ה-CDC האמריקאי: מחוסנים יכולים להסיר מסכות במקומות סגורים

אמריקאים מחוסנים יצטרכו לעטות מסכות במוסדות רפואיים, בתחבורה ציבורית ובעסקים שידרשו זאת • משרד הבריאות הישראלי לא הודיע על שינוי בתקנות

אישה בניו יורק עוטה מסכה, בנובמבר 2020
אישה בניו יורק עוטה מסכה, בנובמבר 2020

הקורונה אולי מרגישה בשעה זו כמו היסטוריה רחוקה, אך בישראל עדיין מאושפזים כ-70 חולי קורונה במצב קשה. בנוסף, עדיין ישנן תקנות קורונה בתוקף, ביניהן חובת עטיית מסכה במקומות סגורים. רובנו לא יצאנו בימים האחרונים למקומות סגורים, חוץ מאולי אחד - המקלט, שבו לפי ההנחיות הקיימות אנחנו אמורים להיות עם מסכה.

אבל בארה"ב זה אחרת. ה-CDC האמריקאי, המרכז לשליטה במחלות, הכריע כי אנשים מחוסנים נגד קורונה יכולים להסיר את המסכות ברוב המקומות הסגורים. אמריקאים מחוסנים יצטרכו להמשיך לעטות מסכות במוסדות רפואיים, בתחבורה ציבורית ובכל עסק שיחליט שהוא מעדיף כך. בינתיים, משרד הבריאות הישראלי לא הודיע על שינוי בתקנות המסכות. עם זאת, בחודש האחרון ציינו בכירי המשרד כי ישנה אפשרות שבקיץ חובה זו תבוטל

התקנות החדשות מגיעות למרות שהקורונה עדיין נוכחת בארה"ב, וצפויות בין היתר להוות תמריץ להמשך התחסנות האוכלוסיה, גם אם לא ברור כיצד תתבצע האכיפה הדיפרנציאלית בקרב הלא מחוסנים. בארה"ב כשליש מן האוכלוסייה מחוסנים לגמריכ (-119 מיליון איש), ומבצע החיסונים נכנס לקצב מהיר, כאשר בארה"ב ניתן לחסן כעת כמעט 4 מיליון איש ביום. עם זאת, הביקוש נמוך מזה ועומד על כ-2.9 מיליון איש ביום. בכל זאת, בקצב הזה נראה כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפוי כמעט ולעמוד בהבטחתו לחסן את רוב מי שמעוניין בכך עד סוף חודש מאי, ולהחזיר את החיים בארה"ב לשגרה פחות או יותר, עד תחילת שנת הלימודים הקרובה.

בתחילת השבוע אושר החיסון של חברת פייזר לבני נוער בני 12-15, וה-CDC המליץ על השימוש בו בבני הגיל הזה. ה-CDC ציין כי למרות שהמחלה פחות מסוכנת בגיל הזה מאשר אצל מבוגרים, עדיין הסכנה למקרים נדירים כמו התסמונת MIS-C, שהיא תופעת לוואי של שהקורונה ופגעה באופן חמור במיוחד בבני נוער וילדים, מצדיקה את השימוש החיסון באוכלוסייה זו, ואפשר להתחיל בכך מיידית.

בישראל עדיין לא אושר לשימוש החיסון בבני 12-15. פרופיל הסיכון של המחלה מול הוירוס כאן הוא מעט אחר בשל השכיחות הנמוכה יותר של המחלה בישראל כעת. כמו כן, בשעה זו הילדים ברוב הארץ שוהים בבית וממילא לא חשופים להדבקה. כך יכולים איגוד רופאים הילדים והצט"מ לקחת עוד כמה ימים כדי לאסוף מידע נוסף ולדון בסוגיה.