הסלמה ביטחונית | סיקור שוטף

הקבינט אישר את הפסקת האש; נמשכים המטחים לעבר הדרום, פגיעה ישירה במבנה בחבל אשכול

הקבינט המדיני-ביטחוני אישר את הפסקת הלחימה בעזה, זאת במקביל למטחי הירי המתמשכים מהרצועה • לפי גורמים בחמאס, הפסקת האש תיכנס לתוקף מחר • לפני כן דווח באל-ג'זירה כי ישראל עדכנה את מצרים שהיא מתכננת לסיים את המבצע • מסתמן: מעבר כרם שלום ייפתח מחר

כיפת ברזל מיירטת רקטות שנורו מרצועת עזה לעבר ישראל / צילום: Reuters
כיפת ברזל מיירטת רקטות שנורו מרצועת עזה לעבר ישראל / צילום: Reuters

00:40

התרעות צבע אדום נשמעו בעוטף עזה. לפי דיווח ראשוני, מבנה במועצה אזורית אשכול נפגע פגיעה ישירה ופצע באורח קל אדם שנפגע מרסיסים.

 אבו עוביידה, דובר גדודי אל-אקצא, אמר הערב כי אמנם נענו להפסקת האש, אך יראו "איך האויב יתנהג עד שתיים בלילה". הוא איים כי "הכנו מכה שתכסה את כל פלסטין, מחיפה ועד רמון". 

22:43

גם לאחר שהקבינט הכריז כי החליט פה אחד על הפסקת אש, נמשך הירי לעבר עוטף עזה.

22:12

הקבינט המדיני ביטחוני קיבל פה אחד את המלצת כל גורמי הביטחון, הרמטכ״ל, ראש השב״כ, ראש המוסד וראש המל״ל, לקבל את היוזמה המצרית להפסקת אש דו-צדדית ללא כל תנאי, שתכנס לתוקפה בשעה שתסוכם בהמשך. הקבינט הסמיך את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ לקבוע את מועד תחילת הפסקת האש בהתאם למגעים עם ממשלת מצרים. החלטת הקבינט התקבלה בשעה שנמשכים שיגורי הרקטות מרצועת עזה לעבר יישובי הדרום.

הרמטכ״ל, הדרג הצבאי וראש השב״כ סקרו בפני השרים את ההישגים הגדולים של ישראל במערכה, חלקם חסרי תקדים. הדרג המדיני מדגיש שהמציאות בשטח היא שתקבע את המשך המערכה.

22:01

הטיסות חזרו להמראות ולנחיתות מנתב"ג.

21:33

בשעות האחרונות מופנים מטוסים לנחיתות בשדה תעופה רמון, כמו טיסת אל על מפריז, גם אחרי שהפעילות כבר חזרה לנתב"ג. 

21:03

מטחים כבדים לעבר עוטף עזה, אזעקות נשמעות גם באשדוד ואשקלון והסביבה.

19:39

מטחים בלתי פוסקים בשעות האחרונות לאשדוד, אשקלון ויישובי הדרום.

18:46

דובר צה"ל הודיע כי מטוסי קרב של צה"ל תקפו שני פירים של מנהרות התקפיות של חמאס בבית לאהיא ובאל-מועזי. 

18:40

צה"ל השמיד לפני זמן קצר עמדת נ"ט של חמאס, ממנה ככל הנראה בוצע הירי לעבר הטיולית הבוקר 

18:30

רשת אל ג'זירה מדווחת כי ישראל הסכימה להפסקת אש שתחל ככל הנראה מחר. בישראל אומרים כי אין שום סגירה או הסכם. הקבינט אמור להתכנס בשבע, ולדון בהתפתחויות. יתכן שיאושר מתווה להפסקת אש שיציגו ראש הממשלה, שר הביטחון ושר החוץ. בכיר חמאס חוסאם בדראן אמר לרדיו א-שמס הישראלי כי אין כל חדש בשיחות, וכי אין דיבור על יום ושעה להפסקת האש - אבל המו"מ נמשך. הוא ציין כי בימים האחרונים האמריקאים מעורבים בשיחות באופן עמוק.

17:30

שר הביטחון בני גנץ בסיור בדרום: "אנחנו לוקחים את החמאס למסע אחורה בזמן - מסע שממנו לא נאפשר לו לחזור". בסיור שערך בגדוד תותחנים וביחידות אחרות באזור הדרום אמר גנץ כי "ממשיכים להתנהל בנחישות ביטחונית ובאחריות מדינית, ולשמור על קשר צמוד עם ידידותנו בעולם ובראשן ארה"ב, שמגבות את זכותנו להגן על עצמנו. אנו עושים זאת מתוך מטרה להביא לשקט ארוך טווח, ולחיזוק הגורמים המתונים באזור".

ערוכים ומוכנים להרחבת המערכה

לדברי גנץ, "חמאס ממשיך בתקיפות נגד ריכוזי האוכלוסייה וב-48 השעות האחרונות, כשניסינו להכניס ציוד רפואי לרצועת עזה דרך ארגונים בינלאומיים, הם ירו לכיוון המעברים והביאו לסגירתם ובסופו של דבר לפגיעה בתושבי עזה. אנחנו ערוכים ומוכנים להרחבת המערכה ככל שיהיה בכך צורך. לאזרחי ישראל שנותנים לנו כל הזמן עורף חזק ורוח גבית - הימים האלו הם בדיוק הזמן להקפיד על הנחיות פיקוד העורף. אחת משיטות הפעולה של חמאס היא לייצר שעות של שקט ולהפתיע במטחים לריכוזי אוכלוסייה. חייבים לשמור על עירנות בכדי להציל חיי אדם".

17:18

מטח כבד לאשדוד, אשקלון ויישובי עוטף עזה. לא ידוע על נזק או על נפגעים. 

17:15

בעזה מדווחים כי צה"ל שיגר טיל לעבר רכב שבו היו לפחות שני בני אדם, וכן תקף בית בעיירה בית חנון שבצפון הרצועה. 

16:36

דיווח במצרים: הפסקת אש תיכנס לתוקף מחר בצהריים. 

16:02

ראש הממשלה נתניהו הודיע לפני זמן קצר על כינוס הקבינט הערב. יתכן וידונו בהצעות להפסקת אש.

● נתניהו: המל"ט שהופל השבוע בעמק המעיינות שוגר ע"י איראן

16:00

מטחים כבדים לעבר אשדוד, אשקלון, באר שבע, אשכול, גדרות, חבל יבנה, באר טוביה ועוד.

15:30

מטחים כבדים לעבר אזור הנגב. אזעקות נשמעות בבאר שבע, אופקים, נתיבות, רהט, תל שבע, עומר, חבל אשכול ועוד.

15:15

מטוס קרב של צה"ל תקף פיר מנהרת לחימה של חמאס במבנה בבית חאנון.

15:09

פגיעה ישירה בבית באשקלון. נגרם נזק, אין נפגעים בגוף. 

אזעקות נשמעות בבאר שבע, עומר, מועצה אזורית בני שמעון והאזור. 

15:00

אזעקות נשמעו באשקלון, שער הנגב, שדות נגב וחוף אשקלון.

13:46

מטח לעבר עוטף עזה - אזעקות נשמעו בשער הנגב ובאשכול. 

13:12

מטוסי קרב וכלי טיס של צה"ל תקפו חמש עמדות שיגור רקטות על-קרקעיות ותת-קרקעיות של חמאס ברחבי הרצועה. 

13:08

אזעקות באשכול, באר שבע והאזור. 

12:58

אזעקות נשמעות כעת בעוטף עזה, בין היתר בשער הנגב, אשכול וחוף אשקלון. לא ידוע על נפגעים או על נזק.

10:45 

דובר צה"ל: מטוס קרב של צה״ל תקף לפני זמן קצר משגר רקטי רב-קני של ארגון הטרור חמאס בחאן יונס שברצועת עזה.

10:44 

דובר צה"ל: ירי נ"ט בוצע לפני זמן קצר מצפון רצועת עזה לעבר טיולית חונה ריקה.
כתוצאה מהירי נפצע ככל הנראה באורח קל לוחם צה"ל ששהה בסמוך לטיולית מפגיעת רסיס.

09:29

לאחר לילה שקט, כשמאז השעה 1:00 בלילה לא נשמעו אזעקות ברחבי הארץ, הופר השקט: ב-09:28 בוצע ירי לכיוון עוטף עזה.

07:01

על רקע המגעים להפסקת אש, מסביבות השעה 1:00 לא זוהו שיגורים ולא נשמעו אזעקות ברחבי הארץ. לפני כן, מטחים נורו לעבר יישובי העוטף, ואזור באר שבע, חצרים ואופקים. על פי דיווחים פלסטיניים, בין היתר שוגרו רקטות לעבר בסיסי חיל האוויר תל נוף וחצרים. מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "לא ידוע לנו על מקרים חריגים. לא היתה כל פגיעה" .

06:00

 בכירים בחמאס אמרו הלילה לרשת CNN כי הפסקת אש עם ישראל עשויה להתרחש בקרוב, "ייתכן שבתוך 24 שעות". זאת, בעקבות הלחץ הבינלאומי על שני הצדדים לסיום ההסלמה. מעט מוקדם יותר, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, אמר כי בארגון צופים שתושג הפסקת אש בתוך יום או יומיים. בריאיון לאל-מיאדין טען סגנו של איסמעיל הנייה כי ישראל מתחננת להפסקת אש וכי מאתמול נערכות שיחות בניסיון להגיע להרגיעה אך חמאס לא הסכים לתנאים.

 דבריו של אבו מרזוק הגיעו ביום העשירי למבצע שומר החומות, כשבמקביל נמשך ירי מהרצועה לשטח ישראל ותקיפות צה"ל בעזה. "מההתחלה הבהרנו - אם יפציצו, נפציץ, אם יחריפו, נחריף. יש לנו עניין אחד וכתובת אחת - ירושלים, ואנו עושים זאת למען אל-אקצא ושייח ג'ראח". עוד הוא אמר כי המתווכים רצו שחמאס "תנצור אש שלוש שעות לפני ישראל, ולא הסכמנו. ישראל לא יכולה להילחם בכמה חזיתות, ובמקביל גם מבפנים. זה יהיה גהנום שייפתח ולכן ישראל מודאגת".

על רקע המגעים, מטחים כבדים נורו הלילה לעבר יישובי העוטף. אזעקות הופעלו גם באזור באר שבע, חצרים ואופקים. לא התקבלו דיווחים על נפגעים, למעט נערה בת 14 וגבר כבן 50 שנפצעו בזמן שרצו למרחבים המוגנים. צוות מד"א פינה אותם לבית החולים סורוקה בבאר שבע. 

 שר הביטחון בני גנץ נפגש אתמול עם צמרת מערכת הביטחון ודן עמם על ההישגים ברצועת עזה והתהליכים ביום שאחרי המבצע. מלבד גנץ, בפגישה נכחו הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש המוסד יוסי כהן, ראש השב"כ נדב ארגמן וראש אמ"ן האלוף תמיר הימן, והיא נערכה בצל המגעים בערוצים השונים להגיע לרגיעה בלחימה מול רצועת עזה.

 לאחר הערכת המצב, גנץ אישר את תוכנית האש ליממה הקרובה, והנחה את צה"ל למצות את ההישגים בתחומים השונים עד כמה שניתן. גורמי צבא שאמורים להוציא אל הפועל את תקיפת היעדים אמרו כי "הלילה הזה יהיה מאוד עצים. התקיפות כוללות את עולם המנהור, תלול מסלול ותשתיות הטרור לאורך כל רצועת עזה. יש לא מעט פעולות התקפיות שצריך להשלים והן מאוד חשובות לצבא".

בכירים במערכת הביטחון העריכו כי מחר לא תהיה הפסקת אש עם חמאס למרות הלחץ הבינלאומי, אך נכנסים למסלול של הידברות בסיוע מתווכים ב-48 שעות הקרובות. המסר הישראלי למתווכים ידרוש שקט ארוך טווח עם תנאים ולא את המשוואה הישנה של "שקט תמורת שקט שנגמר אחרי דקה". בצה"ל הציגו גישה פרגמטית לפיה ביום שאחרי המבצע יש לעסוק שוב בתהליך ההסדרה כדי למנוע משבר הומניטרי ברצועת עזה. גם עניין השיקום באופן טבעי יעלה בשיחות התיווך, וכבר עתה יש גורמים במערכת הביטחון הסבורים כי נכון יהיה לדרוש את העברת האחריות להסדרה והשיקום של עזה לרשות הפלסטינית כדי לחזק את מעמדה. 

בכירים במערכת הביטחון לא פוסלים את האפשרות שחמאס נערך למערכה ארוכה, ועשוי להתבצר בעמדתו ולהציג קו נצי בשיחות התיווך באופן שיוביל לדשדוש של כמה ימים - כששני הצדדים רוצים לסיים את המערכה אך ממשיכים לתקוף אחד על השני. זאת, מאחר והצד הפלסטיני לא באמת בשליטה מלאה על השטח, ומושפע מאוד מבכירי חמאס ששוהים בחו"ל, בהם איסמעיל הנייה, חאלד משעל וסלאח ערורי. לכן, לפי הנחיית שר הביטחון, צה"ל נערך להימשכות המערכה תוך הימנעות מהבלגה במידה וערוץ התיווך יתקדם.

 השיגורים ליישובי הדרום, עוטף עזה, והשפלה נמשכו אמש החל משעות הבוקר, בהם גבר בן 72 נפצע באורח בינוני מההדף כתוצאה מפגיעה ישירה בבית בשדרות. בעיר אותרו סך הכל חמש נפילות במטח אחד, ושתי רקטות נפלו באשדוד - ללא נפגעים. מוקדם יותר היום נפלו שבע רקטות סמוך לבתים ביישוב במועצה האזורית אשכול, חלקן ליד בתי מגורים. לא היו נפגעים, ונזק קל בלבד נגרם לרכוש.  

מאז תחילת המבצע, בצד הישראלי נהרגו 12 בני אדם כתוצאה מירי הרקטות. לפי משרד הבריאות בעזה, נהרגו 227 איש ברצועה, בהם 63 ילדים, 36 נשים ו-16 קשישים. 1,620 איש נפצעו.