"אין כל היגיון וסבירות בהותרת התקנות": עומסים בנתב"ג

תנועת הנוסעים היום תעמוד על כ-18 אלף נוסעים – פי שניים מהתנועה הממוצעת בימי הלחימה • בתוך כך ממשיכות חברות התעופה ורשות שדות התעופה להפעיל לחץ על משרד הבריאות לשנות תקנות שאינן רלוונטיות עוד לנתוני התחלואה בקורונה ומגבירות את העומסים

נתב"ג בשעות הבוקר היום / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב"ג בשעות הבוקר היום / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

תמונות של עומסים בנתב"ג כבר לא נראו הרבה בזמן, אבל הבוקר (א'), בשבוע החדש שאחרי המלחמה - אלפי נוסעים הגיעו לשדה התעופה. תנועת הנוסעים היום תעמוד על כ-18 אלף נוסעים - פי שניים מהתנועה הממוצעת בימי הלחימה. מתוכם כ-10,000 נוסעים ימריאו מישראל, והשאר מתוכננים לנחות. 

עדיין לא מדובר במספרים שמתקרבים לימי השגרה, בהם תנועת הנוסעים עומדת על פי שלושה ממה שהיום. העומס נוצר גם לאחר שהיו ביטולים בשבוע האחרון, ונוצר "צוואר בקבוק" של נוסעים שנתקעו בארץ או בחו"ל.

בסוף השבוע האחרון חידשו חברות התעופה הזרות את פעילותן, אחרי שזו הושהתה בעקבות ההסלמה הביטחונית. אל על, ש"נהנתה" מבלעדיות לקווים רבים (ארה"ב למשל), תגברה את לוח הטיסות שלה: מתוך עשרת אלפים הנוסעים שממריאים היום, כ-50% יעשו זאת עם אל על; ומתוך כ-8,000 הנוחתים, כ-3,000 נוסעים יגיעו במטוסי אל על. תנועת המטוסים היום (23.5) עומדת על 134, ומתוך המספר הזה אל על מפעילה 47 טיסות.

גם חברות התעופה הישראליות האחרות תגברו את מערך הטיסות שלהן: ישראייר תפעיל היום 17 טיסות בהן כ-1,700 נוסעים, וארקיע מתוכננת להפעיל כ-6 טיסות בהן כ-580 נוסעים.

חברות התעופה הזרות נמצאות בלו"ז מוגבר גם הן: טורקיש איירליינס תפעיל תשע טיסות ותטיס כ-1,140 נוסעים. בלוח הטיסות מופיעות שתי טיסות של דלתא איירליינס, שהייתה הראשונה להכריז על חידוש הקו לארה"ב, שינחתו היום בישראל, ושלוש טיסות ימריאו לניו יורק; יונייטד תטיס כ-1,070 נוסעים ב-4 טיסות; ו-וויז אייר תבצע 6 טיסות בהן יטוסו כ-900 נוסעים.

בתוך כך ממשיכות חברות התעופה ורשות שדות התעופה להפעיל לחץ על משרד הבריאות לשנות תקנות שאינן רלוונטיות עוד לנתוני התחלואה בקורונה: החובה לשמירת מרחק של שני מטרים זה מזה בשטחי נתב"ג, למשל. מדובר בהנחיה תיאורטית שבמציאות קל לראות שאינה מיושמת, ויתרה מכך, בנמלי תעופה אחרים הופחת טווח המרחק למטר עד מטר וחצי.

נתב"ג בשעות הבוקר היום / צילום: מיכל רז חיימוביץ
 נתב"ג בשעות הבוקר היום / צילום: מיכל רז חיימוביץ

במכתב ששיגר מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, למנכ"לי משרדי הבריאות והתחבורה, הוא מזכיר כי כל הבאים בשטחי נתב"ג, בשונה ממרכזי קניות למשל, מציגים ממצאי בדיקת קורונה שלילית. לדבריו, "אין כל היגיון וסבירות בהותרת התקנות בנוסחן הנוכחי על כנן". עוד הוא מזכיר כי "מאפייני אולם הנוסעים בנתב"ג שונה מהותית ממקומות ציבוריים אחרים בהם בוטלה זה מכבר חובת שמירת מרחק של שני מטרים".

סירקיס טוען כי מגבלה זו יוצרת עומסים משמעותיים וגורמת להתארכות התורים בכל הליך השהות בשדה לנוסעים ועומסים שנוצרים גם לסגל שדה התעופה. לטענתו, "שמירת המרחק מביאה לכך שמספר גדול של טסים נמצא בשטח שדה התעופה בעת ובעונה אחת מעבר לנדרש".