590 מיליון דולר רווח, ברבעון אחד בלבד: צים מחלקת דיבידנד שמן והמשקיעים רושמים תשואה פנומנלית

חברת הספנות ממשיכה ליהנות מהעלייה במחירי התובלה הימית ומחלקת למשקיעים 238 מיליון דולר, לאחר שהניבה להם תשואה של כמעט פי 3 מההנפקה בינואר • המנכ"ל גליקמן: "כשאמרתי אחרי ההנפקה שאת הסיפור של צים עוד ילמדו בבתי ספר למנהל עסקים, הערכתי נמוך מדי את גודל ההצלחה"

אלי גליקמן
אלי גליקמן

הזינוק במחירי התובלה הימית סייעה לחברת הספנות צים להציג רבעון ראשון חזק בו  עקפה את תחזיות האנליסטים והעלתה משמעותית את התחזית השנתית שלה .  החברה דיווחה על הכנסות רבעוניות של מעל 1.7 מיליארד דולר, צמיחה של 112% ביחס לרבעון המקביל ב-2020 (שהיה הרבעון הראשון לפרוץ מגפת הקורונה), ולעומת תחזית האנליסטים לכ-1.6 מיליארד דולר .

לעומת הרבעון המקביל בו צים  רשמה הפסד של 11.9 מיליון דולר, ברבעון הראשון של 2021 החברה הציגה רווח נקי של כ-590 מיליון דולר, כלומר 5.13 דולר למניה, בעוד שהאנליסטים ציפו לכ-4.7 דולר למניה. החברה ייצרה תזרים של 777 מיליון דולר מפעילות, לעומת 102 מיליון דולר ברבעון המקביל .

בסוף הרבעון הראשון היו לצים כ-1.2 מיליארד דולר בקופת המזומנים, והיא הודיעה על חלוקת דיבידנד מיוחד בגובה 238 מיליון דולר (2 דולרים למניה) שבין הנהנים ממנו תהיה חברת קנון של עידן עופר, בעלת המניות הגדולה בצים, המחזיקה בכ-28% ממניותיה . 

מניית צים מהווה בינתיים סיפור הצלחה יוצא דופן: היא הונפקה לראשונה בבורסת ניו-יורק בסוף ינואר לפי מחיר של 15 דולר למניה, ולאחר פתיחה שלילית עם נפילה של 23% במחיר ביום המסחר הראשון, היא התאוששה וזינקה למחיר של 41.7 דולר, שגבוה ב-178% ממחיר ההנפקה ומשקף לחברה שווי שוק של 4.8 מיליארד דולר .

"צים היא חברת צמיחה, שמשלבת תשלום דיבידנד מיוחד משמעותי",  אומר מנכ"ל החברה אלי גליקמן. "זו חברה שגייסה לפני מספר חודשים 204 מיליון דולר נטו, ומשלמת כעת דיבידנד גבוה יותר, לאור השינוי העסקי שעשינו. כשאמרתי בראיון לגלובס יום אחרי ההנפקה שאת הסיפור של צים עוד ילמדו בבתי ספר למנהל עסקים, הערכתי נמוך מדי את גודל ההצלחה".

"החברה הרווחית ביותר בתעשייה העולמית של ספנות המכולות"

כאמור, על הרבעון הראשון של 2021, כמו גם על קודמו, השפיע לטובה הזינוק במחירי התובלה הימית, מגמה שנמשכת בחודשים האחרונים. מהנתונים של צים עולה כי מחיר ההובלה הממוצע למכולה (TEU) זינק ב-76% מהרבעון המקביל, ל-1,925 דולר. גם מספר המכולות שהובילה החברה גדל במקביל ב-28%, ל-818 אלף .

צים מעלה את תחזית ה -EBITDA המתואם השנתי (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) מ-1.4-1.6 מיליארד דולר ל-2.5-2.8 מיליארד דולר, ותחזית ה -EBIT המתואם מ-0.8-1.05 מיליארד דולר ל-1.85-2.15 מיליארד דולר .

לדברי המנכ"ל גליקמן, "צים זו חברה שלאורך שנים לא הוערכה נכון. זו חברה שבתוצאות שלה היום כל ישראלי יכול להיות גאה. היא אחת החברות הרווחיות ביותר בישראל, והחברה הרווחית ביותר בתעשייה העולמית של ספנות המכולות במונחי שולי רווח EBITDA".

לדבריו, "החברה עוברת מהפך. לאור ההצלחה הוחלט להעניק דיבידנד מיוחד שיחולק בספטמבר, וזאת חברה שלפני שנים מעטות עמדה בסימני שאלה לעצם קיומה".

בהקשר של מחירי התובלה הימית, גליקמן מעריך שהמגמה תימשך: "מחירי התובלה הימית עלו כתוצאה מעודף ביקוש עולמי לסחורות, שנובע מכך שאנשים מוציאים פחות על שירותים ומסחר, מסעדות, בתי מלון, ועברו לצריכה של מוצרים. לאור זאת, בכל העולם יש עלייה משמעותית בביקוש. בנוסף יש חוסר במכולות וחוסר באוניות, כלומר חוסר בצד ההיצע שמקשה לענות על העלייה בביקוש. לפי כל הסימנים, זה ממשיך ואף התעצם כתוצאה מהמשבר בתעלת סואץ".

"צים לא סובלת מחוסר במכולות אבל חברות אחרות כן, ויש אפקט פרפר שמשפיע ומתרחב בכל העולם. לזה אפשר להוסיף את רמת הביצוע הנמוכה בנמלי ישראל ולכן התוצאה היא גם בארץ", הוא מציין.

אתה מעריך שעליית מחירי התובלה תוביל לעלייה ביוקר המחייה ?

"את זה לא אמרתי. אני מניח מהניסיון שלי שהשפעת עלות התעבורה הימית על מחיר המוצר נמוכה ברוב המוצרים, לעיתים סנטים בודדים, לכן אם יש כאלו שמחפשים סיבה להעלות מחירים זה ללא קשר לעלייה בעלות התעבורה הימית".

גליקמן מציין שה"פקק" שנוצר בתעלת סואץ במרץ האחרון (אז נתקעה ספינה ומנעה מאחרות לעבור) לא השפיעה על החברה, שנערכה נכון עם מכולות .

עד כמה משפיע המצב הביטחוני בישראל על החברה ?

"אנחנו עובדים כרגיל ואין שום השפעה".

פורעת את החוב שנתיים לפני המועד

לנוכח השיפור הניכר במצבה הפיננסי הודיעה צים  לאחרונה כי תפרע את מלוא החוב למחזיקי האג"ח שלה, בסך 349 מיליון דולר, שנתיים לפני המועד .  לדברי גליקמן הדבר מעיד על העוצמה של צים: "בזמן שאנחנו מחזירים חוב, אנחנו מחלקים דיבידנד. רמת המינוף, יחס חוב ל -EBITDA, ירדה בשמונת הרבעונים האחרונים מ-5.3 ל-0.5, הנמוך בתעשייה. בעוד זמן קצר צים תהפוך לחברה שהחוב שלה יהיה נמוך מרמת המזומנים, לפחות עד ההחלטה העסקית הבאה, רכישה או מיזוג אולי. אנחנו כל הזמן בוחנים אפשרויות".