ביטוח | פיצ'ר

חברות ציבוריות שימו לב: ביטוח הדירקטורים מתייקר

חברות הביטוח ממשיכות לייקר את פוליסות ביטוח אחריות דירקטורים ונושאי משרה לחברות הציבוריות בישראל • התופעה מורגשת יותר אצל אותן חברות שנתפסות כבעלות סיכון גבוה יותר להיתבע • המקרים של דה זראסאי ופועלים אי.בי.אי

רפי ליפא וגל עמית / צילום: תמר מצפי
רפי ליפא וגל עמית / צילום: תמר מצפי

הסיכון העולה של הגשת תביעות מחייב את חברות הביטוח לייקר את פוליסות ביטוח אחריות דירקטורים ונושאי משרה לחברות ציבוריות בישראל. התופעה, שהחלה לקרום עור וגידים במהלך 2020, הולכת וצוברת תאוצה בעקבות הסיכונים ההולכים וגדלים לתביעות ייצוגיות ונגזרות מצדם של בעלי מניות, בעלי תפקיד וכדומה.

התפרצות משבר הקורונה והגידול המתמיד בהיקף ובמספר התביעות נגד נושאי משרה בחברות הציבוריות הביאו לעלייה דרמטית של עשרות ואף מאות אחוזים בפרמיות שנדרשות חברות לשלם בעת רכישת פוליסות ביטוח לנושאי המשרה שלהן. 

התופעה חוצה כיום את שוק ההון כולו, אולם מורגשת יותר אצל אלו מבין החברות שנתפסות על-ידי חברות הביטוח כבעלות סיכון גבוה יותר להיתבע. בין השאר, אמורים הדברים בחברות הנדל"ן האמריקאיות שהנפיקו אג"ח בתל אביב, ששתיים מהן קרסו אשתקד, ובחברות החיתום וההנפקות שאחראיות על ניהול גיוסי ההון והחוב מציבור המשקיעים.

 
  

דה זראסאי: צניחה באחריות ונסיקה בפרמיה

כך למשל דיווחה בתחילת החודש חברת הנדל"ן האמריקאי דה זראסאי גרופ על התקשרות עם מבטח חיצוני לצורך חידוש פוליסת ביטוח אחריות דירקטורים ונושאי משרה בחברה ובחברות בנות. מהדיווח עולה, כי פוליסת ביטוח האחריות החדשה חלה בגבול אחריות מצטברת של 2 מיליון דולר בלבד, וזאת בהשוואה לפוליסות בשנים שעברו, שבהן גבול האחריות עמד על 30 מיליון דולר.

הפוליסה תהיה תקפה למשך שנה אחת, החל מ-1 במאי 2021 ועד 30 באפריל 2022. בגין הפוליסה תשלם החברה פרמיה שנתית של 150 אלף דולר, המהווה שיעור של 7.5% מסך הפוליסה.

נכסים של  דה זראסאי / צילום: מצגת החברה
 נכסים של דה זראסאי / צילום: מצגת החברה

לשם השוואה, עבור הפוליסה שהוציאה החברה אשתקד על סך של 30 מיליון דולר, שולמה פרמיה שנתית של 46 אלף דולר בלבד, כלומר 0.15% בלבד מסך הפוליסה. לדברי דה זראסאי, פוליסת ביטוח האחריות החדשה תכסה את חבות המבוטח בגין תביעות שיוגשו בכל העולם, לרבות ארה"ב, בתביעות שיוגשו במהלך תקופת הביטוח בגין פעילות המבוטחים החל ב-1 במאי 2021 ואילך.

במקביל החליטה דה זראסאי על מימוש האופציה המוקנית לה במסגרת הפוליסה הקודמת לרכישת "תקופת גילוי" של 12 חודשים, ואת הכללת הדירקטורים ונושאי המשרה המכהנים בה ובחברות בנות שכיהנו בעבר בכיסוי בפוליסה בתקופת הגילוי. בתקופת הגילוי תחול הפוליסה על תביעות שיוגשו בארץ ובחו"ל בגבול האחריות של הפוליסה הקודמת, בסך של 30 מיליון דולר.

מימוש האופציה לרכישת תקופת הגילוי יעניק לדה זראסאי פוליסה נוספת לכיסוי ביטוחי דירקטורים ונושאי משרה בגין תביעות שתוגשנה מ-1 במאי 2021 ועד 30 באפריל 2022. עם זאת, פוליסה זו תכסה את חבות המבוטחים רק בגין פעולות שבוצעו עד 30 באפריל 2021 ולא בגין פעולות שיבוצעו ב-12 החודשים הקרובים.

בגין רכישת תקופת הגילוי בפוליסה, שילמה דה זראסאי סכום חד-פעמי של 102 אלף דולר.

דה זראסאי, שעוסקת בנדל"ן מניב למגורים ונשלטת בידי ג'ואל וינר, הנפיקה בתל אביב שלוש סדרות אג"ח בהיקף נוכחי כולל של כ-1.9 מיליארד שקל ערך נקוב. אג"ח אלו זוכות לדירוגים גבוהים של AA מינוס לסדרה הלא מבוטחת ושל AA לשתי הסדרות המובטחות. למרות זאת, נסחרת הסדרה הלא מובטחת בתשואה לפדיון גבוהה יחסית לדירוג זה, של 8.2%.

פועלים אי.בי.אי: עליית מחיר של 76% בשנה

ימים אחדים לאחר מכן דיווחה גם חברת החיתום פועלים אי.בי.אי כי רכשה פוליסת ביטוח אחריות לכל הדירקטורים ונושאי המשרה בחברה ובחברות הבנות שלה, מ-4 במאי 2021 ועד 3 במאי 2022. הפוליסה נרכשה מחברת הפניקס וגבול האחריות המכוסה בה עומד על 10 מיליון דולר למקרה, ובסה"כ לתקופת הביטוח.

עבור הפוליסה הסכימה פועלים אי.בי.אי לשלם סכום של 280 אלף דולר (2.8% מהפוליסה), שהייתה גבוהה מעלות הפרמיה המרבית הקבועה במדיניות התגמול של החברה, ולכן דרשה אישור מיוחד של ועדת התגמול. יש לציין, כי שנה קודם לכן שילמה פועלים אי.בי.אי סכום של 159 אלף דולר עבור פוליסת ביטוח דירקטורים ונושאי משרה שנתית בעלת גבול אחריות זהה, כך שמדובר בעליית מחיר של 76% בתוך שנה.

בפועלים אי.בי.אי הסבירו החודש, כי העלות הגבוהה נבעה מהמגמות בשוק ביטוח נושאי המשרה בכלל ובתחום הפיננסים (והחיתום) בפרט, וכן בשל הקשחת התנאים לרכישת ביטוח מסוג זה בשנים האחרונות, וביתר שאת על רקע משבר הקורונה. "ההתקשרות הנה בתנאי שוק, בין היתר, בהתאם למידע וייעוץ שהתקבל מיועצי הביטוח של החברה ובהתחשב גם במגמת ההקשחה הניכרת בשוק הביטוח", נכתב בדיווח למשקיעים.

בהקשר זה יש לציין, כי בשבוע שעבר אישרה השופטת רות רונן מהמחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב, הסכם פשרה שאליו הגיעה פועלים אי.בי.אי בקשר עם בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה כנגדה ונגד נושאי משרה בה בדצמבר 2017. במסגרת הפשרה הסכימה פועלים אי.בי.אי לפצות את קבוצת התובעים בסכום כולל של 6.8 מיליון שקל.

התביעה הוגשה אז, בעקבות נפילה שנרשמה במניית פועלים אי.בי.אי בבורסה, בעקבות סיום הפעילות המשותפת של החברה עם יועצי ההנפקות רפי ליפא וגל עמית ועזיבת כמה מבכירי החברה לצורך הקמת חברת חיתום משותפת עם ליפא ועמית. בבקשה לתביעה ייצוגית טען התובע אמוץ חורב, כי הדוחות הכספיים והדיווחים המיידיים של החברה החל מיום 1.1.2014 ואילך, לא כללו מידע מהותי אודות שיתוף הפעולה של החברה עם ליפא ועמית, שהיה עליה לגלותו.

הפשרה בין הצדדים הושגה במסגרת גישור שהתקיים בפני המגשר פרופ' שרון חנס, ופורסמה כבר בחודש פברואר האחרון. בעקבות הפשרה ציינה פועלים אי.בי.אי בדוח הכספי לסיכום 2020, כי "בתקופה האחרונה מורגשת עלייה מהותית בפרמיות הביטוח הנהוגות בשוק ביטוח נושאי המשרה וביטוחי האחריות המקצועית.

"החברה מעריכה כי עלויות הביטוח שבהן תידרש לשאת החל בחודש הקרוב (אפריל 2021) תגדלנה באופן מהותי נוכח ההרעה בתנאי השוק, בן בשל התביעה הייצוגית שמתנהלת כנגדה כאמור והן בשל הגידול בהיקפי הפעילות של חברת החיתום, בכלל, ובנטילת התחייבויות חיתומיות - בפרט", נכתב בדוחות 2020.