מיגון העורף - משימה לאומית דחופה

לממשלה יש למעשה שתי ברירות - או להכריע את המערכה הבאה בעזה ולהבטיח שלא יהיה עוד ירי רקטות משטחה לעבר ישראל או לתת מענה אמיתי לסוגיית המיגון עבור מאות אלפי אזרחים המוצאים עצמם במעגל הירי

בניין באשקלון שנפגע מפגיעת טיל ששוגר מרצועת עזה / צילום: Reuters
בניין באשקלון שנפגע מפגיעת טיל ששוגר מרצועת עזה / צילום: Reuters

מבצע "שומר החומות" חשף שוב את פערי המיגון העצומים הקיימים בישראל ובערים המצויות בטווח הירי. ככל שנוקפות השנים עוד ועוד ערים נכנסות לקו האש ועוד ועוד תושבים מוצאים עצמם ללא יכולת להגן על עצמם ועל משפחתם, תוך שהם חשופים לפגיעה קטלנית של רקטות מדויקות יותר המשוגרות מעזה לעבר ריכוזי אוכלוסייה, במטרה ברורה לגרום להרס כבד, לפגיעות בגוף ואבדות בנפש.

מדינת ישראל ידעה לתת מענה בסוגיית המיגון ליישובים המצויים במרחק של 7 ק"מ מהרצועה, אבל מאז התקבלה ההחלטה ההיא, לפני שנים רבות, בהן טרור הרקטות היה בחיתוליו, האיום הלך והתרחב וכיום גם יישובים במרחק של 40 ק"מ מהרצועה ואף מעבר לכך אינם מהווים עוד מקום בטוח ומצויים בטווח ירי שרק הולך ומתרחב בכל סבב עימות.

ברור כי האחריות הבלעדית לביטחון התושבים מוטלת על הממשלה, ובכלל זה מוטלת עליה גם חובת מיגון היישובים החשופים לירי רקטות. עם זאת, ברור גם כי המדינה אינה יכולה לתת מענה לכל היישובים המצויים כיום תחת אותו איום, משיקולי תקציב.

לממשלה יש למעשה שתי ברירות - או להכריע את המערכה הבאה בעזה ולהבטיח שלא יהיה עוד ירי רקטות משטחה לעבר ישראל או לתת מענה אמיתי לסוגיית המיגון עבור מאות אלפי אזרחים המוצאים עצמם במעגל הירי.

טווח ה-7 ק"מ כבר לא רלוונטי

מאחר שהכרעה צבאית בעזה אינה נראית באופק, והסבב הבא הוא ככל הנראה רק עניין של זמן, הממשלה מחויבת לתת מענה לנושא המיגון גם בערים שמעבר לטווח 7 הק"מ, טווח שהגבלתו אינה רלוונטית עוד למציאות הקיימת.

כיוון שהמדינה לבדה אינה יכולה לשאת בנטל - יש לחשוב מחוץ לקופסה ולתת מענה אחר לסוגיה הזו בשילוב כוחות של הממשלה - הרשויות המקומיות והתושבים.

לאחר מבצע "צוק איתן" הוספתי להחלטת ממשלה 2025 לחיזוק יישובים, סעיף שנועד לעודד תושבים לבנות ממ"דים בסבסוד ממשלתי, הלוואות או מענקים, כשהתושב משלים את החסר - לצערי, הממשלה לא יישמה את ההחלטה.

הפתרון שאני מציע כיום קל, פשוט ליישום ויסגור פערי מיגון של עשרות שנים: אני מציע שהממשלה תקצה מענק בגובה של עד 35 אחוזים מעלות הבנייה או הרכישה, במדרג יורד לפי מבחן הכנסה, לכל מי שירצה לבנות ממ"ד או להציב מרחב מוגן בביתו, הרשויות מצידן יבטלו את כל האגרות הבנייה, ההיטלים וההשבחות למיניהן ולא יגבו ארנונה על השטחים שנוספו לבית, את היתר יממנו התושבים בהלוואות נוחות, בהחזרים נמוכים, ובמידת הצורך, בערבות מדינה.

במקביל, תפעל הממשלה לתקן את חוק התכנון והבנייה כדי להקל גם על הוצאת היתר הבנייה לממ"דים.

רק שילוב כוחות מהסוג הזה יסייע לנו למצוא את עצמנו בסבב הבא מוגנים יותר, עם עורף חזק.

כבר הוכח בעבר וביתר שאת גם הפעם שעורף בטוח נותן לממשלה את הזמן החשוב הנדרש לקבל החלטות בעזה תוך כדי לחימה ולצה"ל את הזמן הדרוש לבצע אותן.

הסבב הזה הוכיח לנו שוב את הנחיצות במיגון משמעותי של כמה שיותר בתי אב, שכן רוב ההרוגים והפצועים היו מי שלא הספיקו להיכנס למרחב מוגן בזמן או שלא היה להם מרחב מוגן זמין. רוב הציבור ששמר על ההנחיות או שהיה ברשותו מרחב מוגן, לא נפגע.

אם יהיו יותר תושבים עם מרחבים מוגנים זמינים, נוכל למנוע את ההרוגים והפצועים של הסבב הבא, שככל הנראה עוד יבוא.

בואו נתעורר ונציל יחד חיי אדם.

הכותב הוא ראש העיר אופקים