גורמים באוצר: לא לתת פיצויים לעסקים מעבר לקו ה-40 ק"מ מעזה

הנזק העקיף - שלא נגרם ישירות מרקטה - יעמוד במוקד המאבק של עסקים שנאלצו להפסיק לפעול עקב המשבר או המהומות בערים המעורבות • גורם באוצר: "יש פה שאלה עקרונית - האם ההפגנות הן חלק מהלחימה?"

חנויות סגורות בקניון איילון בשל ההסלמה הביטחונית / צילום: בר - אל
חנויות סגורות בקניון איילון בשל ההסלמה הביטחונית / צילום: בר - אל

האם באוצר יתעקשו על פיצוי מצומצם על נזקים עקיפים רק לעסקים ברדיוס 40 ק"מ מרצועת עזה או שירחיבו את הפיצוי בגין נזק עקיף גם לעסקים מרוחקים יותר ולעסקים בערים המעורבות, שהיו סגורים בתקופת הלחימה ופעולות האיבה?

בשלב זה מסתמן, כי התשובה לשאלה הזאת לא תמצא חן בעיני עסקים ברחבי הארץ שספגו נזקים כלכליים עקיפים (שלא מפגיעות טיל ברכוש). לגלובס נודע, כי גורמים שונים באוצר קוראים לפצות רק עסקים בטווח של 40 ק"מ בגין נזקים עקיפים שנגרמו ב-11 ימי הלחימה. לדברי גורם באוצר, "הקופה מצומצמת ולא צריך להרחיב את הפיצוי מעבר למה שהיה בתקופת מבצע צוק איתן".

תקנות מס רכוש וקרן פיצויים קובעות כרגע כי מי שזכאים להגיש תביעה לפיצויים בעקבות נזק עקיף - נזק כלכלי שאינו תוצאה של פגיעה של רקטה ברכוש - הם בעלי עסקים הממוקמים במרחק 0-7 ק"מ מרצועת עזה. במהלך מבצע צוק איתן הורחב הפיצוי בגין הנזק העקיף לעסקים עד 40 ק"מ מרצועת עזה. בתום 51 ימי הלחימה אז, הוגשו 4,600 תביעות בגין נזקים ישירים ושולם בגינם סך של 200 מיליון שקל. בנוסף, שילמה רשות המסים 1.4 מיליארד שקל בגין הנזקים העקיפים שנגמרו לעסקים בטווח של עד 40 ק"מ מהרצועה.

כעת, בתום 11 ימי לחימה הוגשו מעל 5,245 תביעות נזק למס רכוש בגין פגיעות ישירות, וסכום הפיצוי מוערך במעל 200 מיליון שקל. באשר לנזק העקיף זה מוערך על ידי ארגוני העסקים השונים בסכום של כ-150-180 מיליון שקל, אם הם יינתנו לכלל העסקים שנפגעו ברחבי הארץ. הערכות נוספות מדברות על סכומים גבוהים משמעותית, בעקבות אובדן הכנסות של עסקים ברחבי הארץ בשל סגירתם מחשש מהטילים, היעדר העובדים או חשש מלינץ' בערים המעורבות ובמוקדי פעולות האיבה.

ביום שלישי השבוע אמורים נציגי שר האוצר ומשרד האוצר להתייצב בדיון בוועדת הכספים בכנסת בנושא.

לפי כמה גורמים באוצר, אין סיבה להרחיב את הפיצוי יתר על המידה. "יש פה שאלה עקרונית - מדוע לפצות את העסקים על הסגירה בערים שבהן היו הפגנות? זה חלק מהלחימה? יש שאלות שאנחנו צריכים להעלות בדיונים בימים הקרובים לפני שנכריע. מעבר לכך פיצינו באופן חסר תקדים בתקופת הקורונה, וכעת אין אפשרות לפרוץ את כל המסגרות התקציביות הקיימות. יש שאלה של חוסן המדינה".

הגישה הזאת דוחה את הקריאות שעלו בימים האחרונים מצד ארגוני עסקים ומעסיקים להרחיב את הפיצוי לטווח של עד 80 ק"מ וכן להתייחס נקודתית לענפים מסוימים שנפגעו דרמטית מהלחימה ופעולות האיבה או לערים שבהם הייתה פגיעה משמעותית יותר.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "קרן הפיצויים מס רכוש פועלת למתן פיצוי לאזרחים עבור הנזקים לרכוש שנגרמו ברחבי הארץ. יתר הנושאים נמצאים בדיונים מקצועיים".