שוק ההון | פיצ'ר

בורסה ומלחמה: הניסיון מלמד – תחזיקו חזק, העליות בדרך

האנליסטים והכלכלנים המקומיים תמימי דעים: השפעת המצב הביטחוני על ביצועי הבורסה המקומית מוגבלת • עם זאת, לדבריהם, התמשכות המצב עלולה להביא לפגיעה - גם בשוק ההנפקות המשגשג • גורם בענף החיתום: "המשוואה פשוטה: הנפקות יפסיקו אם המשקיעים יפסידו עליהן כסף"

אילוסטרציה - שלט בנין בורסה נ"ע ת"א רחוב אחוזת בית / צילום: שלומי יוסף
אילוסטרציה - שלט בנין בורסה נ"ע ת"א רחוב אחוזת בית / צילום: שלומי יוסף

חרף מה שנראה כהתדרדרות המצב הביטחוני, שבאה לידי ביטוי במתקפת שיגורי הרקטות מרצועת עזה לצד התפרעויות בכמה מערי ישראל, שוק המניות בת"א ממשיך להיות מושפע בעיקר מהמתחולל בשווקים שמעבר לים.

כמו באירועים דומים קודמים, כך גם הפעם, זמן קצר לאחר יציאתו לדרך של המבצע הצבאי "שומר החומות", הדעה הרווחת בין אנליסטים וכלכלנים מקומיים היא כי השפעות המצב הביטחוני על ביצועי הבורסה המקומית מוגבלות. זאת, הגם שהללו אינם פוסלים אפשרות לסנטימנט שלילי העלול לאחוז בבורסה במקרה של התארכות המערכה הצבאית והסלמתה.

צילומים: רוטרס - STR New, תמר מצפי, דובר צה"ל, אייל מרגולין
 צילומים: רוטרס - STR New, תמר מצפי, דובר צה"ל, אייל מרגולין

בשוק החיתום המקומי, אשר חווה באחרונה תקופת שגשוג חסרת תקדים, בשלב הנוכחי הדעות דומות, וגם שם ההנחה היא כי רק מהלך התדרדרות משמעותי נוסף עלול להוביל להפסקת גל ההנפקות הראשוניות האינטנסיבי הנמשך זה כשנה.

בדיקת גלובס את ביצועי שוק המניות המקומי במבצעים צבאיים משמעותיים משנים קודמות, עשור לאחור ומעבר לכך, מלמדים כי ממבצע למבצע המשקיעים בשוק המקומי מייחסים חשיבות פחותה (אם תרצו חוסן רב יותר) להתנגשויות צבאיות המתחוללות בין ישראל לאויביה.

בעוד שבעבר, במקרים רבים פרוץ אירוע צבאי הוביל לתגובה דרמטית ולירידות שערים חדות ומהירות בבורסה (שתוקנו בתוך בתוך תקופה לא ארוכה), ניתן לראות כי עם השנים שחלפו, תגובות המשקיעים לאירועי לחימה התמתנו, בין היתר כחלק מהניסיון הנצבר והבנת הנזקים שנגרמים לביצועי תיק ההשקעות בעקבות יציאה מהירה ולא מחושבת מהבורסה.

כך לדוגמה, במבצע הצבאי צוק איתן, שהתרחש בעזה בשנת 2014, מדד הדגל של הבורסה (שאז עוד היה ת"א-25) הציג בסיכומו של המבצע, שארך כשלושה שבועות, תשואה חיובית של כ-1%, ובחודשים שלאחר סיום המבצע המשיך בכיוון החיובי, עם עליות שערים מתונות של אחוזים בודדים.

במבצע הצבאי המשמעותי שקדם לו, עמוד ענן, שהתרחש לקראת סיום שנת 2012, ביצועי הבורסה היו דומים לאלה של צוק איתן - גם בתקופת האירוע וגם בחודשים שלאחר מכן.

במבצעים קודמים, עופרת יצוקה, מלחמת לבנון השנייה וחומת מגן, בין השנים 2002-2008, ירידות השערים בתקופות האירוע היו משמעותיות יותר, ונעו בטווחים של כ-5%-10%.

הביצועים בחודשים שלאחר מכן, שהושפעו גם הם מהמתרחש בעולם, היו חיוביים למדי. כך, בחודש שלאחר מבצע עופרת יצוקה, זינק המדד המוביל של ת"א ב-12%, ובשלושה חודשים השלים קפיצה של 25%. במלחמת לבנון השנייה הוא טיפס ב-7% וב-16% בשתי התקופות, בהתאמה. 

הירידות השבוע: חלק מהמגמה העולמית

בתחילת השבוע הנוכחי המסחר בבורסה בתל אביב אומנם מתאפיין בירידות שערים משמעותיות, אולם אלה נרשמו כחלק ממגמת המסחר השלילית בבורסות העולם, בהובלת שוק ההון האמריקאי.

כך, בעוד שאצלנו מדד ת"א-35 איבד כ-2% ביומיים של מסחר, שנרשמו מתחילת ההתדרדרות במצב הביטחוני, ביומיים אלה הציגו המדדים האמריקאיים המובילים ירידות בטווח דומה, של כ-1.5%-2.5%.

ביום רביעי, למרות ליל הפעילות הצבאית ושיגורי הטילים האינטנסיביים לדרום ולמרכז הארץ, המסחר נפתח בשעות הבוקר בירידות שערים מתונות ונמשך בשינויים מתונים, בהתאם לצפי לכיוון המסחר שיירשם בוול סטריט.

לדברי דודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, "רוב הירידות שנרשמו עד עכשיו במהלך המבצע הגיעו מהנעשה בעולם, ובינתיים השוק די רגוע".

אבל, לדבריו, "השאלה הגדולה היא האם המצב הזה יימשך יותר מכמה ימים, ובמקרה שבו נלך לתקופה מתוחה כמו שהיה במבצע צוק איתן, אז למצב הביטחוני כן עשויה להיות השפעה, כי אנשים פחות יוצאים ויותר נשארים בבית. זה עשוי להוביל לירידה בצריכה הפרטית ועלול לגרור את השוק למטה".

רזניק מוסיף, כי "עד עכשיו, למבצע החיסונים נגד הקורונה ופתיחת המשק הייתה השפעה חיובית מאוד על שוק המניות בארץ, והוא עשה מהלך חזק מאוד בחודשים האחרונים. אנחנו עדיין תחת השפעת פתיחת המשק לפעילות, אבל אם המצב ילך להסלמה, ולא ייגמר בימים הקרובים, ואם יימשכו ההתפרעויות בתוך הערים ברחבי הארץ, אז אני חושב שאנחנו עלולים לראות עוד ירידות שערים".

לדברי רזניק, "בשנים האחרונות למדנו שאירועים ביטחוניים לא יותר מדי משפיעים על הבורסה, מצד שני, האירוע הנוכחי מסתמן כאירוע לא פשוט, על פניו, בעיקר בגלל מה שקורה בערים בתוך ישראל. אבל לפעמים אנחנו לוקחים את הדברים יותר קשה מאיך שמסתכלים עלינו מבחוץ, ואפשר לראות שהשקל חזר להתחזק, מה שגם מראה שהשוק די אדיש למצב".

"השקל מהווה ברומטר לפרמיית הסיכון"

גורם בכיר בשוק ההון הסביר היום כי אחת הסיבות המרכזיות לכך שכסף לא יוצא מהבורסה היא היעדר אלטרנטיבות השקעה אטרקטיביות, "במיוחד כשבמצב הנוכחי התשואות אפסיות באפיק האג"ח הממשלתיות, וגם באג"ח הקונצרניות התשואות מאוד נמוכות".

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, מוסיף בעניין השקל, כי "המטבע מהווה סוג של ברומטר לפרמיית הסיכון, וההתפתחויות במסחר בו מראות איך הוא נתפס בעיני המשקיעים. בשלב הנוכחי, נרשמה בשוליים היחלשות של השקל, אבל ממש לא משמעותית".

לגבי המצב בארץ אומר גוזלן, כי "הסבב הנוכחי אולי שונה מסבבים אחרים בכך שהוא קצת מזכיר את אירועי שנת 2000, ובכך שהזירה היא לא רק מול עזה. המצב יכול לעכב במקצת את התאוששות המשק, אבל לאורך זמן, אם לא תקום פה ממשלה, יהיו לכך השלכות משמעותיות יותר, משום שבהיעדר ממשלה אין תקציב ואין ראייה לטווח ארוך יותר. במצב הנוכחי, הפגיעה יכולה להתבטא יותר בכך שהיא תשליך על המצב הפוליטי".

גוזלן מציין גם את חברות הטכנולוגיה הישראליות כבעלות השפעה ניכרת על הפעילות במשק, ואומר, כי "זה סקטור חזק בעולם, וזו אחת הסיבות שישראל תפקדה טוב יחסית במשבר הקורונה. בימים האחרונים נראה שנרשמת מגמה של 'ריסק אוף' מהסקטור, ואם זה יימשך, תהיה לכך השפעה גדולה יותר מהשפעת המצב הביטחוני".

"המשקיעים רוצים להמתין כמה ימים"

גורם בשוק החיתום אמר היום, כי "בשלב הנוכחי ההנחה היא שרוב המשקיעים רוצים להמתין כמה ימים לראות איך המצב מתפתח. ביום שלישי הבא, כשנחזור למסחר אחרי חג שבועות, נראה מה הכיוון. לכן, לא הייתי מוציא היום הנפקה, כדי לא לעשות נזק ללקוחות. 

"מצד שני, לא נראה שיש פה דרמה. כמובן שאם נגיע למצב של מלחמת אזרחים, עם הצתות והתפרעויות, תהיה פה עצירה של הפעילות. אבל אם לא, ניתן להניח שזה ייגמר ב'מכה קלה בכנף'. בשורה התחתונה המשוואה די פשוטה, הנפקות יפסיקו אם המשקיעים יפסידו עליהן כסף. כל עוד מגיעות לשוק חברות טובות והצדדים מרוויחים, ההנפקות יימשכו".

בין עשרות ההנפקות שמתוכננות בתקופה הקרובה בולטת זו של חברת מותגי הספורט ריטיילורס, החברה הבת של קבוצת האופנה פוקס, ולפי פרסום בבלומברג היא בדרך להיסגר בטווח השווי העליון שלפיו ביקשה החברה לבצע את המהלך - שינוע סביב כ-1.8 מיליארד שקל. זאת אחרי סיום הרוד-שואו שנעשה למשקיעים בארץ ובחו"ל. את ההנפקה מוביל בחו"ל הבנק השוויצרי UBS ובארץ ווליו בייס ולאומי פרטנרס, והיא צפויה להיסגר עד מחר, כך לפי בלומברג.

במסגרת גיוס ההון, ריטיילורס צפויה להנפיק כ-20% ממניותיה ולגייס כ-550-600 מיליון שקל, ולאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של בנק לאומי, צפויה למכור מניות בכ-10% מהסכום הכולל במסגרת הצעת מכר.