ביהמ"ש משהה את זכיית פנגיה במכרז לביצוע בדיקות קורונה בנתב"ג

הקרב על הבדיקות לנוחתים: איי.איי.די ג׳נטומיקס מבקשת לעצור בדחיפות את ההליך המכרזי שלפיו לכאורה אמורה פנגיה להקים מערך בדיקות בימים אלה • זאת בעקבות הטענה שהחברה תספק שירותים לנוסעים במחירים מופקעים שאינם משקפים את מחירי השוק, אלא היו רלוונטיים לתקופה של לפני שנה

עמדות בדיקת קורונה  בנתב"ג / צילום: גלובס
עמדות בדיקת קורונה בנתב"ג / צילום: גלובס

הסיפור שאינו נגמר: בית המשפט משהה את המכרז של רשות שדות התעופה להפעלת מערך הבדיקות בנתב"ג' ולפיכך את הזכייה שהועברה לחברת פנגיה. ההחלטה הזו מגיעה ביום שבו דוחה בית המשפט עתירה שהגישה פנגיה נגד משרד הבריאות ונגד רשות שדות התעופה בטענה כי בשעה שהזכייה בהפעלת הבדיקות בנתב"ג, לממריאים ולנוחתים הועברה לידי פנגיה, משרד הבריאות ביצע תיחור ובחר ספקית משלו, את חברת פמי פרימיום, בכדי לבצע את הבדיקות לנוחתים בישראל.

הקרב על הבדיקות לנוחתים מקבל תפנית מדי יום: ב-23 במאי אמורה הספקית הנוכחית, אומגה, לעזוב את נתב"ג אחרי חצי שנה שבמהלכה היא מבצעת בדיקות קורונה לכלל הנוחתים ולממריאים. את הבדיקות לנוחתים מממנת המדינה שקבעה כי מדובר בבדיקת חובה.

לפני מספר שבועות פסל בג"ץ את זכיית אומגה במכרז שהפעילה רשות שדות התעופה עוד בחודש אוגוסט 2020 ועל כן התבשרה פנגיה על ידי רשות שדות התעופה כי היא הזוכה החדשה. המתמודדות האחרות סברו שאי אפשר להתבסס על מכרז שהתקיים לפני כשנה - בשעה שהתמחור והטכנולוגיה שהיו רלוונטיים בשעתו, אינם רלוונטיים עוד. לאור זאת, חברת איי.איי. די ג׳נומיקס עתרה נגד רשות שדות התעופה ונגד פנגיה וביקשה להוציא צו ביניים להשהות את תוצאות המכרז האמור.

טענתה היא שפנגיה, שאליה הועברה הזכייה, תספק שירותים לנוסעים במחירים מופקעים שאינם משקפים את מחירי השוק, מה שיפגע בקופה הציבורית ובציבור. במכרז המקורי הצעתה של פנגיה הייתה גבוה משמעותית מזו של אומגה (פי שלושה). המחיר של אומגה לנוסעים עמד על 45 שקל לבדיקה רגילה ושל פנגיה ושל איי איי די על כ-150 שקל. טענת העותרת היא כי המחירים כיום נחתכו ב-50% לפחות, בשעה שכיום אף נדרשות בדיקות אחרות לאיתור ואריאנטים שהתפתחו בשנת הקורונה.

בתוך כך יצוין כי מאז שהתבשרה פנגיה שהמכרז עובר אליה, היא נמצאת במו"מ מול רשות שדות התעופה להפחית משמעותית במחיר שהיא הגישה בשעתו למכרז.

כך או כך, ביקשה איי.איי.די ג׳נטומיקס לעצור בדחיפות את ההליך המכרזי שעל פיו לכאורה אמורה פנגיה להקים מערך בדיקות בימים אלה, היות שב-23 במאי מסיימת כאמור אומגה את המשמרת שלה בנתב"ג.

בית המשפט קיבל את הבקשה והשהה את הזכייה של פנגיה. מי יבצע את הבדיקות לנוסעים מה-23 במאי? במשרד הבריאות מבטיחים שתהיה רציפות בבדיקות ולכן "לא יהיה מצב שבו לא יהיה ספק שירות והבדיקות יבוצעו כסדרן".