דיווחים: ארה"ב תשעה סנקציות נוספות על צינור הגז "נורד-סטרים 2"

הממשל האמריקאי הקודם בראשות דונלד טראמפ הטיל שני סבבי סנקציות נגד הפרויקט • עם חילופי השלטון בארה"ב, פתחה גרמניה במגעים עם ממשל ביידן כדי לראות את עמדתו בנושא הסנקציות על הצינור • כעת פורסם כי ממשל ביידן אינו מתכוון להטיל סנקציות נוספות

נורד סטרים 2 / צילום: Reuters, Maxim Shemetov
נורד סטרים 2 / צילום: Reuters, Maxim Shemetov

הממשל האמריקאי אינו מתכוון להטיל סנקציות נוספות על "צינור הגז של פוטין" - פרויקט נורד-סטרים 2 שאמור להכפיל את אספקת הגז מרוסיה לגרמניה, ולהפוך את הכלכלה הגדולה ביבשת לספקית הגז הרוסי הגדולה באירופה. הממשל האמריקאי הקודם, בראשות דונלד טראמפ, הטיל שני סבבי סנקציות נגד הפרויקט, ש"הפך את גרמניה לשבויה של רוסיה", לפי דבריו של טראמפ, בשם "שמירת העצמאות האנרגטית של אירופה".

הסבב הראשון של הסנקציות, שהוטל בדצמבר 2019, הביא להקפאה של הפרויקט בשלב הכמעט-סופי שלו, אחרי שיותר מ-92% מתוואי הצינור כבר הונח. תקציב הפרויקט עומד על כעשרה מיליארד אירו, חצי מהם ממומנים על ידי "גזפרום" והמחצית השנייה על ידי חברות אנרגיה ובנקים אירופיים. בחודשים האחרונים התחדשה הנחת הצינורות, על קרקעית הים הבלטי, ורוסיה הבטיחה להשלים אותו עוד השנה.

עם חילופי השלטון בארה"ב, פתחה גרמניה במגעים עם ממשל ביידן כדי לראות את עמדתו בנושא הסנקציות על הצינור. הסנקציות נתמכו על ידי דמוקרטים ורפובליקאים בקונגרס, וביידן עצמו כינה את "נורד סטרים 2" "עסקה רעה". מאחורי הקלעים, דיווחו כלי התקשורת הגרמנים, חתרו שני הצדדים לפשרה שתאפשר את השלמת הפרויקט.

כעת פורסם, כי ממשל ביידן אינו מתכוון להטיל סנקציות נוספות על החברה האחראית להנחת תוואי הצינור, או לבכירים גרמנים המעורבים בו. רשת CNN פירסמה ראשונה את הדברים. לפי הדיווחים, ארה"ב אינה מתכוונת להעניש את חברת Nord Stream 2 AG הרשומה בשוויץ, או את המנכ"ל שלה, מתיאס וארינג. לפי הדיווחים, סנקציות מינוריות יוטלו רק על חברות רוסיות המשתתפות בהנחת תוואי הצינור, מה שאינו צפוי לעכב את הפרויקט. באופן פורמלי, הממשל "ידחה" את הסנקציות בשלושה חודשים, עד להגשת דו"ח חדש בנושא.

ההדלפות לגבי ההחלטה הביאו לתרעומת בקרב הרפובליקאים בבית הנבחרים האמריקאי. "צינור הגז אינו פרויקט מסחר פשוט שיכול להשפיע על היחסים שלנו עם ברלין. מדובר בפרויקט רוסי להשפעה זדונית, שמאיים להעמיק את התלות האירופית ברוסיה מבחינת אנרגיה", אמר הרפובליקאי העומד בראש ועדת החוץ, מייקל מקול. רפובליקאים אחרים האשימו את ביידן במדיניות פייסנית כלפי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.