הקבלנים בערי הדרום מצפים לגל של רוכשי דירות עם ממ"ד

אשקלון הייתה שיאנית העסקאות ב-2020 והקבלנים לא חוששים שהסבב הנוכחי יעצור את המגמה • מנגד, הם יוצאים נגד העיכוב של פרויקטים בהתחדשות עירונית על ידי הרשויות: "צריך להלאים את הסמכות שלהן להחליט"

פרויקט VINEYARD של בוני התיכון באשקלון. "מקלט הוא לא פתרון כשיש 15 שניות" / צילום: viewpoint
פרויקט VINEYARD של בוני התיכון באשקלון. "מקלט הוא לא פתרון כשיש 15 שניות" / צילום: viewpoint

העיר אשקלון עלתה לאחרונה לכותרות משתי סיבות שונות לגמרי: הראשונה, כשהתברר שהיא שיאנית העסקאות ב-2020, עם 4,200 עסקאות למכירת דירות - יותר מאשר בבאר שבע. השנייה היא כמובן מטחי הטילים הכבדים שספגה מאז תחילת מבצע "שומר החומות". שתי נשים נהרגו בעיר בסבב האחרון.

השיגורים הרצופים חייבו את תושבי העוטף, ואת תושבי הדרום בכלל, לשהות בממ"דים ובמרחבים המוגנים כמעט לאורך כל היום.

הקבלנים הפועלים בדרום מאמינים שהביקוש לדירות בעיר ובדרום בכלל לא יקטן בעקבות הסבב, ובעיקר לדירות חדשות עם ממ"ד. אבל גם הם היו רוצים לראות באזור התחדשות עירונית מסיבית.

"אני בטוח", אומר אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור, הבונה בבאר שבע, "שיהיו פה המון רוכשים חדשים, שלא חשבו לקנות דירה חדשה, אך התקופה האחרונה הבהירה להם שהם חייבים דירה עם ממ"ד. אני מאמין שמיד אחרי שהדברים יירגעו, ניכנס לגל של מחפשי דירות חדשות".

ממ"דים יכולים להתקבל גם מפינוי בינוי ומתמ"א 38.
"לנו יש כמה פרויקטים של בינוי פינוי, בין היתר באשדוד, והם תקועים כבר שנים. קשה מאוד להזיז את העניינים. אני מאמין שעכשיו ברשויות יניעו את הנושא, כי זה מספק פתרון לאנשים שלא רוצים או לא יכולים לקנות דירה חדשה".

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור / צילום: יח"צ
 אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור / צילום: יח"צ

לרמי צרפתי, הבעלים של חברת הבנייה רמי צרפתי, שבנה ממ"דים רבים בעוטף עזה, יש עמדה מאוד ברורה בנושא של עיכוב פרויקטי התחדשות עירונית על ידי הרשויות המקומיות. "צריך להלאים את הסמכות של רשויות מקומית להחליט לגבי פרויקט מצילי חיים", הוא אומר. "תמ"א 38 הרי נולדה מזה, והיכולת של הרשויות לעצור פרויקטים כאלה מעקרת את הזכות של האזרחים להגנה על חייהם".

אבל יש מקלטים בבניינים משותפים.
"את מכירה מישהו שהולך למקלט? מקלט הוא לא פתרון למה שקורה היום, כשיש לך 15 שניות להגיע למרחב מוגן".

הבעיה, כידוע, שבדרום אין כדאיות כלכלית לפרויקטים של התחדשות עירונית.
"לכן צריך למצוא איזה מנגנון שיעודד את זה. המדינה שילמה מיליארדים לצבא על הלחימה, שתשלם גם על זה. צריך להקצות לזה תקציבים. כל דירה בישראל צריכה לקבל חדר מוגן".

צרפתי בונה כעת 700 יח"ד בנתיבות, ורק לפני שלוש שנים סיים לבנות בשדרות. "בכל פעם שיש סבב מטחים", הוא אומר, "יש טלפונים מאנשים שמחפשים דירות עם ממ"דים, ויש גם דיירים שמתגוררים בבתי קרקע ומתעניינים בהוספת ממ"ד לדירה".

רמי צרפתי, מנכ"ל ובעלים של קבוצת רמי צרפתי / צילום: שרית צרפתי
 רמי צרפתי, מנכ"ל ובעלים של קבוצת רמי צרפתי / צילום: שרית צרפתי

עפרה חדד, מבעלי יורו ישראל, הבונה באשקלון, אומרת שהמציאות מלמדת שאחרי אירועים כמו הסבב האחרון, יש פריחה בנדל"ן. "נכון שבאשקלון היו יותר מטחים, אבל ברגע שיש ממ"ד, הם מרגישים בטוחים. הרי זה לא שירדו מחירים ברמת גן, בגלל שהיו שם פגיעות".

בפרויקטים שלהם, היא אומרת, מפתים את הרוכשים עם צ’ופר בדמות דלת מעץ בממ"ד, בנוסף לדלת הרסיסים התקנית, כך שהממ"ד יכול לתפקד כחדר רגיל בזמני רגיעה.
לחברת בוני התיכון יש פרויקט של 342 יח"ד בשכונת עיר היין באשקלון, שספגה פגיעות רבות בסבב האחרון. 70% מהדירות הן במסגרת מחיר למשתכן, שנמכרו כמעט במלואן, והשאר במכירה בשוק החופשי, שכמחציתן נמכרו עד כה.

עפרה חדד,  יורו ישראל / צילום: יח"צ
 עפרה חדד, יורו ישראל / צילום: יח"צ

רוב הדירות שנמכרו בשוק החופשי נמכרו למשפרי דיור מאשדוד, שם המחירים גבוהים בהרבה, אומרת סמנכ"לית השיווק, סיון פרץ. תושבי אשקלון, היא אומרת, נאמנים לעיר ולא ממהרים לעזוב.

מי שמתוסכל מאוד מהמצב הוא היזם סמי מצלאוי, בעל השליטה במצלאוי, מהחברות הוותיקות בתחום התחדשות העירונית, שדווקא אינו בונה בדרום. "כבר 12 שנה", הוא אומר, "אני מבקש מהגורמים השונים להניע את נושא ההתחדשות העירונית, כדי שלא להגיע למצב שבו חלק מאזרחי ישראל לא מוגנים. ראינו מה קרה ברמת גן. הרי היה אפשר בתוך שנתיים להרים שם בניינים חזקים וחדשים".

איך תפתור את בעיית אי־הרווחיות בפרויקטים של פינוי־בינוי בדרום?
"הייתי נותן ליזמים שם זכויות עודפות בפרויקטים כאלה. בפועל, כיום, לא רק שזה לא כלכלי בדרום, אלא סרבלו את כל הנושא, וזה הפך להיות כמעט בלתי אפשרי. ואני מאוד מקווה שהאירועים האחרונים יביאו לשינוי גישה".

איך מגינים על הפועלים: באשקלון לא עובדים, באתרים בבאר שבע הוסיפו מיגוניות

וויראוואט קרונבוריראק וסיקהרין סאנגרם, שני פועלים מתאילנד, נהרגו בשבוע שעבר מפגיעת פצמ"ר בקרוואן המגורים שלהם באשכול. נוסף לעובדים בחקלאות, נמצאו בסכנה גם עובדי הבניין, שחלקם נאלצים לעבוד בגובה. לדברי רמי צרפתי, הבעלים של חברת הבנייה רמי צרפתי, הבונה בנתיבות, באתרי הבנייה שלהם יש כמה ממ"דים בכל קומה, כך שבעת אזעקה הפועלים נכנסים אליהם.

מיגונית לפועלים / צילום: חברת אביסרור
 מיגונית לפועלים / צילום: חברת אביסרור

לדברי אלי אביסרור, מנכ"ל חברת אביסרור, הבונה בין היתר בבאר שבע, ומ"מ נשיא התאחדות בוני הארץ, פועלים פלסטינים כלל לא הגיעו לעבודה בימי הלחימה. באשר לבנייה בגובה, לדבריו, ממונה הבטיחות בחברה בדק בכל אחד מאתרי הבנייה של החברה, ומדד מה הזמן הנדרש למנופאים להגיע למרחב מוגן. בחלק מהאתרים הציבו מיגוניות למנופאים, ומוודאים שיש להם די זמן להגיע אליהם. באתרים באשקלון, ששם הירי כמעט רציף, כמעט לא התקיימה עבודה כלל, אולם מנכ"ל איגוד המנופאים דן ורשבסקי אמר ל"גלובס" כי יש כמה אתרים שבהם התקיימה בכל זאת עבודה, גם על עגורן.