נתניהו: "המשוואה השתנתה. לא נסבול יותר טפטופים"

במסיבת עיתונאים של ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל, אמר רה"מ נתניהו כי "מה שהיה הוא לא מה שיהיה. אם החמאס חושב שנסבול טפטוף רקטות, הוא טועה. אנחנו נגיב בעוצמה אחרת לכל ירי" • גנץ: "תם המעשה הצבאי - והגיעה שעת המעשה המדיני"

בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשון לע"מ
בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשון לע"מ

ראש הממשלה נתניהו אומר כי המערכה הצבאית שהסתיימה הלילה הייתה שונה:  "המשוואה השתנתה - חמאס חשב שהוא יירה ואנחנו נגיב כרגיל. במקום זה הוא חטף 11 ימי כתישה אדירה ששינו את כללי המשחק והמשוואה. המשוואה שונתה גם להמשך: לא נסבול יותר טפטוף של רקטות ונגיב בעוצמה אחרת לכל גילוי של תוקפנות. מה שהיה הוא לא מה שיהיה. אם החמאס חושב שנסבול טפטוף רקטות, הוא טועה. אנחנו נגיב בעוצמה אחרת לכל ירי".

הוא סיפר כי היה בקשר רציף עם נשיא ארצות הברית ביידן בשיחות שהגדיר "חמות" וכי הבטיח לו שלכשיושגו מטרות המבצע הוא יסתיים - וכך קרה. הוא הרחיב על התמיכה המדינית שקיבלה ישראל בעולם ועל הנפת דגלי ישראל בכמה וכמה בירות באירופה לאות הזדהות: "רבים בעולם יודעים לעשות את האבחנה בין ישראל המדינה דמוקרטית מקדשת החיים והמוסרית לבין ארגון טרור צמא דם, היורה במכוון על אזרחים ומשתמש באזרחיו כמגן אנושי".

נתניהו הדגיש את הישגי המבצע: "חיסלנו למעלה מ-200 מחבלים, מהם לפחות 25 בכירים. חיסלנו חלק חשוב משדרת הפיקוד של החמאס והג'יהאד. מי שלא חוסל - יודע היום שידנו הארוכה יכולה להשיג אותו בכל מקום. הרסנו חלקים גדולים מהמערך התת קרקעי והמנהרות. חמאס הופתע מכך, הם ניסו לחדור ונתקלו במכשול שהוקם מול הגדר, וגם כשניסו לחדור תחתיו - נכשלו. מוטטנו עשרות בניינים שבהם היו מחסני נשק ומפקדות של חמאס. פגענו במפעלי רקטות, מעבדות נשק ומצבורי נשק. כל זה תוך פגיעה מינימאלית באזרחים לא מעורבים, באזהרה מוקדמת לאזרחים. כפי שאף מדינה ואף צבא לא עושה בעולם. צהל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם - שדרגנו את כיפת ברזל שיירטה יותר מ 90% מהרקטות".

נתניהו כבר בראשית דבריו הדגיש את העבודה המשותפת עם שרי החוץ והבטחון אשכנזי וגנץ, ואף הודה להם ישירות. עוד אמר כי "הדבר היחיד שמנחה אותי בעת קבלת ההחלטות זה ביטחון ישראל - כשיצאנו יחד למבצע הגדרתי את היעד המרכזי להנחית מכה קשה על ארגוני הטרור ולהשיב את השקט. לא הכל ידוע עדיין לציבור וגם לא הכל ידוע עדיין לחמאס אבל מכלול ההישגים ייחשף במהלך הזמן. בשלב הזה אני יכול לומר שעשינו דברים נועזים וחדשניים".

נתניהו הסביר מדוע ישראל לא נכנסה קרקעית לרצועה: "אם היה צורך להיכנס קרקעית היינו עושים זאת אבל חשבתי שיכולנו להשיג את המטרה בדרכים בטוחות יותר. תמיד יש ביקורת אבל רוב אזרחי ישראל יודעים שפעלנו בנחישות, בתבונה ואחראית. על האחריות שלי לשמור גם על אמהות החיילים".

הוא הוסיף כי "אנחנו לא שוכחים לרגע את שבויינו ונעדרינו. תוצאות המבצע יוצרות תנאים טובים יותר להשבתם", והבטיח מיגון ותקציבים לישובי הדרום שספגו מטחי רקטות, ובראשם אשקלון בעליה נורו אלף רקטות.

נתניהו התייחס גם למהומות בתוך ישראל ואמר כי הוא חוזר ודורש מההנהגה הערבית לגנות בפה מלא את הפגיעות ביהודית, "יש בודדים שעשו זאת" אמר. הוא הדגיש כי אין מדובר בכל הציבור הערבי אלא במה שהגדיר מיעוט משמעותי שצריך לגנותו. הוא קרא גם ליהודים "אסור שיקחו את החוק לידיים".

גנץ: תם המעשה הצבאי - והגיעה שעת המעשה המדיני

שר הבטחון בני גנץ אמר כי אם לא נפעל מדינית מהר ונכון, "שומר החומות" ירשם כעוד סבב בדרך למבצע הבא: " אין לממשלת ישראל, אדוני ראש הממשלה, מנדט לבזבז את ההישגים להפוך הישג צבאי חסר תקדים להחמצה מדינית".

"בשלב זה, תם המעשה הצבאי - והגיעה שעת המעשה המדיני. על חורבות בתיהם של בכירי החמאס והריסות של למעלה מ-100 קילומטר של מנהרות הטרור - חובה עלינו לבנות מציאות אחרת. מעשה מדיני אין משמעו הסכמי בזק - אלא התנעת מהלכים ארוכי טווח שיחלישו את הקיצוניים ויחזקו ויחברו בין המתונים. זו מחויבות שלנו לכל אזרחי ישראל, ובפרט לתושבי הדרום שעומדים בחזית כבר שנים. אתם ראויים לשקט בדיוק כמו תושבי ירושלים ותל אביב".

גנץ סיפר כי שוחח בימים האחרונים גם עם מנהיגים ממדינות ערב המתונות, כאלו שיש לנו קשרים רשמיים איתן וגם כאלו שלא, ואמר שיש הזדמנות לשנות: "אסור לפספס, אסור למצמץ, אסור לסגור את הדלת שנפתחה. במבצע החלשנו את החמאס צבאית ופגענו בנכסיו - וכעת הזמן לחזק את הכוחות המתונים שמסביב. להתנות פיתוח ושיקום לא רק בשקט, אלא גם ובעיקר בהתקדמות תהליך השבת השבויים והנעדרים. זהו חוב מוסרי שלנו כמדינה, שאני נושא עמי יום-יום, שעה-שעה. זאת ועוד, לא רק שקט תמורת שקט - שקט תמורת תקווה, צמיחה ומתינות. גם לתושבי עזה כדאי השקט, שיביא איתו תעסוקה הולמת במקום מפעלי הרקטות שהושמדו. גם להם טוב שתהיה מערכת בריאות מודרנית, תשתיות מים, חשמל וביוב ובתי חולים שלא ישמשו כערי מקלט לטרוריסטים וכמחסני רקטות".

גנץ, כמו נתניהו, הביע הערכה לעבודה המשותפת: "אני מבקש להודות לך ראש הממשלה, לך הרמטכ"ל, ולך ראש השב"כ, על פיקוד והובלה ראויים לכל הערכה".

גנץ הדגיש את הפגיעה הקשה בחמאס: "כוחות הביטחון וצה"ל בפיקוד הרמטכ"ל הפגינו בעשרת ימי הלחימה האחרונים את יכולות המודיעין והביצוע העוצמתיות בתולדות מדינת ישראל. השגנו את כל היעדים המבצעיים שהצבנו, גבינו מחיר כבד מאוד מהחמאס. החזרנו את יכולותיו שנים לאחור. בראש ובראשונה השמדנו את איום התת-קרקע, פגענו ביכולות מבצעיות רבות של האויב, חיסלנו מעל 200 פעילי טרור, ביניהם בכירים מאוד, הצלחנו לסכל את תוכניות חמאס לבצע פיגועי חדירה, לשלוח כטב"מים ולפעול מהזירה הימית. בחמאס הופתעו- והם מתחרטים ויתחרטו קשות על מה שהם בחרו לעשות. אבל ההפתעה שלהם אינה הפתעה שלנו. כל התוכניות האלו הוכנו במשך שנים וחודשים".

עוד אמר כי הציבור עמד בגבורה במבחן מול הטרור: "מטחים מתמשכים של רקטות קטלניות ששוגרו ללא הבחנה, על ערים, מושבים, קיבוצים, יהודים וערבים - נתקלו בכיפת ברזל ועורף ישראלי חזק כפלדה. אזרחיות ואזרחי ישראל - אתם תמונת הניצחון שלי".

הוא התייחס גם למהומות שפרצו בתוך ישראל: "החברה הישראלית זקוקה לא רק לטיפול נמרץ, אלא לתהליך ריפוי עמוק. להוקעה של גורמים קיצוניים שמלבים את האש בתוכנו, לחיזוק הסולידריות שבתוכנו, לחינוך אחר להכרת השונה, ולכבוד הדדי. זו משימה לאומית מהחשובות ביותר הניצבות לפתחנו בעת הזו".

הרמטכ"ל כוכבי אמר כי חמאס טעה וכי הפגיעה בו ובג'יהאד האיסלמי קשה. "המבצע הסתיים אחרת ממבצעים קודמים", אמר כוכבי והדגיש כי לצד ההישגים הרבים, צריך להמשיך ולספק פתרונות לאתגר הרקטות - יעד מרכזי שלנו גם להמשך. עוד אמר כי לא השלמנו את השבת הבנים הביתה: "זו אחריות אישית שלי ושל צה"ל כולו ולא ננוח עד שנשלים את המשימה".