וורן באפט רוצה לעשות לתעשיית הבנייה מה שמאסק עשה לתעשיית הרכב החשמלי

סטרטאפ בבעלות קבוצת ברקשייר הת'אוויי מבקש להפוך את תעשיית הבינוי לדומה יותר לתעשיית הרכב

וורן באפט / צילום: Reuters
וורן באפט / צילום: Reuters

סטרטאפ בבעלות קבוצת ברקשייר הת'אוויי של וורן באפט מבקש לשנות את תעשיית הבניין בכך שיהפוך אותה לדומה יותר לתעשיית הרכב. חברת MiTek, חברת טכנולוגיית בינוי ממיזורי, משיקה יוזמה חדשה לבנייה מודולרית בשיתוף משרד האדריכלים של דני פורסטר מניו יורק. החברה מתכננת לבנות חדרים שלמים למלונות ודירות במפעלים, ואז לשלוח אותם לאתר בנייה בו ניתן לערום אותם אחד על השני.

ל־MiTek יותר מ־6,000 עובדים והחברה מוכרת רכיבי בניין, תוכנות לבנייה ושירותים כמו הנדסה. החברה אמרה שהיא משקיעה עשרות מיליוני דולרים ביוזמה המודולרית ומתכוונת להתחיל ייצור לפרויקטים הראשונים שלה בתחילת השנה הבאה.

בנייה מודולרית אינה דבר חדש, אבל חברות בנייה מודולרית נאבקו על מנת להיות רווחיות. הובלת חדרים שלמים לאתרי בנייה יכולה להיות יקרה, וכמה בניינים גמורים סבלו מחזיתות דולפות.

בנייה מודולרית / צילום: מתוך הערוץ הרשמי של Danny Forster & Architecture
 בנייה מודולרית / צילום: מתוך הערוץ הרשמי של Danny Forster & Architecture

מאמצים אחרים לייעל את תהליך הבנייה גם הם נתקלו בבעיות. חברת Katerra, סטרטאפ מעמק הסיליקון, ביקש להעביר חלק גדול יותר ממלאכת הבנייה למפעלים ולהפוך להכל בחנות אחת שמסלקת מתווכים כמו אינסטלטורים או אדריכלים. אבל החברה נאבקת להצליח במודל הזה והתומך העיקרי שלה, קבוצת סופטבנק, נאלצה להציל אותה.

נראה ש־MiTek מתכוונת לעשות מודרניזציה בבנייה המודולרית על ידי זה שתכניס קבלני הרכבה לתהליך. במקום לבנות חדרים שלמים בבית חרושת ולהסיע אותם לאתר בנייה על גבי משאית, MiTek רוצה לשלוח קיטים הכוללים חלקי בנייה מורכבים ולצידם הוראות הרכבה.

קבלנים כלליים אז יכולים לבנות מהחלקים האלה חדרים, הכוללים כלוב פלדה המהווה את השלד המבני של החדר, במחסן גדול או מתקן תעשייתי אחר סמוך לאתר הבנייה.

משלוח החלקים, ולא חדרים שלמים, שומר על עלויות שילוח נמוכות ומאפשר ל־MiTek לספק למדינה מוצרים מהמפעל שלה בעיר לבנון, פנסילבניה, כך אמר טוד אולום, סגן הנשיא בחברה לגבי פתרונות בנייה מודולריים.

בנייה מודולרית / צילום: מתוך הערוץ הרשמי של Danny Forster & Architecture
 בנייה מודולרית / צילום: מתוך הערוץ הרשמי של Danny Forster & Architecture

העובדה שחברות ממשיכות להשקיע בבנייה מודולרית למרות האתגרים הרבים מעידים על ההבטחה במודל העסקי הזה, אומרים תומכי הרעיון. בינוי הוא תעשייה אדירה, ועלויות תופחות וחוסר יעילות פוגעים בה. כל מי שיצליח לעשות אוטומציה באופן דומה לדרך בה הנרי פורד בזמנו עשה אוטומציה של ייצור המכוניות צפוי להרוויח הון עתק, כך אומרים צופי התעשייה.

"איך זה שתעשייה שלמה פועלת במודלים של אמצע עד סוף המאה ה־20 כשאנחנו כבר כמעט רבע מאה אל תוך המאה ה־21?" שאל בארי לה־פטנר, עורך דין העוסק בבינוי מהעיר ניו יורק. "זה מטריף אותי".

בגישה של MiTek טמונים אתגרים משלה. הסתמכות על לקוחות שירכיבו חדרים על פי הוראות כתובות עשויה להיות בעייתית. הרבה קבלנים כלליים לא אוהבים שינויים וזה עשוי להביא לחיכוכים ולטעויות.

בנייה מודולרית / צילום: מתוך הערוץ הרשמי של Danny Forster & Architecture
 בנייה מודולרית / צילום: מתוך הערוץ הרשמי של Danny Forster & Architecture

אולום, שהיה קבלן כללי במשך יותר מ־30 שנה, אמר שהסתמכות על ספק אחד במקום כמה קבלני משנה מפחיתה סיכונים, וההוראות פשוטות. הוא אמר שהחברה תציע הכשרה באתר ההרכבה.

ב־MiTek מתכוונים גם לעשות אוטומציה של חלקים נרחבים במפעל הגדול החברה, למשל על ידי שימוש ברתכות רובוטיות, בדומה למפעלים לייצור רכבים. החברה של האדריכל דני פורסטר עיצבה את מה שעשוי להיות המלון המודולרי הגבוה ביותר בעולם, מבנה המתוכנן להיבנות במנהטן בגובה 26 קומות. הוא אמר שחברות בנייה מודולריות אחרות עבדו מאתרי בנייה למפעלים אך לא הצליחו להאיץ או לייעל את הבנייה והייצור.

"הרבה פעמים זה הסתכם בלקחת את הכאוס של אתר הבנייה ולהעביר אותו למקום עם גג", אמר.