרכנים", אמר סוויני, "ולהראות לעולם דרך פעולות קונספירציה בדיוק מהן ההשלכות של המדיניות של אפל".

עדים אחרים שזומנו על ידי חברת אפיק כללו מנהלים ממיקרוסופט  וחברת Nvidia, כמו גם מנכ"ל  Yoga Buddhi Co., חברת יוגה קטנה העושה עסקים בשם המסחרי Down Dog.

הצוות המשפטי של אפל דחה את הטענה שליצרנית האייפון כוח מונופוליסטי בגלל שאין לה נתח רוב בשוק הטלפונים החכמים והיא מתמודדת עם תחרות קשה בחיבור לקוחותיה למשחקים.

סגנית הנשיא של מחלקת Xbox במיקרוסופט, לורי רייט, העידה ש-Xbox וקונסולות משחק אחרות אינן תחליפים לטלפונים חכמים. בעוד שקונסולות המשחק עשויות לכלול אפליקציות שאינן משחקים, כמו מוזיקה או שירות הפודקאסטים ספוטיפיי, אמרה, הן נועדו לתת למשתמשים חוויית משחק מתקדמת יותר וזקוקות למקור כוח קבוע, מסך חיצוני ושלטי-יד.

מה למדנו על המצב הפיננסי של "פורטנייט" של אפיק ועל חנות האפליקציות של אפל?

השבוע הראשון של המשפט חשף, גם דרך מסמכים שפורסמו וגם דרך עדויות, פרטים שעד כה לא היו ידועים לגבי הביצועים הפיננסיים של אפיק ושל נכסיה, כולל "פורטנייט".

"פורטנייט" יצרה רוח גבית פיננסית לחברת אפיק לאחר שהמשחק הושק ב-2017, והחברה ביקשה להאיץ את צמיחת המשחק ולחזק חלקים אחרים מהעסק שלה. אבל ההכנסות של אפיק ירדו ב-25% ל-4.2 מיליארד דולר בין 2018 ל-2019, במידה רבה בגלל הביצועים החלשים יחסית של "פורטנייט", בעוד שהעלויות הכרוכות במשחק עלו באופן משמעותי, לפי מצגת לחבר המנהלים בינואר 2020 שהוצגה כאחד מפרטי העדות.

ההכנסה של אפיק הייתה צפויה לרדת שוב בשנה הפיסקלית 2020, לפי המצגת, אך המשחק וההכנסות בסך הכל חזרו לטפס עם תחילת המגפה, כך העיד סוויני. ההכנסות של "פורטנייט" עלו ל-5.1 מיליארד דולר ב-2020, ובסך הכל הגיעו ל-13.1 מיליארד דולר מ-2017 ועד סוף שנה שעברה, כך אמר סוויני, ואישר מידע שהציג עורך הדין של אפל ריצ'רד דורן.

מסמכים שהוצגו לבית המשפט פתחו צוהר גם למצב הפיננסי של חנות האפליקציות של אפל, אם כי אפל טענה שהנתונים שהוצגו לא היו מדויקים. ניתוח של רואה החשבון הפלילי נד בארנס שנערך לבקשת אפיק קבע כי שולי הרווח של חנות האפליקציות היו כמעט 80% בשנים הפיסקליות 2018 ו-2019. קארן דאן, עורכת דין של אפל, תיארה את הניתוח כ"מטעה באופן בלתי רגיל", בגלל שהוא מסתכל רק על רכיב אחד בסביבת העבודה של מערכת ההפעלה של אפל iOS.

מה למדנו על הליך בדיקת האפליקציות של אפל?

אפל אמרה שהתעריפים שהיא גובה ממפתחים נחוצים לכיסוי הוצאות הקשורות לאפליקציות המוגשות אליה, שמירה על ביטחון הלקוחות ושמירה על פרטיותם. עורכי הדין ניסו להראות שכללי בדיקת האפליקציות של אפל מופעלים באופן לא שוויוני על מפתחים שונים ושישנן בעיות בתהליך המופעל על ידי החברה.

טריסטן קוסמינקה, המפקח על הליך בדיקת האפליקציות באפל, אמר שהפעם האחרונה שבדק אפליקציה לקחה לו חמש דקות ושהיעד של החברה הוא לבדוק חצי מהאפליקציות המוגשות לבחינה תוך 24 שעות ו-90% מהאפליקציות תוך 48 שעות.

המסמכים מראים שאפל דחתה כ-40% מהאפליקציות שהוגשו בשנה שעברה, כולל 215 אלף אפליקציות שנפסלו בגלל שהפרו הנחיות לשמירה על הפרטיות. קוסמינקה אמר שאפל דוחה יותר אפליקציות משנה לשנה בגלל ש"המערכת שלנו השתפרה".

מאוחר יותר, העיד שהיה מופתע שחבר המנהלים הבודקים באפל אישר את הפלטפורמה החינמית של Roblox, שיש בה מיליוני משחקים וחוויות. הקווים המנחים של אפל אוסרים על קיום מה שנקרא "חנויות בתוך חנויות" - אפליקציות המציעות תפריט של משחקים וחוויות אחרות מצדדים שלישיים.

עוד במהלך המשפט, עורכת הדין של אפיק לורן מוסקוביץ הצביעה על הודעות בדואר אלקטרוני שמציגות מקרים בהם הבוחנים פספסו אפליקציות מזויפות או מסוכנות מסיבה אחרת ואיפשרו להן להיכנס לחנות האפליקציות. קוסמינקה אישר שהתקבלו מכתבים מחברת אבטחה שאמרה שמצאה 17 אפליקציות שיש בהן קוד זדוני שרץ ברקע, ומכתב נוסף בו קוסמינקה עצמו כתב: "אנחנו עושים טעויות קריטיות".

איך מנסה אפיק לתאר את חנות האפליקציות כמונופול?

עורכת הדין של אפיק, קתרין פורסט, טענה שאפל גובה עמלות מוגזמות והשוותה את חנות האפליקציות לסוכנות רכב. "אפל לוקחת עמלה בכל עצירה בתחנת דלק אחרי שהמכונית כבר נרכשה, ואין אפשרויות תשלום אחרות", אמרה.

עורכי הדין של אפל טענו כנגד הטענה הזו שישנם מגוון מכשירים בהם צרכנים יכולים לשחק ב"פורטנייט" בנוסף לאייפון ואייפד, כמו למשל על גבי מחשבים אישיים, בשירות המחשק בענן של Nvidia GeForce Now ועל גבי נינטנדו Switch.

"אפל לא יצרה סביבת עבודה בטוחה ואינטגרטיבית כדי להחזיק אנשים בחוץ; היא יצרה סביבת עבודה בטוחה ואינטגרטיבית כדי שתוכל להזמין מפתחים פנימה, בלי להקריב את הפרטיות, האמינות, הביטחון והאיכות שרוצים הצרכנים", אמרה דאן.

מה הלאה?

בשבוע הקרוב צפויה אפיק לזמן עוד עדים מומחים וגם עובדים של אפל. לא ברור עדיין מתי יעלה לדוכן העדים טים קוק, מנכ"ל אפל.

בין העדים של אפיק יהיה בארנס, שעזר לבצע את בדיקת שולי הרווח של חנות האפליקציות, ושני עדים מומחים נוספים, יו"ר Brattle Group מייקל קראג ויו"ר Global Economics Geoup דיוויד אוונס.