פתחו להייטקיסטים החרדים את הדלת - הם ייכנסו בה בעצמם

אל תפספסו את ההזדמנות: רכבת הצמיחה עוברת בהייטק החרדי

השקת אקסלרטור בחברה החרדית / צילום: יעקב נחומי
השקת אקסלרטור בחברה החרדית / צילום: יעקב נחומי

יום הגיוון הבינלאומי, שהוכרז על ידי האו"ם מתוך כוונה להאיר זרקור על החשיבות של גיוון בתעסוקה וחל השבוע - הוא יום שכאילו נתפר לסיפורה של מדינת ישראל ולסיפור המשק הישראלי והפוטנציאל הטמון בו. החברה הישראלית התברכה במגוון תרבותי וחברתי עשיר במיוחד. בצד האתגרים והפערים המוכרים - טמון פוטנציאל אדיר, שעדיין אינו ממומש בכל הקשור לשוק העבודה ולצמיחת המשק הישראלי, במיוחד בדגש על תעשיית ההייטק.

לפני מספר שבועות השתתפתי בשיחת זום יחד עם אחד המנהיגים החשובים בעולם היהודי, יחד עם שורה של בנקאים, משקיעים ואנשי עסקים אמריקאים. השיחה עסקה בעיקר במצב הגיאופוליטי של מדינת ישראל, יחסי ישראל ומדינות ערב, הגרעין האיראני, ושאר הסוגיות הבוערות המוכרות באזורינו.

לפתע, אחד המשתתפים שאל: "מתוך שלל האתגרים, מהו לדעתך האתגר הגדול ביותר של מדינת ישראל? אותו מנהיג הפתיע וענה בלי להתבלבל: האתגר הגדול ביותר הוא פנימי - והוא ללא ספק יחסי המדינה והחברה החרדית. חלקם של החרדים באוכלוסייה צומח בקצב מסחרר.

השאלה הגדולה, הוא אמר, היא האם המדינה תשכיל לפעול בתבונה לשילובם בחברה ובכלכלה, ולמצות את הפוטנציאל האדיר שטמון באוכלוסייה הזו, או שהפערים ילכו ויגדלו מה שיאיים ויסכן מאוד את עתיד המשק הישראלי, ויוביל להתנגשות.

מה שהיה נכון תמיד, קיבל בשנה האחרונה משקל אסטרטגי רב מאי פעם: תקופת הקורונה, כמו גם האירועים האחרונים, חידדו והמחישו לרבים את האתגר הגדול שיש ביחסי החרדים ומדינת ישראל. אלא שאני רואה בכך דווקא הזדמנות אדירה, והיום הזה, בו העולם מציין את יום הגיוון הבינלאומי- הוא הזדמנות מצוינת לדבר על כך.

דוח ההייטק החרדי, אותו הגשנו לנשיא המדינה יחד עם האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI) הצביע על כמה מגמות מעניינות, שבגינן אני אופטימי. כשהקמנו את קמא-טק, לפני כ-8 שנים, שיעורם של הסטרט-אפים החרדים שאף לאפס.

ממצב שבו לא היו כמעט סטארט-אפים חרדים כלל, על פי הדוח, ההערכות מדברות על למעלה מ-200 סטארט-אפים חרדים שקמו בישראל מאז 2015. לפי נתוני רשות החדשנות בין 6-9% מהסטארט-אפים החדשים שנוצרים בישראל מידי שנה בשנים האחרונות, הם של יזמות ויזמים חרדים.

יתרה מכך, יש כיום מעל עשרת אלפים חרדים, נשים וגברים, שעובדים בהייטק הישראלי, מתוך כ-300 אלף עובדי תעשיית ההייטק בישראל. זו צמיחה משמעותית מאוד שקרתה בשנים האחרונות, משיעור של 0.7% השתתפות של חרדים בכוח העבודה בהייטק לעבר 3%. זה כמובן עדיין רחוק משיעורם היחסי באוכלוסייה, אבל זה מצביע בעיני על המגמה והפוטנציאל. זה מראה מה ניתן לעשות כאן בהשקעה נכונה ובשילוב זרועות.

אם אנחנו מסתכלים לקראת העשור הבא, יש נתון מדהים ששווה לשים אליו לב: כ-10% מכלל התלמידים הלומדים כיום בישראל לימודי הייטק (באקדמיה, בלימודי הנדסאים, ובתכניות הייעודיות השונות) הינם חרדים. כלומר, אם נפעל נכון, אם נראה בכך אינטרס לאומי ונבחר להשקיע בכך את התשומות והמשאבים הראויים - אני מעריך ששיעור החרדים בהייטק יזנק משמעותית ונוכל לכסות על הפער בתוך קצת יותר מעשור.

גיוון חשוב מהרבה סיבות, הוא חשוב לחוסן של החברה הישראלית, הוא חשוב ליצירתיות וחדשנות, אינספור מחקרים מראים שצוותים מגוונים מגיעים לפתרונות יצירתיים וחדשניים יותר, אבל זה לא מסתכם בכך. במצב כיום שבו ההייטק הישראלי צומח בקצב מסחרר וישנו קושי משמעותי מאוד בגיוס כוח אדם איכותי, אנחנו פשוט מציעים פתרון אמיתי ומעשי לבעיה כואבת, מאגר אדיר וחדש של טאלנט איכותי.

ביום הזה אני קורא למעסיקים- ישנם אלפי חרדים שלומדים את מקצועות ההייטק - רק אצלנו בקמא-טק לבד, בתוכניות ההכשרה שלנו, יש כ-2,000 תלמידות ותלמידים בכל רגע נתון, זה הון אנושי משובח ביותר, זו ההזדמנות שלכם לפתוח את הדלתות לאוכלוסייה הזו וליהנות מהכישרון, מהמוטיבציה האדירה, מדפוסי חשיבה שונים, ומכוח אדם איכותי.

לא חלילה כטובה או העדפה מתקנת. הגיוון הוא לא רק עיקרון חשוב, אלא בעל ערך עסקי אדיר ליצירתיות ולפריון בכל חברה, ובעל פוטנציאל אדיר עבור המשק הישראלי כולו. חברות הייטק גדולות ורבות כבר עובדות איתנו ונהנות מהטאלנט האיכותי הזה, אני מזמין מעסיקים וחברות נוספות לחבור אלינו, ולהצטרף למהפכה.

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד שותף בקמא-טק