נפגעתם מהמהומות או מהרקטות? כך תגישו תביעה

ב-2014 נקבעו תקנות מס רכוש וקרן פיצויים בשל פגיעה ממעשה אלימות הנובע מהסכסוך הישראלי-ערבי • החוק אינו מבחין בין הסכומים שמגיעים לאזרחים שרכושם נפגע מרקטות או ממהומות אלימות • איך מגישים תביעה, מה היקף התשלומים, וכיצד משתלבים הביטוחים הפרטיים בפיצוי?

פגיעה ישירה בבית באשקלון ביום שלישי / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich
פגיעה ישירה בבית באשקלון ביום שלישי / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich

סבב הלחימה הנוכחי בין ישראל לפלסטינים נראה שונה מכל האירועים הביטחוניים והמבצעים הצבאיים האחרונים דוגמת צוק איתן, עמוד ענן ואפילו מלחמת לבנון השנייה. לצד ירי הרקטות המסיבי מרצועת עזה, שהסתכם ביותר מ-1,000 שיגורים, בערו לא מעט ישובים ערביים ויישובים מעורבים מבפנים. בימים האחרונים תועדו ניסיונות לינץ' בירושלים, בכפר קנא וגם בדרום, מאות כלי רכב נשרפו, וכך גם חנויות ובתי כנסת. מוקד האירועים היה בעיר לוד, שגם ספגה פגיעה ישירה מרקטה בה נהרגו אב ובתו. ברשתות החברתיות תועדה לאחר מכן גם אירועי אלימות מצד תושבים יהודים בתגובה למהומות.

על פי תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (פיצויים בשל פגיעה ממעשה אלימות הנובע מהסכסוך הישראלי-ערבי) אשר חוקקו בשנת 2014, מי שרכושו נפגע כתוצאה מהמהומות האלימות זכאי לפיצוי מהמדינה, בדיוק כשם שמי שרכושו נפגע מרקטה שנורתה מרצועת עזה זכאי לפיצוי, בין אם מדובר ברכוש פרטי, בבית מגורים או בעסק. הזרוע האחראית על מתן הפיצוי ועל קביעת גובה הנזק היא רשות המסים, והיא עושה זאת באמצעות עשרות שמאים שהיא מעסיקה או פועלים בשמה, כלומר לא כל חוות דעת של שמאי פרטי תקפה מבחינת רשות המסים.

מונחים שכדאי להכיר

"מצב חירום אזרחי"
שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון פנים אמיר אוחנה הכריזו על "אירוע חירום אזרחי" בלוד למשך 48 שעות, כלומר "אירוע הגורם לפגיעה חמורה בשלום הציבור, בביטחון הנפש או ברכוש המתייחס לציבור גדול או לשטח גדול, או אירוע שיש בו חשש לפגיעה כאמור". ההכרזה מקנה לשוטרים בשטח חופש פעולה רחב יותר ממצב רגיל והיא מאפשרת למשטרה להסתייע בצבא. ההכרזה מאפשרת למשטרה שליטה באירוע והיא תקפה ל-96 שעות מקסימום. בנוסף , מאפשרת ההכרזה, להכפיף כוחות הצלה תחת פיקוד המשטרה, להטיל עוצר על העיר ולמנוע כניסה לאזורים.בעקבות ההכרזה הורה מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי על עיבוי כוחות משטרה בצורה משמעותית בעיר לוד וסיוע בכוחות מג"ב.

"מצב מיוחד בעורף"
זהו מצב המוכרז בעת שאוכלוסייה אזרחית בעורף מצויה תחת מתקפה, על מנת להקנות לשלטונות סמכויות שחאפשרו לשמור על הסדר הציבורי ועל שלומם של האזרחים. ההכרזה מאפשרת לפיקוד העורף להטיל מגבלות ביחס לתנועה. הסמכות ניתנה לשר הביטחון לפי חוק ההתגוננות האזרחית שנחקרר כחלק מהפקת לקחים בשנת 1997 לאחר שהתברר כי כוחות הביטחון יכולים להשתמש בסמכויותיהם בעת התקפה אך לא בעת הפוגה. גנץ גם הכריז ביום שלישי על מצב מיוחד בעורף בטווח של 0-80 ק"מ מרצועת עזה למשך 48 שעות ופנה לממשלה להאריכו בשבועיים נוספים. 

"מצב חירום"
מאז נוסדה המדינה קיימת הכרזה בישראל על "מצב חירום" אף שהנסיבות ששררו בישראל בשנותיה הראשונות השתנו. הכנסת והממשלה מאריכות את ההכרזה באופן עקבי מאחר שקיימים הסדרים מיוחדים כמו תקנות לשעת חירום המותנים בקיומו של מצב חירום וביטול ההכרזה יביא לביטול ההוראות. קיים הליך שמתנהל 20 שנה להחליף את החקיקה התלויה בהכרזת מצב החירום.

"מצב מלחמה"
הכרזה על מצב מלחמה היא הכרזה פורמלית של ממשלה שבה היא מודיעה על קיומו של מצב מלחמה. ב-2018 הוסמך הקבינט המדיני ביטחוני להכריז מלחמה.

ניצן שפיר

מי מחשב את הנזק?

במקרה של פגיעה בבית או בעסק, עובדי קרן הפיצויים של מס רכוש יחד עם אנשי מקצוע, יבקרו במקום ויערכו חישוב של הערך או השווי של המבנה (שמאות). החישוב יסייע לקביעת הפיצויים הכספיים, כדי לשקם ולתקן את הנזק בעזרת בעלי מקצוע. הנפגעים יכולים לבחור לשקם בעצמם את הנזק או לבצעו על ידי חברות שפועלות מטעם קרן הפיצויים.

על מה מקבלים פיצוי?

התקנות קובעות כי אדם אשר רכושו ניזוק זכאי לפיצויים עד שיעור של 100% משווי הנזק הממשי, כאשר על תשלום הפיצויים יחולו תקנות נזק מלחמה. בנוסף, אם הנזק נגרם לחפצים ביתיים הנמצאים בשימושו האישי של בעל הדירה או המתגורר בדירה, הוא יהיה זכאי לפיצויים בגין הנזק שנגרם לאותם חפצים, בגובה הוצאות שיקום הנזק, כל עוד סך הפיצוי בשל כל החפצים הביתיים מאותו הסוג לא יעלה על הסכום שנקבע לאותו סיווג של חפצים. כך למשל, עבור נזקים לריהוט, זוג המתגורר בדירה עם שני ילדים זכאי לפיצוי של עד 26,620 שקל עבורו, ו-5,382 שקל עבור כל אחד מהילדים, כלומר בסך-הכול 37,384 שקל בגין נזקים לריהוט. עבור מכשירי חשמל ואלקטרוניקה הפיצוי יגיע לסך של עד 36,088 שקל עבור ההורים ו-604 שקל עבור כל ילד, בסך-הכול עד 37,296 שקל.

בנוסף, רשות המסים מציעה למי שמעוניין לבטח את חפציו הביתיים מעבר לערכים אלו לעשות זאת דרכה, או באופן פרטי בחברת ביטוח. מי שירצה לבטח את חפציו באמצעות המדינה יוכל לעשות זאת באמצעות תשלום פרמיה בגובה של 0.3% מהשווי הנוסף של חפציו, כשהשווי הנוסף כולו לא יעלה על 919,306 שקל.

 
  

מה התנאים לקבלת הפיצוי?

לדברי עו"ד עמיקם חרל"פ, מומחה לתביעות נזיקין, "אם נגרם נזק לרכוש, אסור לתקן אותו לפני שרואה את הנזק שמאי מאושר מטעם מס רכוש. בנוסף, יש להודיע על הנזק בתוך שבועיים מיום קרות הנזק, ואת התביעה יש להגיש בתוך שלושה חודשים מקרות האירוע. ניזוק שלא יעמוד בלוח הזמנים הזה יאבד את זכויותיו להגשת תביעה", מציין עו"ד חרל"פ.

הוא משווה את הזכאות לפיצוי בגין אירועי האלימות הנוכחיים למהומות אחרות שנבעו מאירוע שאינו ביטחוני, על מנת להמחיש את ייחודיות התקנות שנקבעו על רקע הסכסוך הישראלי-ערבי. "בעקבות המהומות שהתפתחו על רקע מחאת יוצאי אתיופיה ניזוקו כלי רכב רבים ונגרם נזק גם לרכוש אחר. אך מכיוון שלא היה מדובר בחלק מהסכסוך הישראלי-ערבי, המדינה לא פיצתה את הניזוקים מ תוקף תקנות מס רכוש", אומר חרל"פ.

כיצד אפשר לקבל פיצוי אם הנזק שנגרם גבוה מהתקרה?

חרל"פ: "פוליסות הביטוח הפרטיות לא תקפות כתוצאה מפעילות פח"ע, אותן כאמור מכסה המדינה בכיסוי מוגבל, אלא אם בפוליסה הפרטית ישנה הרחבה נגד פעולות איבה וטרור, ואם ישנה כזו בעל הפוליסה יכול לבקש מחברת הביטוח לנצל אותה ולקבל גם ממנה פיצוי, בהתאם לתנאים שרכש. לכן, מי שנפגע שירוץ לבדוק אם הפוליסה מכסה נזק שנגרם מפעולות איבה או התקוממות, ולא יסתמך על עצם הידיעה שיש לו פוליסה סטנדרטית".

ומה קורה בעת פגיעה בגוף ולא ברכוש ?

חרל"פ: "באשר לנזקי גוף קיים חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה. מי שנפגע בפעולות איבה זכאי לריפוי, לימי מחלה, לשיקום ולתגמולים מביטוח לאומי בהתאם לקריטריונים הקבועים בחוק. גם כאן, ישנן פוליסות פרטיות הכוללות הרחבה שמכסה פגיעה בגוף כתוצאה מפעילות פח"עית, גם אם מדובר בפגיעה שנגרמה בעת ריצה למרחב המוגן ולא כתוצאה מפגיעה ישירה. לדעתנו, אין אחד שלא יגדיר פגיעה בעת ריצה לממ"ד או למקלט כנזק עקיף".

מה חשוב לדעת לפני שמגישים תביעה ?

"תושב שרכושו ניזוק יתחיל במילוי טופס תביעת נזק למס רכוש", מסביר דורון חבקין, יו"ר איגוד השמאים. "לפני שהוא מתחיל הוא אמור להיות בקיא בתקנות שהתקין שר האוצר, בחוק מס רכוש נזק מלחמה ונזק עקיף, בהנחיות פיקוד העורף ובצווי אלוף באזור מגוריו. רצוי להכיר גם את המושגים 'נזק ישיר', 'אזור מיוחד' 'נזק עקיף', 'נזק מלחמה', 'הנזק הממשי', 'צו אלוף' ושלל מושגים נוספים, שגם משפטן מנוסה נדרש לעיין בחוק ובתקנות באופן מעמיק כדי להבין כיצד להגיש את הגשת טופס התביעה למס רכוש", מזהיר יו"ר איגוד השמאים.

מהו נזק ישיר ומהו נזק עקיף?

לדברי עו"ד יואב ביין, מומחה לנזקי מלחמה, "נזקים ישירים הם ראשית לכל, כלל הנזקים הנגרמים למבנים מטילים, פצצות רסיסים והדף. מדובר בנזקים פיזיים לרכוש. לנזקים הפיזיים מצטרפים גם נזקים תוצאתיים שנגרמים בשל הנזק הישיר. לדוגמא אי יכולת להשתמש במבנה שנהרס, לצורך עשיית רווח, הצורך להשמיד רכוש שהתקלקל בשל מניעת הגישה וכו'. נזקים עקיפים הם כל הנזקים הכלכליים שנגרמים בשל המצב המלחמתי. דוגמא מקובלת לכך, הוא תשלום שכר לעובדים שנעדרו מהעבודה בשל המצב המלחמתי. דוגמה אחרת היא אובדן לקוחות או עסקאות, ירידה במחזורים וברווחים", מסביר ביין.

על פי חוק, רק עסקים ביישובי הספר - באזור שדרות ועוטף עזה (יישובים הנמצאים ברשימת ישובי הספר) - זכאים לפיצויי על נזקים אלה. ביין: "כדי שעסק יהיה זכאי לפיצוי כזה הרי הוא חייב לעמוד בתנאי סף. בענף התעשייה הדבר תלוי ב -24 שעות הפסקת ייצור. בענף המסחר, הדבר תלוי בהפסקת פעילות של שבוע ימים".

מה צריך לעשות כדי להשיג את הפיצוי?

"על התושב לערוך תחשיב מדויק ומוכח של נזקו, תוך שהוא עומד בלוח הזמנים שנקבע בחוק להגשת התביעה (הודעה על הנזק בתוך שבועיים והגשת תביעה בתוך שלושה חודשים). רצוי במקרה כזה להתייעץ עם צוות מומחים הכולל רו"ח, עו"ד ושמאי מוסמך. מומלץ להיזהר מ'מאכערים' שמפזרים הבטחות עבור אחוזים מהפיצוי", הוא אומר.

בנוסף, לכך שרצוי כאמור שכל תושב אזורי הפגיעה מהרקטות או תושב עיר מעורבת יבין לכל הפחות את פירוש הגדרות הבסיס של החוק, מומלץ להיעזר בכל הכלים שבידיו כדי לתעד את הנזק, תוך הבאת הראיות הנחוצות לשלטונות המס. לחקלאים לדוגמה כדאי לצלם באופן ברור את הגידולים והפגיעה בהם, לרבות מחלות והשמדות היבול, לנהל יומן יומי שכולל את כלל האירועים והפעולות שנמנעו ממנו בגלל המבצע ואת הפעולות שביצע להקטנת נזקו, וכן איסוף ותיעוד חשבוניות כגון חשבוניות קניית השתילים, מכירת היבול וכדומה. פעולות אלה אינן כרוכות בעלות כספית כלשהי, אך ישמשו בעתיד כראיות מוצקות להוכחת הנזק. רצוי לבדוק גם עם סוכן הביטוח את פוליסת הביטוח והאם זו מכסה רכיבי נזק שחוק מס רכוש אינו מפצה", מציין חבקין.

"לתושבים שביתם נשרף או נפגע, מומלץ לקבל כמה הצעות מחיר על מנת ללמוד על מהות וגובה הנזקים. ולבסוף, חשוב לדעת כי מס רכוש משלם לעתים מקדמות מראש. גם כאן צריך לשקול את עניין המקדמה מהסיבה שבדיקה מעמיקה לאחר מכן יכולה להביא לדרישה של החזרת המקדמה למדינה", הוא מזהיר.

מה ההבדל בין פיצוי ב"מסלול האדום" ל"מסלול הירוק"?

עו"ד ביין מסביר, כי המסלול האדום חייב להודיע תוך שבועיים על הנזק ולהגיש את התביעה תוך שלושה חודשים. מסלולים ירוקים נפתחו בסבבי לחימה קודמים, ובדרך כלל הרחיבו את האזור הזכאי לפיצוי ל-40 ק"מ מהגבול. לדברי ביין, "הפרקטיקה מראה שבמקרים רבים רשות המיסים בוחנת תביעות שהוגשו במסלולים ירוקים למרות שהם אמורים להיות מהירים ופשוטים תחת זכוכית מגדלת של נטל הוכחה גבוה".