"אם הייתי צריך לצאת עם הנפקה, סביר להניח שהייתי מחכה יום-יומיים"

בענף החיתום לא מתרגשים מחילופי האש בדרום: "שוק ההון המקומי לא מושפע יתר על המידה מאירועים ביטחוניים; הפעילות בשוק אקסוגנית לכך" • הושלמה בהצלחה הנפקת הענק של חברת הפינטק נאייקס - לפי שווי של מיליארד דולר

עובדי חברת נאייקס / צילום: ניר סלקמן
עובדי חברת נאייקס / צילום: ניר סלקמן

למרות ירידות השערים שאפיינו את המסחר בבורסה בתל אביב, בעקבות המתיחות הביטחונית וחילופי האש בדרום, בשוק החיתום ממשיכים לשדר אופטימיות בכל הנוגע להמשך גל ההנפקות הראשוניות (IPO) הנרשם בשנה האחרונה בבורסה המקומית, וסבורים כי הוא לא ייפגע מרצף האירועים הביטחוניים האחרונים - בהנחה שהללו לא יחריפו באופן חד ומעבר לצפוי.

לדברי אחד החתמים, "כל עוד המתיחות תישאר בממדיה הנוכחיים, לא נראה שהיא צפויה לפגוע בשוק. מאז מלחמת לבנון השנייה אפשר לראות ששוק ההון המקומי לא מושפע יתר על המידה מאירועים ביטחוניים. עברנו כבר הרבה מבצעים דומים, וראינו שהפעילות בשוק אקסוגנית לכך".

כאמור, המסחר בבורסה ביום ג' התנהל במגמה שלילית, אולם נראה כי חלק גדול מכך יש לייחס לירידות שנרשמו בבורסות האמריקאיות, שזלגו גם לבורסות נוספות ברחבי העולם. עוד הוסיפו בשוק החיתום, כי "למרות הירידות בת"א, נראה שגם הפעם בשוק לא מבוהלים מהאירוע. אם הייתי צריך לצאת היום עם הנפקה, סביר להניח שהייתי מחכה יום-יומיים, אבל סבבי רוד-שואו שתוכננו מראש לא נעצרים כעת".

עסקים כרגיל בהנפקות - ובראשן נאייקס

"עסקים כרגיל" בשלב הנוכחי גם בתוצאות ההנפקות האחרונות שבוצעו, ובראשן זו של חברת הפינטק נאייקס, הנחשבת להנפקת ההון הראשונית הגדולה ביותר מעולם שביצעה חברת הייטק בבורסה המקומית, והגדולה ביותר בגל ההנפקות הפוקד את הבורסה מאז השנה שעברה.

שווייה של נאייקס לפני הכסף עמד על קרוב למיליארד דולר לפני גיוס הון של קרוב ל-210 מיליון דולר, סכום הצפוי לגדול עד ל-240 מיליון דולר עם מימוש האופציה של חתמי ההנפקה לרכוש נתח נוסף ממניות החברה (גרין שו).

הגיוס של נאייקס כלל הנפקת מניות חדשות בתמורה של כ-145 מיליון דולר (462 מיליון שקל) לצד מכירת מניות שביצעו בעלי השליטה בה - האחים יאיר ואמיר נחמד ודוד בן אבי, בסכום של כ-65 מיליון דולר (205 מיליון שקל). ככל הידוע עיקר הסחורה בהנפקה (כ-75%) נמכרה לגופים זרים, והיתרה (כ-25%) לגופים מוסדיים ישראלים.

ההנפקה של נאייקס נערכה במודל הנפקה בינלאומי, והחתם בה היה בנק ההשקעות הזר ג'פריס, לצדם של אופנהיימר ולידר שוקי הון - ההנפקה השלישית בת"א הנעשית במודל זה, אחרי אלו של הבורסה לני"ע ב-2019 ורשת המוצרים המוזלים מקס סטוק ב-2020. התמורה לחתם המתמחר, הכוללת עמלות למפיצים בישראל, עמדה על כ-30 מיליון שקל.

נאייקס הוקמה בשנת 2005 כספקית פתרונות תשלום עבור מפעילי מכונות אוטומטיות, ועם השנים הרחיבה את היצע הפתרונות שלה, והיא מציעה אמצעי תשלום מותאמים אישית, אפליקציית ארנק סלולרי ועוד. המודל העסקי של נאייקס מבוסס על מנויים קמעונאים המשלמים לה תשלום חודשי עבור השירות והסליקה.

ההנפקה של ארגו

הנפקה גדולה נוספת שהושלמה היא של חברת הנדל"ן ארגו, שעדכנה על גיוס של כ-215 מיליון שקל, לפי שווי חברה של קרוב ל-1.3 מיליארד שקל. ארגו, שהוקמה בשנת 2018 על-ידי אופיר רחמים וגל טננבאום, בעברם מנהלי חברת בראק קפיטל פרופרטיס, עוסקת ברכישה, בהשכרה, בניהול ובהשבחה של מבני מגורים בערים לייפציג, דרזדן ומגדבורג שבמזרח גרמניה. את הנפקתה הובילו חברות החיתום של אוריון וברק קפיטל, וההוצאות בקשר להנפקה הסתכמו בכ-9.5 מיליון שקל.

ארגו, שהחלה את פעילותה בשנת 2018, מתמחה במגזר "מגורי האיכות", כלומר בהשכרת מבנים לשימור במיקומים מרכזיים. ערים אלו נהנות לטענתה ממגמות כלכליות ומדמוגרפיות חיוביות ארוכות-טווח, וכנגזרת מכך, מעודפי ביקוש מבניים וממגמת עליית מחירים יציבה.

נוסף על כך פועלת החברה בפיתוח ובהסבה של שטחי משרדים בברלין, אולם היא אינה מושפעת מהרגולציה המכבידה שהוטלה בשנים האחרונות על תחום השכרת הדירות בברלין. מלבד רחמים וטננבאום מחזיקים במניותיה, בין היתר, גם חברות הביטוח הפניקס וכלל, קרן הגידור ספרה ואיש העסקים מורי ארקין.

בשנת 2020 הציגה החברה צמיחה של 67% ברווח הגולמי מהשכרת נכסים (NOI) ל-6 מיליון אירו, וכן עלייה של 25 מיליון אירו בשווי ההוגן של הנדל"ן להשקעה שבבעלותה, כך שבשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 23 מיליון אירו, וזאת בהמשך לרווח נקי של 20 מיליון אירו ב-2019 ושל 18 מיליון אירו ב-2018.