מאזדה, מובילאיי ועכשיו ורידיס: כך שילש גיל אגמון את שווייה של דלק רכב

למרות שנים קשות שבהן רשם הפסדים "על הנייר" כתוצאה מרכישת יבואנית הרכב מידי יצחק תשובה ב-2010, הצליח אגמון להשביח אותה באופן ניכר • בהנפקה הקרובה של החברה הבת ורידיס מתכננת דלק רכב למכור מניות בכחצי מיליארד שקל - מה שיכול להסביר תשואה של 250% במניית החברה בשנה האחרונה

גיל אגמון / צילום: איל יצהר
גיל אגמון / צילום: איל יצהר

הכוכבים בהחלט הסתדרו בשנה האחרונה לגיל אגמון, בעל השליטה בחברת דלק רכב צליחת משבר הקורונה בעסקי הרכב המסורתיים של החברה, ההשקעות המבשילות בחברות טכנולוגיה מתחום האוטוטק (שצפויות להניב רווחים משמעותיים כפי שכבר הראתה דלק רכב בעבר) וההנפקה המתוכננת של חברת התשתיות ורידיס שבשליטתה, הובילו לאחרונה את מניית דלק רכב לרמת שיא חדשה. לאחר קפיצה של כ-250% בשנה האחרונה, נסק שווי החברה לכ-4 מיליארד שקל, והוא משקף להחזקותיו בחברה של אגמון עצמו שווי של כ-1.8 מיליארד שקל.

● אובדן הדומיננטיות של מאזדה ופורד - כבר לא "דלק רכב וכל השאר"

נכון להיום מסכם אגמון כמעט 11 שנה כבעל השליטה בדלק רכב, מאז שרכש באוקטובר 2010 נתח של כ-22% ממניות החברה מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה, בהשקעה של כ-1 מיליארד שקל - עסקה שנעשתה במימון בנקאי מלא ובפרמיה של כ-20% על מחיר השוק במועד שבו נחתמה.

עד לרכישת השליטה שימש אגמון כמנכ"ל דלק רכב, ונחשב לגורם מרכזי בהצלחתה הפנומנלית, עם המותג היפני מאזדה שכבש את כבישי הארץ. השנים הראשונות שלאחר הרכישה היו מאתגרות עבור אגמון, עם סנטימנט שלילי בפעילות ובמחיר המניה, ששיקף לו הפסד "על הנייר" של מאות מיליוני שקלים ואילץ אותו לפנות לבנקים המממנים לקבלת הקלות זמניות, לאחר שלא עמד בכמה מאמות המידה הפיננסיות שעליהן התחייב.

בהמשך הגלגל התהפך, והצמיחה המחודשת בפעילות תורגמה לעלייה במחיר המניה, שאפשרה לאגמון להרחיב את הפעילות. בסיכומו של דבר הניבה מניית דלק רכב תשואה מתואמת של כ-200% מאז הרכישה של אגמון, תוך שהחברה חילקה למשקיעים דיבידנדים בהיקף מצטבר של כ-4 מיליארד שקל. חלקו של אגמון עמד על כ-1.5 מיליארד שקל מהדיבידנדים הללו, בהתאם להחזקותיו במניות החברה.

החזקות אלה עומדות מאז סוף 2019 על 45% מההון, לאחר שרכש מקבוצת דלק כ-7.5% נוספים מההון תמורת כ-135 מיליון שקל, לפי מחיר של קצת יותר מ-19 שקל למניה - פרמיה של כ-20% באותה עת, הנמוך ביותר מ-50% מערכה הנוכחי. 

פוזיציות מט"ח והשקעות בטכנולוגיה

אחד הגורמים המרכזיים בסיפור ההצלחה של דלק רכב הוא יכולתה לשלב בין עסקי יבוא הרכב המסורתיים ובין ההשקעות שהניבו לה בשנים קודמות רווחי הון משמעותיים. אם בעבר הניבו לה פוזיציות מט"ח הקשורות לפעילותה, או השקעה בחברת הטכנולוגיה מובילאיי, רווחים שמנים, הרי שכעת היא צופה כאמור לרווח נוסף, בהיקף של מאות מיליוני שקלים, מהנפקתה המתוכננת של החברה הבת ורידיס, העוסקת בתחומי איכות הסביבה, התפלת מים ואנרגיה.

הנפקתה של ורידיס מתוכננת להתבצע בזמן הקרוב, בטווח שווי של כ-3.8-4.2 מיליארד שקל - פי ארבעה כמעט מהשווי שבו רכשה אותה דלק רכב לפני כשלוש שנים. היקף ההנפקה המתוכנן עומד על כ-1 מיליארד שקל, כ-800 מיליון שקל מהסכום בהצעת מכר של בעליה - דלק רכב, המחזיקה בכ-70% מהמניות, קרן תש"י (כ-20%) והראל (כ-10%). זאת נוסף על כ-200 מיליון שקל שיגויסו לתוך החברה המונפקת.

כך, עם תמורה צפויה של יותר מחצי מיליארד שקל ממכירת נתח ממניותיה בורידיס, במקרה שההנפקה תצא לפועל, צפויה דלק רכב ליהנות מרווח הון משמעותי, לאחר שרכשה את השליטה בחברה ביולי 2018 תמורת כ-1 מיליארד שקל "בלבד".

 
  

רווחים גבוהים מרווחי המתחרות

במהלך שנות השליטה של אגמון בדלק רכב, שפעילות הליבה שלה היא יבוא מכוניות מאזדה ופורד לישראל, הציגה החברה כמגמה רווחים גבוהים ביחס למתחרותיה הבורסאיות, בסכומים המצטברים בדרך כלל לכמה מאות מיליוני שקלים בשנה.

מלבד הפעילות השוטפת, אחד הסעיפים המשפיעים בדוחות הכספיים בצורה ניכרת על רווחיה של דלק רכב הוא השינויים בסעיפי המימון שלה, ששניים מהפרמטרים המרכזיים בהם הם שערו של הין היפני (המטבע שבו נרכשות מכוניות מאזדה) ביחס לשקל, ושווי ההשקעות הפיננסיות שמבצעת החברה.

באשר להשפעות המטבע היפני, ב-2013 לדוגמה בלטה ההשפעה החיובית שלו, אז דיווחה דלק רכב בסיכום שנתי על הכנסות מימון נטו של כ-260 מיליון שקל, שיותר מ-200 מיליון שקל מתוכן נרשמו בעקבות שחיקת התחייבויות במט"ח בהשפעת היחלשות הין ביחס לשקל. בשנים אחרות הסב שער הין דווקא עלייה בהוצאות המימון של דלק רכב, ופגע ברווחים.

בתחום ההשקעות, בשנת 2014, בעקבות שערוך ומימוש השקעתה בחברת הרכב האוטונומי מובילאיי, נוצרו לדלק רכב הכנסות מימון נטו של כ-450 מיליון שקל בשנה - וההשקעה הניבה לה בסך הכול בתוך שנתיים (2014-2015) רווח כולל לפני מס של יותר מ-480 מיליון שקל.

לאחרונה התברר כי מובילאיי לא הייתה השקעתה היחידה של דלק רכב בתחום הטכנולוגיה לרכב. בדוחות לסיכום שנת 2020 הציגה דלק רכב חלק מפוטנציאל הרווח מהשקעתה בחברת אינוויז (Innoviz) המפתחת חיישני לייזר לתחום הרכב, ואשר השלימה באחרונה את מיזוגה לחברת SPAC (חברה ללא פעילות שהוקמה למטרת רכישה).

אחרי שבסיכום שנתי נהנתה דלק רכב מעליית ערך ההשקעה באינוויז של קרוב ל-60 מיליון שקל, היא צפויה, ככל הידוע, ליהנות בעקבות השלמת ההנפקה לספאק מרווח של כ-150 מיליון שקל על השקעה זו.

התרומה של השליטה בחברת אדום

עם פרסום תוצאותיה השנתיות ל-2020, דיווחה דלק רכב כי הסגרים והגבלות התנועה בתקופת משבר הקורונה הובילו לשחיקה של כ-15% בכמות המכוניות שנמכרו בסיכום שנתי, לכ-13,550, אולם לגבי יתר פעילויותיה הוסיפה, כי "לא ניכרת השפעה לרעה".

בסך הכול, בסיכום שנתי הרווח הנקי של דלק רכב נחלש ב-11% ל-311 מיליון שקל למרות שהשורה התפעולית נותרה ללא שינוי, וזאת בהשפעת צמצום בהכנסות המימון שרשמה ביחס לאלה של 2019.

בפילוח רווחיה של דלק רכב למגזרים, בולט השיפור בתוצאות ורידיס. ואכן, טיוטת התשקיף שפרסמה החברה הבת לקראת הנפקתה חושפת זינוק של יותר מפי שניים בסך רווחיה אשתקד, לסכום של 248 מיליון שקל, בעיקר בזכות עלייה לשליטה בחברת אדום - המספקת שירותי תפעול ותחזוקה למתקן ההתפלה באשקלון.

ורידיס, יחד עם קרן ההשקעה בתשתיות קיסטון מחזיקה בחברת VID שהקימה ומפעילה את מתקן התפלת המים באשקלון. במהלך השנה שעברה, קיסטון רכשה מחברת IDE את החזקותיה (50%) ב-VID תמורת כ-250 מיליון שקל, ואילו ורידיס רכשה באותו מועד את מניות IDE במפעילת המתקן - חברת אדום, תמורת קצת יותר מ-100 מיליון שקל.

בשורת ההכנסות, העלייה לשליטה בחברת אדום סייעה לורידיס לסכם את 2020 גם עם שיפור של 7% בסך הכנסותיה, שהגיעו ל-886 מיליון שקל והושפעו לטובה גם מצמיחת פעילות איסוף פסולת ומפעלי מיון.

בפילוח רווחיה למגזרים, שיפור של 18% ברווחי מגזר איכות הסביבה, שהגיעו ל-126 מיליון שקל, מיוחס צמיחה והתייעלות, ושיפור בפעילות שירותי מיזוג אוויר וביו גז סייע לרווחי מגזר האנרגיה לשמור על יציבות, ברמה של 30 מיליון שקל. מנגד נרשמה השפעה שלילית מירידה בחלקה של ורידיס ברווחי תחנת הכוח רותם.

בפעילות התפלת המים, בהשפעת העלייה לשליטה באדום, קפצו רווחי המגזר כמעט פי שישה והגיעו ל-144 מיליון שקל.

הגלגולים של ורידיס

ורידיס, שנוסדה בשנת 1993, הייתה בידיה של חברת ואוליה העולמית עד שנת 2015, אז היא נמכרה לידי קרן ההשקעות הבינלאומית אוקטרי. בשנת 2017 נכנסה תש"י לשותפות בורידיס, עם רכישת 20% מהחברה, וב-2018 נמכרה השליטה בה לדלק רכב, אז נכנסה גם קבוצת הראל לשותפות בהחזקות.

ורידיס מחלקת את פעילותה לשלושה תחומים - איכות סביבה, שבו היא אוספת, ממיינת ומטפלת בפסולת מסוגים שונים; התפלת מים, באמצעות החזקה של 50% במתקן ההתפלה באשקלון וב-100% במפעיל המתקן; ותחום האנרגיה, בהפעלה והחזקה של תחנות כוח ופרויקטים, במרכזם החזקה של 20% מתחנת הכוח רותם. בסך הכול היא מעסיקה כ-820 עובדים.

את הנפקתה מובילות חברות החיתום של פועלים אי.בי.אי, דיסקונט קפיטל ומנורה מבטחים.