פיצוי על נזקי המלחמה העקיפים - רק לעסקים בטווח של עד 40 ק"מ מעזה

שר האוצר ומנהל רשות המסים סיכמו על מתווה הפיצוי בגין נזקים עקיפים עקב מבצע "שומר החומות" • ההערכות הן כי הנזקים לעסקים בדרום ובמרכז הארץ מגיעים לכ-1.2 מיליארד שקל, אך עסקים במרכז לא יהיו זכאים לפיצוי בגינם עפ"י המתווה של האוצר ורשות המסים

שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

כפי שנחשף בגלובס, משרד האוצר יציג מתווה פיצוי בגין נזק עקיפים לעסקים שיכלול רק עסקים בטווח של עד 40 ק"מ. זאת, בדומה למתווה הפיצוי שיושם בתום מבצע "צוק איתן". המתווה אינו כולל ערים במרכז ועסקים שמחזוריהם נפגעו בערים מעורבות בשל המהומות שהתחוללו ופעולות האיבה.

בימים האחרונים שיגרו ארגוני מעסיקים והתעשייה דרישות לשר האוצר ולמשרד האוצר כי ירחיבו את מתווה הפיצוי לעסקים עד 80 ק"מ או עד 40 ק"מ אך עם חריגים שאינם נמצאים בטווח זה ונפגעו משמעותית בימי הלחימה ופעולות האיבה.

אתמול (א') חשף גלובס כי גורמים באוצר סבורים כי אין להרחיב את הפיצוי העקיף מעבר ל-40 ק"מ, וכי אין לכלול את הפגיעה העקיפה בעסקים בעקבות פעולות האיבה במתווה הפיצויים (עסקים רבים בערים עכו, רמלה ולוד היו סגורים מעל שבוע בשל המצב בערים אלו בתקופת מצב שומר החומות), וכן אין לכלול עסקים במרכז הארץ, בין היתר בתל אביב.

ע-פי ההערכה של התאחדות התעשיינים, כלל הפגיעה העקיפה בעסקים במשק מגיעה לכדי 1.2 מיליארד שקל, כולל עסקים בדרום ובמרכז הארץ. על-פי המתווה שפורסם, חלק מעסקים אלה לא יפוצו.

בהודעת האוצר נמסר כי כתוצאה מהלחימה ומבצע "שומר החומות", ובהמשך למתן פיצויי מס רכוש בגין נזקים ישירים לרכוש ולמבנים, בדיון בראשות שר האוצר יחד עם גורמי המקצוע במשרד סוכם על מתווה פיצויים בגין הנזקים העקיפים, אשר מתבסס על מתווה הפיצויים של "צוק איתן", עם ההתאמות הנדרשות. בהתאם לכך, שר האוצר יפיץ בשעות הקרובות להערות הציבור תקנות ייעודיות אשר יובאו לאישור ועדת הכספים בימים הקרובים ובהקדם האפשרי. לאחר אישור התקנות בכנסת, יהיה רשאי כל ניזוק שבתוך הטווח המוכרז להגיש תביעה בגין נזק עקיף לקרן הפיצויים ברשות המסים.

על-פי המתווה שפורסם, כל העסקים שנמצאים בטווח של 40-0 ק"מ מגבול רצועת עזה יהיו זכאים לקבל את אחד ממסלולי פיצויים "ירוקים: המסלול הראשון יהיה "מסלול מחזורים" - בעל העסק יוכל להגיש תביעה לקבלת פיצויים בגין ירידה במחזור העסקי בשל המצב הביטחוני, בהתאם לדיווח השוטף של העוסק למע"מ (חד-חודשי או דו-חודשי). הנוסחה תכלול השוואת המחזור העסקי בהתאם לשיטת הדיווח כאמור, לעומת תקופה מקבילה בשנת 2019. סך הפיצויים במסלול זה לא יעלה על 1 מיליון שקל.

המסלול הירוק השני הוא "מסלול שכר" - מעסיק יוכל להגיש תביעה לקבלת החזר בגין שכר ששילם לעובדים עבור ימי היעדרותם שנבעו כתוצאה מהמצב הביטחוני בהתאם להנחיית פיקוד העורף. כמו כן, הפיצויים יינתנו עבור עובדים שנעדרו ממקום עבודתם לצורך השגחה על ילדיהם הקטנים תחת לגיל 14, וגם בעבור אדם עם מוגבלות שנמנע ממנו להגיע למקום העבודה ולשהות בו משום שאינו יכול לעמוד בהנחיות פיקוד העורף.

במסגרת הדיונים על המתווה נבחנת האפשרות לכלול מסלול נוסף, "מסלול הוצאות שוטפות" - שלפיו בעל העסק יוכל להגיש תביעה לקבלת פיצויים בגין הנזק התפעולי שנגרם לעסק בתקופה הרלוונטית. מסלול זה נקבע במטרה לפצות על הוצאות עודפות של העסק שנוצרו כדי לשמור על המחזור הרגיל שלו בזמן המבצע. סך הפיצויים במסלול זה לא יעלה על 1 מיליון שקל.

עוד נבחנת האפשרות לגבוש מסלול ייעודי לענף החקלאות.

במקביל יכלול המתווה "מסלול אדום" שנועד לפצות בעלי עסקים בתחום יישובי ספר שבטווח של 7-0 ק"מ מגבול רצועת עזה. עסקים אלה יוכלו לבחור בין המסלולים הירוקים האמורים לבין המסלול האדום, במסגרתו יהיו רשאים לתבוע פיצויים בגין הנזקים העקיפים אותם יוכיחו לגבי אובדן הרווח ובהתאם לאופי העסק .

תנאי להגשת תביעה בכל אחד מהמסלולים הוא תשלום משכורת לעובדים שנעדרו בשל המצב הביטחוני, בתנאים שייקבעו בתקנות ובכפוף להוראות פיקוד העורף בדבר סגירת מוסדות חינוך. 

זכאות לפיצוי בגין הלחימה מבטלת את הזכאות לפיצוי בגין הקורונה

באוצר מבהירים כי "המסלולים הירוקים לעיל נועדו לתת מענה מהיר, פשוט וישים לעסקים שנפגעו, "וכי זכאות לפיצוי בגין הלחימה מבטלת את זכאות העסק לפיצוי במסגרת הסיוע לעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה. עסק יהיה זכאי להגיש תביעה באחד ממסלולי הפיצויים בגין נזק עקיף עקב מבצע 'שומר החומות' או להגיש תביעה למענק השתתפות בהוצאות הקבועות בגין מאי-יוני 2021".

כמו כן, הוחלט כי במקביל לפיצוי העקיף בגין  שומר החומות", יימשכו המענקים והסיוע השוטף שבמסגרת רשת הביטחון הכלכלית לקורונה. בהתאם לכך, שר האוצר הגיש לאישור ועדת הכספים את הצווים למתן המענקים בגין מאי-יוני 2021, לרבות מענק השתתפות בהוצאות הקבועות לתקופה זו. לאחר אישור ועדת הכספים, יחתום שר האוצר גם על הצו אשר מוריד את רף הזכאות למענק קבועות מפגיעה של 40% לפגיעה של 25% ומעלה.

שר האוצר ישראל כ"ץ מסר היום |(ב'): "עם סיומו של מבצע 'שומר החומות', בו תקפו כוחות הביטחון את ארגון הטרור חמאס, כעת הגיעה השעה להעמיד סיוע כלכלי מקיף לכל מי שנפגע כתוצאה מהלחימה, וזאת כחלק מחיזוק החוסן, הביטחון והוודאות של תושבי מדינת ישראל. כפי שפעלנו במהירות וביעילות בכל הנוגע לפגיעות ברכוש ובמבנים במהלך הלחימה, כך גם נפעל בכל הנוגע לנזקים עקיפים שנגרמו לתושבים ולעסקיהם".