האינפלציה מכריחה את המשקיעים לחפש פתרונות

האינדיקציות לעליית המחירים לצרכנים גדלות ומותירות שאלות קשות לגבי נכסים כמו זהב, שנמצא כיום בשיא, או אפילו הביטקוין שנפל ב-30% ביום מסחר אחד בשבוע שעבר

זהב. נכס שמשקיעים משתמשים בו כדי להתגונן מפני אינפלציה / צילום: Shutterstock, 3Defokes
זהב. נכס שמשקיעים משתמשים בו כדי להתגונן מפני אינפלציה / צילום: Shutterstock, 3Defokes

אינדיקציות על כך שהאינפלציה תופסת תאוצה מוסיפות ממד חדש לראלי בשווקים אחרי חודשי הסגר, ומאלצות משקיעים לקבל החלטות קשות כיצד להגן על תיק ההשקעות שלהם מהאיום הפוטנציאלי.

למשקיעים יש מגוון אופציות, אבל הם מתמודדים עם מחירי שיא של סחורות ותיקות כמו זהב, מה שמביא חלק מהם לחפש חלופות שעשויות להיות אפילו פחות טובות. הפחד מאינפלציה היכה מניות והסיג לאחור מדדים מובילים שהיו בנקודת השיא. ישנם אפילו משקיעים שדיברו על אימוץ הביטקוין כגידור נגד האינפלציה, אבל גם הוא ירד ב-30% במהלך יום מסחר אחד בשבוע שעבר.

האתגר עימו מתמודדים משקיעים היה ניכר החודש, כשהנתונים החדשים הראו קפיצה גדולה במיוחד במחירי מוצרים לצרכנים. במקום לעלות, אוסף נכסים שלרוב נחשב כמגן על משקיעים מאינפלציה, ירד לאחר פרסום הדו"ח.

מחיר אגרת החוב המוגנת מאינפלציה לעשר שנים, המהווה מעריך מקובל, רשמה את הצניחה הגדולה ביותר שלה בחודש. מניות של קרנות השקעה בנדל"ן ירדו הכי הרבה מאז ינואר. סחורות באופן כללי לא נעו הרבה אבל ביום למחרת ירדו במחיר גם הן.

מאז המגמה השתנתה באשר לשלוש קבוצות הנכסים האלה, אבל התזוזה הראשונית שלהם הדגימה את הדרכים הבלתי צפויות בהן יכולים השווקים לנהוג כשהאינפלציה עולה, בייחוד כשרבים מהנכסים כבר יקרים לפי מדדים היסטוריים.

השבוע, משקיעים יקבלו תובנות טובות יותר לגבי תמונת האינפלציה כשמשרד המסחר יעדכן את שיעור האינפלציה המועדף על הפדרל ריזרב, מדד המחירים לצרכן. הם גם יעקבו אחרי רווחי רשתות כמו Dollar General  ,Costco  ו-Salesforce .

עבור המשקיעים ההימורים גדולים. אינפלציה פוגעת בערך של אג"ח ממשלתיות ותאגידיות בגלל שהיא מקטינה את כוח הקנייה של החזרי הריבית הקבועים שלהם. אבל היא יכולה גם לפגוע במניות, אומרים אנליסטים, על ידי זה שהיא מעלה את שיעור הריבית ומעלה את עלויות התשומה לחברות.

מתחילת 1973 ועד דצמבר האחרון, המניות נתנו החזרים חיוביים בחישוב בהתאמה לאינפלציה ב-90% מתקופות מתגלגלות של 12 חודשים שהתרחשו כשהאינפלציה עמדה על פחות מ-3% והחלה לעלות - כך גילה מחקר של "שרודרס", חברת ניהול נכסים מבריטניה. אבל הנתון הזה ירד ל-48% בלבד לגבי התקופות שבהן האינפלציה הייתה מעל 3% ובעלייה.

דו"ח מהעת האחרונה של משרד התעסוקה בארה"ב הראה שמדד המחירים לצרכן זינק ב-4.2% באפריל לעומת שנה קודם לכן, ועלה ב-2.6% ממרץ. אפילו אם מוציאים את מחירי האנרגיה והמזון ההפכפכים, המדד עלה ב-3% לעומת שנה קודם לכן - מעבר להערכות של האנליסטים שציפו לעלייה של 2.3%.

אנליסטים אומרים שיש סיבות רבות למה האינפלציה לא יכולה לשמור על הקצב הנוכחי שלה במשך זמן רב. הנתונים החדשים ביותר נופחו עקב ההשוואה לנתונים נמוכים מאוד מימיה הראשונים של המגפה. בנוסף יש את צווארי הבקבוק בשרשראות האספקה שרבים רואים כניתנים לתיקון גם בגלל הביקוש הצרכני הגדול שעשוי לדעוך לאחר שמשקי בית יוציאו את הכסף מהצ'קים שקיבלו לסיוע.

לפני המגפה, במשך שנים נאבקה האינפלציה לעבור את יעד 2% של הפד, בחלקה בגלל גורמים מבניים כמו אוכלוסיות מזדקנות במדינות מפותחות. אנליסטים אומרים שהכוחות האלה ימשיכו לפעול, אם כי הם לא פוסלים שאינפלציה גבוהה יותר עשויה להימשך, והם אומרים שעל המשקיעים להיערך בהתאם.

"אנחנו נמצאים במצב חסר תקדים - יציאה ממגפה בליווי מדיניות מוניטרית ובעיקר פיסקלית מאוד מאוד תומכת", אמר רוברטו פרלי, ראש מחקר מדיניות עולמית בחברה Cornerstone Macro.

אבל התגוננות נגד אינפלציה היא מורכבת.

אג"ח צמודות מדד של ממשלת ארה"ב המוגנות מפני אינפלציה (TIPS) מהוות את האפשרות הכי פשוטה, מכיוון שהחזרי הריבית מהן עולים באופן אוטומטי כשמדד המחירים לצרכן עולה. כשמשקיעים קונים TIPS, התשואות על אגרות החוב נמוכות מהתשואות הנומינליות מהאוצר לגבי אותה מידת בשלות, אבל משקיעים יכולים בסופו של דבר לקבל החזר טוב יותר בהתחשב בשיעור האינפלציה על פני משך החיים של אגרת החוב.

נכון ליום שישי, התשואה על TIPS לעשר שנים הייתה מינוס 0.826% - כלומר משקיעים יפסידו כסף אם לא תהיה אינפלציה כלל - לעומת 1.629% עבור אג"ח רגילה של האוצר לעשר שנים. זה אומר שעליית המדד צריכה להיות לפחות 2.45% בממוצע בעשר השנים הקרובות כדי שאגרת החוב המוגנת נגד אינפלציה תיתן תשואה שווה או גבוהה יותר מהתשואה של אגרת חוב נומינלית של משרד האוצר.

עבור חלק מהאנשים, זה הופך את ה-TIPS לגידור הבטוח והטוב ביותר נגד אינפלציה. למשקיעים כמעט מובטח לקבל את ההשקעה הראשונית בחזרה אם יחזיקו באג"ח עד הבשלתן. במצב הנוכחי, הם יכולים להרוויח הרבה יותר מאשר מאג"ח של האוצר אם חששות האינפלציה יתממשו.

עדיין, ההחזרים מ-TIPS צפויים להיות עלובים כמעט בכל תסריט, בייחוד אם האינפלציה תהיה נמוכה מהציפיות. מחיר ה-TIPS יכול גם לרדת לצד אג"ח רגילות של האוצר - כפי שקרה אחרי דו"ח המדד - כשמשקיעים מעריכים שעלייה באינפלציה תדחוף את הפדרל ריזרב להעלות את שיעור הריבית לטווח קצר.

"אם וכאשר הפד יחליט שהגיע הזמן להילחם באינפלציה ולהעלות תעריפים, התשואה האמיתית ב-TIPS תגרום להפסדים, גם אם תהיה אינפלציה", אמר ג'ים ווגל, אסטרטג לעניין שיעור הריבית בחברה FHN Financial.

ההיסטוריה רומזת שעשויות להיות הגנות טובות יותר נגד אינפלציה מ-TIPS, בייחוד כשהיא גבוהה במיוחד. לפי מחקר מהעת האחרונה, החזרי ה-TIPS היו גבוהים מהאינפלציה ב-71% מהתקופות בהן האינפלציה הייתה פחות מ-3% ובעלייה, אבל רק ב-63% מהתקופות בהן הייתה מעל 3% ובעלייה.

לשם ההשוואה, מדד הסחורות S&P GSCI Commodity Total Return Index נתן החזרים חיוביים בחישוב בהתאמה לאינפלציה ב-83% מהתקופות בהן האינפלציה הייתה גבוהה ובעלייה. "סחורות הן מקור של עלויות תשומה לחברות והן גם מרכיב מפתח של מדד האינפלציה, אשר על פי ההגדרה אנו מנסים לגדר אותו", אמר מרקוביץ.

באותה עת, סחורות הן אחת מקבוצות הנכסים ההפכפכות ביותר ועשויות להיות מושפעות על ידי מערך של גורמים שונים וייחודיים.

במצב הנוכחי, משקיעים רבים אופטימיים לגבי התחזיות לטווח הארוך על סחורות, מתירס ועד נחושת, וטוענים שלמחירים יש עוד מקום לעלות, אפילו לאחר ראלי משמעותי השנה. סחורות, כך הם טוענים, יכולות להיתמך על ידי ביקוש גבוה ומתמשך מצד צרכנים והיצע מעט מוגבל, מכיוון שחברות רבות של משאבי טבע נקטו בגישה שמרנית לייצור.

דארווי קונג, מנהל סחורות ותיקים ב-DWS Group, אמר שמדד הסחורות של בלומברג, שרבים עוקבים אחריו, נמצא מתחת לשיא אליו הגיע לפני המשבר הכלכלי של 2008-09.
עדיין, "המערכת עצמה מאוד עדינה", אמר. כל דבר שמשנה את ההיצע או הביקוש לסחורות "יכול לשנות את המחירים בשני הכיוונים".