מכתב שהוציאה יו"ר הרשות השנייה לגבי סיקור מוטה מכעיס את חברות החדשות

יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', שלחה לאחרונה מכתב לחברות החדשות, בו היא מתייחסת לתלונות שהתקבלו ברשות על סיקור מוטה לטובת הצד הערבי • גורם בכיר בחדשות 12 זועם על האופן בו בחרה להתבטא: "שעה שעיתונאים עושים לילות כימים בסיקור מאוזן, עוסקת הרשות השנייה בטענות משוללות יסוד להטיה בסיקור"

יוליה שמאלוב–ברקוביץ’, יו”רית הרשות השנייה / צילום: כדיה לוי
יוליה שמאלוב–ברקוביץ’, יו”רית הרשות השנייה / צילום: כדיה לוי

מכתב שהוציאה לפני החג יו"ר מועצת הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', בו היא מתייחסת בין היתר לתלונות שהתקבלו ברשות על סיקור מוטה לטובת הצד הערבי, הצליח להכעיס מאוד את חברות החדשות.

שמאלוב-ברקוביץ' עומדת בראש הגוף המפקח על הערוצים המסחריים, ולכן איש שם איננו ממהר להתנגח בה גלויות, אך גורם בכיר בחברת חדשות 12 הביע היום (ג') כעס ותסכול על האופן שבו שמאלוב-ברקוביץ' בחרה להתבטא: "מוזר שהרשות השנייה לא מגנה הסתה פומבית ואלימה שגלויה לעין כל ברשתות החברתיות, הסתה שקוראת למתקפות אישיות על עיתונאים בעת הזאת. מתקפות שהובילו לצעדי אבטחה חסרי תקדים על עיתונאים ולמעצר משטרתי של אחד מהעבריינים שאיים לפגוע בדנה ויס. במקום זאת, שעה שעיתונאי חדשות 12 עושים לילות כימים בסיקור מאוזן, אמין ורצוף של אינספור גזרות, ומעשי אלימות קשים שמופנים כלפי אזרחים ישראלים, עוסקת הרשות השנייה בטענות משוללות יסוד להטיה בסיקור".

בסוף השבוע האחרון פנתה שמאלוב-ברקוביץ' אל מנכ"לי קשת ורשת, אבי ניר ואבי בן טל, ואל מנכ"לי חברות החדשות, אבי וייס וישראל טוויטו. שמאלוב-ברקוביץ' הביעה את הערכתה על המאמץ המשמעותי שלהם בסיקור החדשות, וביקשה כי הסיקור יהיה תואם למציאות הקשה שבה שרויה מדינת ישראל, תוך ניסיון להימנע מפגיעה ברגשות הציבור.

שמאלוב-ברקוביץ' אומנם הביעה "זעזוע ושאט-נפש מהמתקפות הפיזיות השונות על אנשי התקשורת וכתבי השטח השונים, המסכנים את עצמם בעת סיקור האירועים לטובת הציבור", אך גם טענה כי "כפועל יוצא של סיקור האירועים השונים התקבלו אצל נציב תלונות הציבור ברשות השנייה, דוד רגב, תלונות העוסקות בסיקור מוטה ולא מאוזן של ההתפרעויות ברחבי הארץ והטיה לצד אחד".

על-פי שמאלוב-ברקוביץ', "עיקר הטענות היו בנוגע לסיקור מוטה של אירועי האלימות בין ערבים ליהודים בערים ברחבי ישראל. כך למשל, פונים רבים זעמו על כך שניסיון הלינץ' שבוצע בבת ים בעובר אורח ערבי זכה לסיקור שנמשך שעות ארוכות, כולל שידור חוזר של המעשה, בעוד שמעשי לינץ' קשים וחמורים לא פחות של ערבים ביהודים (בהם ניסיון הלינץ' בעכו שהסתיים בפציעתו האנושה של יהודי וניסיון הלינץ' בחייל צה"ל ביפו) זכו לסיקור חלקי וללא צילומים מהשטח כפי שנעשה במקרה בבת ים".

שמאלוב-ברקוביץ' הוסיפה כי סיקור מוטה באשר הוא, וכן הקטנת או העצמת סיקור אירועים ספציפיים המשרתים צד מסוים, פוגעים אנושות באמון הציבור והופכים את התקשורת לזרה לציבור הצופים האמור לצרוך אותה.

"לאור האמור ובשל האחריות הכבדה המונחת על כתפיכם, אבקש כי בעיקר בימים מתוחים אלה, בהם הציבור כולו נמצא תחת חשש קיומי, ובמיוחד כאשר כולכם מגויסים לטובת דיווח רציף של האירועים בכלל רחבי הארץ, עליכם לוודא שוב ושוב כי הסיקור יהיה תואם למציאות הקשה בה מדינת ישראל שרויה, ולהימנע מפגיעה ברגשות הציבור", כתבה שמאלוב-ברקוביץ'.