ישראל לא לבד: יותר מ-60 מדינות בעולם כבר בוחנות הנפקה של מטבע דיגיטלי

הבנק המרכזי הסיני מוביל מהלך שעשוי להוביל את המדינה להיות הכלכלה הגדולה הראשונה שתנפיק מטבע דיגיטלי • המדינה היחידה שכבר הנפיקה: איי הבהאמה

תשלום ביואן דיגטלי בפיילוט של ממשלת סין / צילום: Reuters, Kyodo
תשלום ביואן דיגטלי בפיילוט של ממשלת סין / צילום: Reuters, Kyodo

כככל שמטבעות דיגיטליים מבוזרים כמו ביטקוין, את'ריום או הדוגמה הגרוטסקית האחרונה - דוג'קוין - הפכו פופולריים יותר, כך בנקים מרכזיים בעולם החלו להבין שהם חייבים לקפוץ על העגלה או להפוך למאובנים, בזמן שהאבולוציה של הכסף חולפת מעליהם והופכת אותם ללא-רלוונטיים.

● אז בשביל מה צריך את זה? כל מה שצריך לדעת על CBDC 

מהו בעצם מטבע דיגיטלי שמונפק על ידי בנקים מרכזיים (CBDC)? קודם כל, מטבע דיגיטלי שמונפק על ידי בנקים מרכזיים מגובה על ידי המדינות. כלומר הבנק המרכזי הוא האחראי לתוקף ולערך של המטבע הדיגיטלי שנמצא ברשות האזרח.

בזמן שהעולם נכנס לחשיכת הקורונה בתחילת 2020, סין הודיעה באפריל אותה שנה כי היא מתחילה בניסוי של הפעלת מטבע דיגיטלי (e-RMB) בארבע ערים מרכזיות. בכך הפכה סין לכלכלה הראשונה הגדולה בעולם שפיתחה מטבע דיגיטלי והשתמשה בו בפיילוט בקנה מידה יחסית גדול. בפברואר 2021 הודיעה סין כי היא מצטרפת ליוזמה המשותפת לבנקים המרכזיים של תאילנד, איחוד האמירויות והונג קונג לבחינת שימוש במטבעות דיגיטליים בין המדינות. ואולם ההכרזה הגדולה באמת הגיעה לפני כחודש, כאשר סין הודיעה כי תחל להנפיק יואן דיגיטלי, שיחליף בהדרגה את השטרות והמטבעות הפיזיים. בכוונת המדינה לנסות אותו על הזרים שיגיעו למשחקי החורף האולימפיים ב-2022. במכון אטלנטיק, צוות חשיבה לא פוליטי הממוקם בארה"ב, העריכו החודש כי מעל 150 מיליון יואן (כ-23 מיליון דולר) דיגיטליים נמצאים כעת במחזור.

ללא אנונימיות

הגרסה של סין למטבע דיגיטלי נשלטת בידי הבנק המרכזי שלה ובכך היואן הדיגיטלי מונע את אחד הדברים שמושך אנשים לביטקוין: האנונימיות של מחזיקי הכסף. בנוסף, הבנק המרכזי הסיני מוודא שאין הבדלי ערך בינו לבין הכסף במטבעות ובשטרות. הממשל הריכוזי הסיני שולט גם במטבע ואף הואשם רשמית במניפולציה של המטבע על ידי ממשל טראמפ ב-2019, לאחר שהיואן נחלש משמעותית מול הדולר (למרות שעל פי רוב הממשל הסיני נוקט צעדים לתמוך במטבע). ההיחלשות של היואן, נטען, נעשתה כדי להקטין את האפקטיביות של המכסים של טראמפ, בעוד שהיצואנים הסינים הרוויחו.
בינתיים, ארה"ב עדיין משתרכת מאחור ומוגדרת כמדינה ש"חוקרת" את הנושא בבנק המרכזי. עם זאת, שתי הדמויות החשובות לעניין זה במדינה, יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול, ושרת האוצר ג'נט ילן, התייחסו לעניין באחרונה ואמרו בנפרד כי הנושא נמצא גבוה על סדר יומם. לפי פאוול, ארה"ב לא "חייבת להיות הראשונה, אלא לעשות את המהלך כהלכה". ילן מצידה אמרה כי ארה"ב עשויה להתחיל לנוע מהר יותר עם פיתוח הדולר הדיגיטלי.

כיום יותר מ-60 מדינות נמצאות בשלב זה או אחר של מחקר או פיתוח מטבע דיגיטל. על פי מכון אטלנטיק, 19 מדינות נמצאות בשלב פיילוט (בהן סין, שוודיה, דרום קוריאה וערב הסעודית), 28 נמצאות בשלב מחקרי (ארה"ב, גוש האירו, בריטניה, אוסטרליה, מדגסקר ועוד), 14 בפיתוח (קנדה, ברזיל, רוסיה, טורקיה, שוויץ, דרום אפריקה ועוד) ומדינה אחת שכבר הנפיקה, איי הבהאמה.

עולם משתנה במהירות

למטבעות דיגיטליים פוטנציאל רב בעיקר בקרב 1.7 מיליארד אנשים ברחבי העולם, שעל פי הבנק העולמי הם מחוסרי חשבון בנק או מרוחקים פיזית מכל גישה לבנק שכזה. זו אחת הסיבות שבגינן באיי הבהאמה כבר הנפיקו מטבע דיגיטלי - על מנת לעזור לאוכלוסיות נזקקות. סיבה דומה לתמיכה של בנקים מרכזיים בהנפקת מטבע דיגיטלי היא אוכלוסיית המהגרים-עובדים הגדולה בעולם שמעבירים סכומי כסף קטנים בחזרה למשפחותיהם במדינות המוצא שלהם.

באמצע 2021 נשיאת הבנק המרכזי האירופי, כריסטין לגארד, צפויה להכריז אם הבנק ישיק פרויקט דיגיטציה של האירו. בדוח שהוציא הבנק באוקטובר האחרון, עליו חתומה גם לגארד, נכתב כי היתרונות האפשריים של אירו דיגיטלי והשינויים המהירים בנוף התשלום הקמעונאי מרמז כי גוש האירו צריך לעבור הכשרה כדי להיות מסוגל להנפיק מטבע דיגיטלי בעתיד. "האירו הדיגיטלי יכול לתמוך ביעדי הגוש על ידי מתן גישה לאזרחים לצורת כסף בטוחה בעולם דיגיטלי שמשתנה במהירות", נכתב בדוח.