התלונה על הטרדה מינית במליסרון: האם בעל מניות יוכל לתבוע את החברה על טיפול כושל?

בעל מניות בחברת מליסרון פנה לביהמ"ש בבקשה לגילוי מסמכים לפני הגשת תביעה נגזרת נגד מליסרון • הטענה: בכירי החברה כשלו בטיפול בתלונה על הטרדה מינית נגד מנכ”ל מתחם ביל"ו סנטר, מנחם מעודי • מליסרון: "מדובר בבקשה חסרת יסוד"

חדד בבית הקפה שנהרס. מליסרון טוענת כי החוזה עימה לא חודש בשל שיקולים מסחריים / צילום: גלית אברהם
חדד בבית הקפה שנהרס. מליסרון טוענת כי החוזה עימה לא חודש בשל שיקולים מסחריים / צילום: גלית אברהם

האם בעל מניות בחברה ציבורית רשאי לנהל נגדה תביעה נגזרת בעילה של טיפול כושל בתלונה על הטרדה מינית, שהוגשה נגד עובד בכיר באותה חברה? והאם אחריות תאגידית של חברה צריכה לכלול גם דיווחים על מקרים של הטרדה מינית? אלה שתיים מהשאלות שבהן יצטרך להכריע בקרוב בית המשפט המחוזי בתל אביב בעקבות בקשה לגילוי מסמכים לפני תביעה נגזרת נגד מליסרון, שהגיש בעל מניות בחברה, אסף רביד. לטענתו, בכירים במליסרון כשלו בטיפול בתלונה על הטרדה מינית שהוגשה נגד מנכ"ל מתחם ביל"ו סנטר, מנחם מעודי.

באמצעות עורכי הדין עמית מנור ויוקי שמש, מבקש רביד לקבל לעיונו מסמכים הנוגעים לטיפול החברה ומנהליה בתלונה על הטרדה מינית שהגישה שירה חדד, זכייינית קפה גרג במתחם ביל"ו סנטר, נגד מעודי ביוני 2013. רביד מבקש, בין היתר, לקבל מסמכים הקשורים לבדיקה שנערכה בחברה בעקבות התלונה ו/או מסמכים הקשורים להחלטה לסגור אותה.

טענות על התרשלות

תחילת הפרשה בתלונה על הטרדה מינית שהגישה למליסרון ביוני 2013 שירה חדד, שניהלה עד לאחרונה את בית הקפה גרג במתחם ביל"ו סנטר, השייך למליסרון. התלונה הוגשה נגד מעודי, מנכ"ל המתחם וחבר המועצה האזורית באר טוביה.

בינואר 2020 הגישה חדד תביעת פיצויים בסך כ"1.3 מיליון שקל נגד מעודי ונגד מליסרון, ובה נטען כי מעודי הטריד אותה "הטרדה מינית ממושכת העולה כדי סחיטה באיומים וביצועם של מעשים מגונים תוך ניצול יחסי הכוח בינו לבין חדד".

לטענת חדד, מליסרון התרשלה בטיפול בתלונה וככל הנראה התלונה שהוגשה לממונה על הטרדות מיניות במליסרון הועברה למעודי מבעוד מועד והוא החל להיזהר בהתבטאויותיו כלפיה. לדבריה, בעקבות הטיפול הכושל, נסגרה התלונה ונקבע כי "לא נמצאו ממצאים".

"הבכירים לא פיקחו"

לפי הבקשה לגילוי מסמכים שהגיש רביד, בעקבות הטיפול הכושל בתלונה היא נסגרה ומעודי אף קודם לתפקיד מנכ"ל הקניון לב אשדוד, שהיה שייך עד לאחרונה למליסרון, במקביל לתפקידו כמנכ"ל ביל"ו סנטר. רביד מציין שבשלהי שנת 2019 הוגש נגד מעודי כתב אישום לבית משפט השלום בגין פרשה אחרת, שבה הואשם בעבירות של הטרדה מינית ומעשה מגונה שביצע, לכאורה, במסגרת תפקידו במועצה האזורית באר טוביה.

לטענתו, "למרות שדבר הגשת כתב האישום פורסם ברבים, ולמרות שבחברה כבר ידעו שנגד מעודי עלו בעבר התלונות על הטרדה מינית מצד חדד, המשיכה החברה להעסיק אותו בתפקידיו כמנכ"ל ביל"ו סנטר וכמנכ"ל קניון לב אשדוד".

רביד תוקף, באמצעות עורכי הדין, את יו"ר דירקטוריון מליסרון, ליאורה עופר, וכותב: "מעניין לציין שליאורה עופר הייתה האישה הראשונה שקיבלה את האות ‘אישה פורצת דרך’ שמעניקה חברת דן אנד ברדסטריט לנשים המשפיעות בישראל, כהוקרה על פעילותה העסקית והחברתית יוצאת הדופן ועל הישגיה הרבים לאורך השנים. ואולם, פרסים לחוד " ומעשים לחוד". רביד מאשים נושאי משרה נוספים במליסרון (דירקטורים, מנכ"ל, סמנכ"לית משאבי אנוש ועוד), "שלא פיקחו על התנהלות עובדי החברה והיו שותפים פעילים לפעולות האסורות והפרו את הדין ואת הכללים החלים על התאגיד ועובדיו".

רביד מציין שבחינת הפרוטוקולים והמסמכים תאפשר להבין אם בעלי התפקידים ונושאי המשרה הפרו את חובתם על פי הדין ואם התרשלו בכך שלא פיקחו על פעולותיהם של בעלי תפקידים שונים בה.

"בקשה מופרכת"

מחברת מליסרון נמסר: "מדובר בבקשה מופרכת וחסרת יסוד לגילוי ועיון במסמכים. יתרה מזאת, מאחר שטענות ביחס לטיפול החברה בתלונה מתבררות במסגרת הליך אזרחי אחר תלוי ועומד, ברור שבעל המניות הנ"ל אינו מבקש את טובת החברה אלא לייצר כותרות בלבד, תוך ניסיון לפגוע בחברה.

"אנו מחויבים למדיניות של אפס סובלנות בנושאי הטרדות מיניות, ומקפידים לייצר סביבת בילוי ועבודה בטוחה, מכבדת ונעימה לכל מבקרי ועובדי המתחמים. כל תלונה על הפרה של ההנחיות נבדקת לעומק ומטופלת על ידי הגורמים הרלוונטיים בחברה בהתאם לנורמות מחמירות ובכפוף לחוק. כך קרה גם במקרה זה.

"בניגוד לאמור, מיד כשעלתה התלונה ב-2013, ביצעה החברה מספר רב של פעולות לבדיקת הנושא, ובהן שיחות עם המתלוננת, שיחת בירור עם המנהל, תיחקור עובדים נוספים במתחם ואף ביצוע פעולות חקירתיות. המתלוננת לוותה באופן אישי על ידי הממונה על טיפול בתלונות מסוג זה בחברה, אשר גבתה את עדותה והייתה איתה בקשר לאורך כל הליך הבדיקה. לאחר שלא עלו ממצאים ולאור העובדה שהוא הכחיש באופן גורף את המיוחס לו, המליצה החברה למתלוננת לפנות למשטרה, שלה יש הכלים החקירתיים והחוקיים לבירור מעמיק יותר.

"הנושא כאמור יובהר במלואו בבית המשפט, במסגרת תביעה אזרחית שמתנהלת בימים אלו".  

"מתפתחת פרקטיקה המחייבת דיווח פומבי על הטיפול בהטרדות מיניות בחברה"

בבקשה לגילוי מסמכים שהגישו לבית המשפט, הקדישו עורכי הדין שמש ומנור פרק שלם לנושא אחריות תאגידית וטיפול תאגידים בתלונות על הטרדה מינית. "בשנים האחרונות גופי השקעה רבים, ובהם משקיעים בינלאומיים, מקדישים חשיבות רבה לנושאי האחריות התאגידית וישנן מדינות שבהן חובה על תאגידים לפרסם דוח פומבי המכונה ‘דוח אחריות תאגידית’", נכתב. "בדוחות אלה משולבים פעמים רבות גם התייחסות לטיפול התאגיד בתלונות בגין הטרדה מינית ומדיניות התאגיד בתחום".

לפי הבקשה, "התכלית של דיני ניירות הערך היא גילוי של התמונה המלאה למשקיע. בכל פעם שנהרג עובד בתאונת עבודה באתר בנייה, למשל, זה צריך להיחשב כאירוע מהותי ולגרור דיווח מיידי לבורסה. כך גם במקרה של מליסרון, שנוצר לה סיכון כעת כתוצאה מהתנהלותה בתחום ההטרדה המינית".

בבקשה מצוין כי בישראל אין חובה על פרסום דוחות אחריות תאגידית, אך עם זאת עשרות חברות מפרסמות זה כמה שנים דוחות כאלה באופן וולונטרי. "הנה כי כן, ברחבי העולם וגם בישראל הולכת ומתפתחת פרקטיקה של דיווחי חברות בתחום האחריות התאגידית", נכתב. "דיווחים אלה כוללים גם עניינים הנוגעים ליחסים שבין החברה לבין עובדיה ובפרט את נושא מניעת ההטרדות המיניות בחברה".

***

חזקת החפות

יודגש כי התלונה של שירה חדד התבררה במשטרה, שהחליטה לסגור את התיק. בתיק הנוסף שמתנהל בעניינו, מעודי מכחיש את המיוחס לו ועומדת לזכותו חזקת החפות.