להבת אש ענקית נצפתה באסדת לוויתן; שברון: התרעת שווא

הפעלת הלפידים באירוע התפעולי נגרמה בעקבות התרעת אש שהתבררה כהתרעת שווא • משברון, שאחראית על תפעול האסדה, נמסר: "הלפידים הם התקן בטיחותי והפעלתם אינה גורמת לסכנה לציבור"

להבת אש ענקית מאסדת לוויתן. צולם מחיפה / צילום: עודד גלעד
להבת אש ענקית מאסדת לוויתן. צולם מחיפה / צילום: עודד גלעד

לאחר שבשבוע שעבר הושבתה פעילותה של אסדת תמר בשל החשש מפני אירועי טרור שיפגעו באסדה בצל המצב הביטחוני, צוותי אסדת לוויתן מטפלים בתקלה תפעולית באסדה הממוקמת מול חופי צפון הארץ.

מפעילת אסדת לוויתן, חברת שברון, מעדכנת: הפעלת הלפידים בארוע התפעולי נגרמה בעקבות התרעת אש שהתבררה כהתרעת שווא. התרעה כזאת מפעילה מנגנון בטיחות אוטומטי שגורם לפינוי הגז מהאסדה ולהפעלת הלפידים. לפי החברה, "הלפידים באסדה הם התקן בטיחותי והפעלתם אינה גורמת לסכנה לציבור. נכון לעכשיו עדיין נראית בעירה בלפידים".

במשך כ-20 דקות נצפתה הערב (ב') להבת אש ענקית שמקורה באסדת הגז לויתן שממוקמת כ-10 ק"מ מחוף דור. עודד גלעד, תושב שכונת אחוזה בחיפה שצפה באש מחלון ביתו, כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי, "הייתה להבה ענקית שהאירה את השמיים לכמה דקות. עכשיו, 13 דקות אחרי, עדיין דולקת אבל הרבה יותר קטנה". עוד אמר גלעד, כי הוא משוכנע כי גם מהמרחק הרב שבו הוא נמצא ביחס לאסדה הוא "שומע" את התפרצות הלהבה. גורם שעמו שוחח גלובס, מסר כי אכן לא מדובר באירוע שגרתי, והגדיר אותו כ"תקלה תפעולית".

תושבי האזור ועמותת שומרי הבית דיווחו על להבה הבוערת בעוצמה מלפיד אסדת לוויתן, באופן יוצא דופן מתקריות שנרשמו בעבר. בשל התקרית התפעולית, הופסקה הפקת הגז באסדה. נזכיר, כי בשל השבתת תמר, ישראל מסתמכת יותר על מאגר לוויתן לשם הפקת חשמל בעת הזו.

נכון לעכשיו, האסדה איננה מזרימה גז, ולא ידוע מה הוביל לתקלה באסדה ולהפעלת הלפיד. יחד עם זאת, ייתכן כי מדובר בהתראת שווא של אחת המערכות באסדה, ולא בתקלה מהותית.

מחברת שברון, שאחראית על תפעול האסדה, נמסר: "שברון מעדכנת כי היום (17.5.2021) בשעה 20:10 בקירוב, הופעל לפיד באסדת לוויתן שהגורם לו בבדיקה. כתוצאה מכך נראתה להבה מהחוף. כל הגורמים הרגולטוריים עודכנו. הפעלת הלפיד אינה גורמת לסכנה סביבתית או בריאותית לתושבים. הלפיד הוא מתקן בטיחותי המשמש להפחתת לחץ ומסייע להפעלה בטוחה של האסדה ולשמירה על הציוד והמתקנים שלנו".

יוני ספיר יו"ר עמותת "שומרי הבית" אומר בתגובה לכך: "כאילו היה חסר משהו כדי להוריד עוד יותר את ביטחון התושבים בימים טרופים אלו, הלפיד של אסדת לוויתן בוער בעוצמה חריגה ביותר. בשבוע בו התבשרנו על השבתת אסדת תמר עקב חשש לפגיעה בה, התקלה הנוכחית באסדת לוויתן מעמידה בסימן שאלה גדול את מושג "הביטחון האנרגטי" ששטייניץ כה מתהדר בו. אסדות גז בקרבת החוף הינן מטרה קלה המסכנת גם את הביטחון הפיזי שלנו וגם את הביטחון האנרגטי שלנו ובנוסף - גם את החופים והסביבה".