צביקה ויליגר: אחרי שבועות לא יהיה מנוס מהתייקרות של חלק ממוצרי המזון

חברת ויליפוד מסכמת את הרבעון הראשון של 2021 עם מכירות בהיקף של 116.7 מיליון שקל, ירידה של 9.6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד • עם זאת, יו"ר היחברה צביקה ויליגר מעריך כי ויליפוד תצמח השנה ב-15% בזכות כניסה לקטגוריות חדשות • תא"ל במיל' ארז וינר מונה למ"מ המנכ"ל

צביקה ויליגר, יו"ר ויליפוד / צילום: איל יצהר
צביקה ויליגר, יו"ר ויליפוד / צילום: איל יצהר

חברת ויליפוד  מסכמת את הרבעון הראשון של 2021 עם מכירות בהיקף של 116.7 מיליון שקל, ירידה של 9.6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד (שעמדו על 129.1 מיליון שקל).

החברה, העוסקת ביבוא, יצוא, שיווק והפצה של מאות מוצרי מזון ב-30 קטגוריות, מייחסת את הירידה במכירות ל"השפעות חד-פעמיות שנבעו מהתפרצות הקורונה ברבעון הראשון לשנת 2020, שגרמו לזינוק חריג בביקוש למוצרי מזון".

יו"ר החברה, צביקה ויליגר, אומר לגלובס כי הירידה ברבעון הנוכחי היא אל מול הזינוק בהיקף המכירות במרץ 2020 בשיעור של 70%. לדבריו, "אנחנו נמצאים כל הזמן בגידול במכירות ובגידול ברווח הגולמי והתפעולי, ואנחנו כבר רואים את זה ברבעון השני של השנה".

ויליגר מעריך כי ויליפוד תצמח ב-2021 ב-15% בזכות כניסה לקטגוריות חדשות - כך למשל בתחומי משקאות חלב, תחליפי בשר (של חברה הולנדית), קינוחים, יבוא של עשרה סוגי גבינות, בין השאר מאיטליה, ואף כניסה לתחום של ארוחות מוכנות "לאור השינוי בהרגלי הצריכה בעקבות משבר הקורונה".

הדוחות שמפרסמת ויליפוד  חושפים כי הרווח הגולמי הסתכם ברבעון הראשון של 2021 בכ-36.2 מיליון שקל, לעומת כ-45.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, ירידה של כ-12.7% שנבעה מהירידה בהיקף ההכנסות. הרווח התפעולי הסתכם בכ-15 מיליון שקל בהשוואה לכ-19 מיליון שקל ברבעון המקהיך אשתקד, קיטון של כ-20.9% המיוחס לירידה במכירות.

החברה מציינת כי "מלבד המכירות החריגות שנרשמו ברבעון המקביל כתוצאה מהקורונה, המכירות ברבעון הנוכחי הן המכירות הגבוהות ביותר שרשמה החברה אי-פעם ומשקפות צמיחה יציבה במכירות החברה".

עוד משקפים הדוחות ירידה קלה בשיעור הרווח הגולמי, מ-32% ל-31%, אותה מייחסים החברה לגידול בהוצאות אחסנה חיצונית והוצאות אחזקה.

בשורת הרווח לפני מס מציינת ויליפוד זינוק לכ-26.6 מיליון שקל בהשוואה לרווח לפני מס בהיקף של כ-1.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי הסתכם ב-20.5 מיליון שקל, בהשוואה לרווח לפני מס של כ-1.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

"הזינוק ברווח לפני מס נובע בעיקר מרווחי הון שרשמה החברה, שהסתכמו לסך של כ-11.5 מיליון שקל ,ביחס להפסדים שנרשמו ברבעון מקביל בשנת 2020, שהסתכמו לסך של כ- 17.4 מיליון שקל".

אין מנוס מעליית מחירים

לשאלה האם בדומה למשווקים אחרים נשקלת מכירה ישירה לצרכן באתר החברה, משיב ויליגר בשלילה: "אנחנו לא נכנסים לישורת האחרונה שמול הצרכנים, משום שאנחנו מאמינים במערכות של רשתות השיווק, שהתפקיד שלהן זה למכור לצרכן הסופי. אנחנו רואים אצל הרשתות עלייה במכירות האונליין, אבל בסופו של דבר אנו מאמינים שצרכנים עדיין מעדיפים לבקר בסופר ולבחור את המוצרים בעצמם".

ויליגר משווקת מותגים שונים מתחום מוצרי החלב. לקראת חג השבועות, אומר ויליגר כי "עד אתמול היו לנו מכירות מדהימות ששיקפו עלייה של 30% לעומת שבועות אשתקד. יצאנו בקמפיין שיווקי ,ואנחנו שמים דגש חזק על המכירות ועל מיתוג גם בעבודה שטח".

וכמוכם גם המתחרים וגם המותגים הפרטיים של הרשתות. המלחמה על הנדל"ן בשטח המדף בחנויות הופכת קשה יותר. 
"נכון, ואני בעד תחרות חופשית גם בנדל"ן על המדף וגם באופן כללי, כולל בביטול הפיקוח הממשלתי על מוצרים. אנחנו מוכרים חמאה במחיר זול יותר מהפיקוח, ואני חושב שכוחות השוק והצרכנים הם שצריכים לקבוע את המחיר. אם יבוטל הפיקוח, המחירים של המוצרים המפוקחים לא יעלו - להפך".

בתוך כך, ויליגר מעריך כי עליית המחירים הצפויה לאור התייקרות מחירי התקורות וחומרי הגלם היא בלתי נמנעת, והיא תתרחש כבר אחרי חג השבועות. "לא תהיה ברירה, וחלק מהמוצרים יתייקרו, בעיקר אלה שמיובאים מאסיה, גם מוצרים יבשים וחלק ממוצרי החלב".

ויליפוד גם מודיעה על מינוי ממלא-מקום מנכ"ל: בינואר 2020 צירפה החברה לשורותיה את תא"ל במיל' ארז וינר למנהל התפעול של חטיבת המוצרים המצוננים. כעת ממונה וינר לממלא-מקום מנכ"ל ויליפוד, בתפקיד שאינו מוגדר בזמן קצוב. במקביל מונה וינר כממלא-מקום מנכ"ל בחברה האם ויליפוד השקעות.

וינר (ששמו נקשר בפרשת הרפז) שימש כעוזר הרמטכ"ל (בתקופתו של גבי אשכנזי), והוא אף שימש כמנכ"ל יקבי כרמל וכיועץ עצמאי בתחום הביטחון, החברה והחינוך וכשותף במיזמי סטארט-אפים שונים, והוא פעיל בהתנדבות בארגון "מתחברים".

לפני כחודשיים וחצי התפטרה עינת פלד-שפירא מתפקיד מנכ"לית ויליפוד אחרי שנה בלבד בתפקיד.