הצוללת | פודקאסט

למה לגרוש קוראים גרוש? השמות המפתיעים של מטבעות בארץ ובעולם

מה הקשר בין הגרוש הישראלי לעובי שלו, ובין הפועל "לחתוך" למטבע הרובל? למה קוראים דולר למטבע האמריקאי וסטרלינג למטבע הבריטי? ומהו "המטבע שצורתו כצורת שעועית"? על ההיסטוריה של הכסף בראי השפה • אוצר מילים

המילים שמהן עשויים מטבעות / צילום: Shutterstock
המילים שמהן עשויים מטבעות / צילום: Shutterstock

1. המילה "כסף" במשמעות הכלכלית-מסחרית התגלגלה מן המתכת שממנה יצרו וטבעו מטבעות. ואולם, המקור של המילה אינו המתכת אלא צבעה הבהיר. השורש כס"ף קשור בחיוורון, והכסף הוא "המתכת החיוורת".  מכאן גם קיבלנו את "כיסופים", המתייחס לחיוורון פניו של האיש החש געגועים או אשמה. המילה הלועזית לכסף, money , מקורה במילה הלטינית לכסף מונֶטָה, ומכאן "מוניטרי" - מה שקשור בכסף.

2. הכסף המוכר לנו מנופק במטבעות מתכת ושטרות נייר. "שטר" הוא מילה תלמודית שפירושה מסמך כתוב מטעם השלטונות. מן השטר המוכר בשפות שמיות שונות במשמעות "כתיבה" נגזר השוטר המופיע במקרא, שהוא האיש הכותב שטרות, וכן "משטר" במשמעות המוכרת היום, בהופעה יחידה בספר איוב. "מטבע" נקרא כך מאחר שהוא מיוצר על ידי הטבעה של תבנית המטבע ויציקת המטבעות על פיה. טביעה היא גם שקיעת המתכת בתבנית, וגם שקיעה במים.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

3. מדינת ישראל ירשה את שמות המטבעות מן הטורקים: לירה, גרוש ומיל. לירה התגלגלה מ"ליברה" הלטינית שפירושה מאזניים וכן יחידת משקל. ה"גרוש" משמש בכמה מדינות בעקבות המילה הלטינית גרוסו, עבה: גרוש הוא המטבע העבה. "מיל" הוא החלק האלף באנגלית, גם כן בעקבות לטינית. השמות הוחלפו בשנות השישים לשמות מן המקורות: שקל, מילה שפירושה המקורי משקל, אגורה שפירושה בהופעה יחידה במקרא מטבע קטן, אולי בעקבות יחידת המשקל גֵרָה, ופרוטה התלמודית, מן הפועל לפרוט שפירושו לחלק.

4. מטבעות שונים נקראים על פי המדינה המנפיקה אותם. אפגני באפגניסטן, אנגולאר באנגולה. ליטאס הוא המטבע של ליטא, ונאיירה - של ניגריה. פרנק הוא המטבע של צרפת, ארץ הפרנקים.

5. מטבעות רבים נקראים על שם אזור גיאוגרפי, עיר או נהר. יורו הוא המטבע של יבשת אירופה. השם דולר התגלגל מהמטבע הגרמני תאלר, קיצור של "יואכימסתאלר", המטבע שנוצק ממתכת במכרות העיר יואכימתאל המצויה היום בצ'כיה. אוסטראליס הארגנטינית פירושה "המקום הדרומי". מָלוטי היא שרשרת ההרים הגבוהה של לסוטו, נפקה היא עיר בניגריה שהפכה סמל למאבק בשלטון הבריטי. המטבע של דרום אפריקה ראנד נקרא על שם האזור שבו כרו את המתכת שממנה יוצרו המטבעות.

6. מדינות שונות קוראות למטבע שלהן על שם דמות היסטורית מרכזית. באמריקה הלטינית הדבר מקובל ביותר. המטבע בפנמה נקרא בלבואה על שם האיש שגילה את ארצות האוקיינוס השקט. המטבע בוליבאר, על שם הגיבור של היבשת כולה, הוא המטבע של ונצואלה. קולון של אל-סלוואדור נקרא על שם קולומבוס, קורדובה בניקרגואה על שם מגלה ארצות ספרדי. למפירה, המטבע של הונדורס, הוא המורד בשלטון הספרדי. סומוני, המטבע הטאג'יקי, נקרא על שם איסמעיל סומוני, מייסד האימפריה הטאג'יקית מן המאה התשיעית. המטבע האלבני לֶק נקרא על שם הפיאודל לק דוקאגיני. ובל נשכח את המטבע שיצא מהמחזור: נפוליונים.

7. שליטים נהגו לקרוא למטבעות על פי תוארי מלכות כדי לבסס את שלטונם, ובדרך כלל גם הטביעו את דיוקנם על המטבע. הדוקטים הם הדוכסים של אוסטריה, "קרונה" הסקנדינבי פירושו כתר, בלטינית קורונה. המטבע ריאל, המוכר בארצות דוברות ספרדית, פירושו "המלכותי", מכאן התגלגל גם לאירן ולעמאן. שאהי, המטבע של השאה (בעברית השאח) משמש באירן, אפגניסטן והודו.

8. מוטיב מוביל בקריאת שמות למטבעות הוא המתכת שממנה עשוי המטבע, בעיקר כסף וזהב. "אוקסינאס" הליטאי פירושו זהב, וכמוהו "אוֹרֶאָר" האיסלנדי, גוֹלדֶן ההולנדי, וזלוטי הפולני, שתורגם לעברית כ"זהובים". מונגו המונגולי הוא שמה של מתכת הכסף, וכך נְגוּלטְרוּם בבהוטן: המטבע העשוי כסף. רופיה ההודי פירושו בסנסקריט כסף. דונְג בווייטנאם פירושו ארד או נחושת.

9. לא מעט מטבעות הם יחידות משקל. אריארי הוא המטבע של מדגסקר, ופירושו מידת משקל השוקלת כגרגיר חיטה. מארק הגרמני הוא במקור יחידת משקל עתיקה של מתכות יוקרתיות. פזו פירושו בספרדית משקל. ובל נשכח את השקל שלנו שפירושו, כאמור, משקל.

10. מטבעות רבים נקראים על פי החלק היחסי של המטבע לעומת מטבע גדול יותר. סֶנט, החלק המאה של הדולר, משמש גם בגרסאות שונות באינדונזיה, קמבודיה ואסטוניה. רוב המטבעות במזרח אסיה נקראים על פי חלקם ביחס למטבעות אחרים. פֶן הסיני, למשל, הוא החלק המאה של היואן. בָּאיזה של עומאן פירושו רבע. חוּמס של מאוריטניה הוא "החלק החמישי". פוישה בבנגלאדש פירושו רבע. פילר בהונגריה פירושו "מעט מאוד כסף".

11. לא מעט מטבעות פירושם בשפת המדינה פשוט "כסף" במשמעות הכלכלית, לא כשם המתכת. באני ברומניה, דינר במגוון ארצות, מסרביה ועד ירדן, אֶמָלָנְגֶנִי בסוואזילאנד, טאם בטיבטית. פֶּני האנגלי, בעקבות פְּפֶניג הגרמנית, פירושו מטבע .

12. מטבעות לא מעטים שאבו את שמם מן הטבע, אגב, מילה מאותו שורש, ולא במקרה. "קוּנה" הוא בקרואטית נמייה, "לב" הבולגרי פירושו אריה,  קוואצאל מגוואטמלה הוא שם של ציפור. המטבע טַמְבָּלָה שבמלאווי פירושו תרנגול צעיר. המטבע הגנאי סֶדי פירושו צדפה קטנה, וקינה בפפואה הוא צדפת פנינה. גוּרד, המטבע של האיטי, פירושו צמח הדלעת. פאאנגה במאוריטניה הוא "המטבע שצורתו כצורת שעועית". פוּלה, המטבע של בוטסואנה, פירושו גשם.

13. גם איברי גוף מככבים בשמות המטבעות. שם המטבע היווני "דרכמה" פירושו חופן, הירבניה האוקראיני פירושו צוואר, בעקבות נשיאת חפצי ערך על הצוואר, פטאקה של מקאו הוא מילה פורטוגזית שפירושה כף יד.

14. ארצות שונות קוראות למטבע שלהן על פי הציור שעל המטבע. למטבע הברזילאי קוראים קרוזֶרו על שם הצלב המצויר עליו, סטרלינג הבריטית נקרא כך בעקבות ציור הכוכב הקטן על המטבעות הנורמניים. קופייקה הרוסי, מטבע המוכר כבר מהמאה ה-15, התגלגל ממילה רוסית שפירושה חנית, על פי הפרש נושא החנית שנטבע על המטבע.

15. חלק מהמטבעות נקראים על פי הדרך שבה הם יוצרו בעבר או על פי צורתם. בבלארוס המטבע קרבובָנץ הוא המטבע החתוך, קיאט במיאנמר הוא המטבע העגול והשטוח, רובל הרוסי הוא "פיסת כסף" בעקבות הפועל רוביט שפירושו לחתוך. שילינג הגרמני נגזר מהפועל העתיק "לחלק".