כ-500 עובדים באמזון שלחו מכתב לבזוס בקריאה לתמוך בעם הפלסטיני

עובדי החברה החתומים על המכתב שלחו מכתב להנהגת אמזון בדרישה לתמוך בעם הפלסטיני • בין הקריאות של העובדים: להגן ולהבטיח את חופש הביטוי ולחסל חוזים עסקיים עם גופים התומכים בהפרות זכויות האדם, כמו צה"ל • בחודש שעבר, אמזון וגוגל זכו במכרז הענן הממשלתי בישראל

ג'ף בזוס / צילום: Shutterstock
ג'ף בזוס / צילום: Shutterstock

יותר מ-500 עובדי אמזון חתמו על מכתב פנימי להנהגת החברה, לג'ף בזוס ואנדי ג'ס (מחליפו הקרוב בתפקיד הניהולי בחברה) וקראו להם להכיר במצוקת העם הפלסטיני. המהלך הזה של העובדים כמובן מגיע ברקע המתיחות הביטחונית שהייתה בתקופה האחרונה. על פי המכתב שפורסם ב- The Verge , נכתב כי "בתור עובדי אמזון, אנו מאמינים שזו האחריות המוסרית שלנו לתמוך ולהביע סולידריות עם הפלסטינים ולדבר בשם מיליוני הפלסטינים, שבמשך עשרות שנים נשללו קולם, הקורבנות שלהם וגם מהאנושיות שלהם".

על פי העובדים, "ישנו נרטיב ארוך-טווח ולא אנושי, לפיו סבלם של העם הפלסטיני ומותו אינם חשובים, ובמקרים רבים הם מוצדקים וראויים לשבח". עוד כתבו כי "למרות החלטות רבות של האו"ם והסכמה מצד ארגוני זכויות אדם בינלאומיים, כולל ארגון Human Rights Watch ובצלם, שאומרים שהפלסטינים חיים תחת כיבוש צבאי בלתי חוקי ואפרטהייד - אלו הנמצאים בעמדות כוח והשפעה בחרו לשתוק או לשחרר הצהרות "שני צדדים". מספיק זה מספיק. לא ניתן לתמוך באופן אקטיבי או פסיבי באלימות הקלטנית בעקירה הפלסטינית ובביטול זכויות האדם", נכתב.

העובדים טוענים כי הטענות שלהם נגד הכיבוש והפגיעה בעם הפלסטיני אינה אנטישמיות. "חשוב להבהיר כי עמדתנו נגד הכיבוש הישראלי על ידי הצבא איננה עמדה נגד העם היהודי. לאנטישמיות אין מקום כאן. הנרטיב שלנו הוא נגד מדינה הממשיכה להנציח אלימות קולוניאלית ליישוב נגד עם ילידי ישראל: הפלסטינים".

במכתב, העובדים קראו להנהגת אמזון לפעול בארבעה מישורים: ראשית, "להגן ולהבטיח את חופש הדיבור". העובדים מבקשים לדחות פומבית ופנימית את הטענה כי ביקורת נגד ישראל או על הציונות משמעה אנטישמיות. "מדובר בערבוב של שני מונחים הפוגע במרדף אחר צדק עבור הפלסטינים והיהודים כאחד". בנוסף, מבקשים ללמוד ולתקשר עם הקהילה הפלסטינית.

שנית, העובדים מבקשים כי אמזן תכיר בסבלם של הפלסטינים שנפגעים תחת כיבוש לא חוקי, לטענתם. מבחינת אלו החתומים על המכתב, צריך להפסיק להשתמש בשפה שרומזת על סימטריה או שיוויון בין הצדדים, כי זה מציג מצג שווא שאינו נכון. "אמזון מעסיקיה פלסטינים בתל אביב וחיפה ובכל העולם. התעלמות המסבל שעומד בפני פלסטינים ומשפחותיהם מוחקת את עובדינו הפלסטינים", כך ציינו במכתב.

למעשה, העובדים מבקשים מאמזון להכיר "בפגיעה המתמשכת בזכויות האדם הבסיסיות של הפלסטינים, החיים תחת כיבוש לא חוקי". המישור השלישי שהעובדים קוראים לחברה לפעול בו, הוא הקמת קרן סיוע לפלסטינים המושפעים מאלימות צבאית, ולסייע הומניטרית למצבם.

ולבסוף, רביעית - "אנו מבקשים מהנהגת אמזון להתחייב לבחון ולחסל חוזים עסקיים ותרומות ארגוניות עם חברות, ארגונים או ממשלות הפועלות או שותפות להפרות זכויות אדם - כמו צה"ל". צריך להזכיר, בחודש שעבר ענקיות הענן אמזון AWS וגוגל קלאוד זכו במכרז הענן הממשלתי נימבוס בישראל. שתי החברות נבחרו להוות תשתית לתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית של משרדי הממשלה, הרשויות השונות וצה"ל מתשתיות מחשוב מקומיות - לענן. החוזה הנחתם בסך 1.2 מיליארד דולר.

אמזון לא הגיבה לדיווחים.

המכתב של עובדי אמזון מגיע ברקע שני מכתבים דומים שנשלחו פנימית בחברות אחרות. המכתב הראשון היה של כ-250 עובדי גוגלשקראו לחברה להגביר את התמיכה בפלסטינים על רקע המצב הביטחוני הקשה בימים האחרונים. במכתב פנימי שפורסם, עובדי גוגל מבקשים מהמנכ"ל החברה, סונדאר פיצ'אי, לנקוט כמה צעדים שיבהירו את העמדה של החברה בנושא. בין הצעדים שביקשו, היה לסיים חוזים עסקיים התומכים בהפרת זכויות אדם פלסטיניים, כמו צה"ל.

גם טים קוק, מנכ"ל אפל קיבל מכתב דומה מעובדי החברה שלו. ההתאחדות המוסלמית של אפל, קבוצת רשמית בחברה, שלחה מכתב למנכ"ל אפל, טים קוק, וקראה לו לשחרר הצהרות ברורות התומכות בעם הפלסטיני וניהול מגעים. מדובר בקרוב ל-1000 עובדים שחתמו על המכתב, שקראו לחברה להכיר בכך שמיליוני פלסטינים סובלים כיום מכיבוש בלתי חוקי.