"הצלחנו בזכות זה שהעסקנו את האאוטסיידרים והלא מקובלים"

היזם החרדי יוני לוקסנבורג, מייסד ומנכ"ל אלמנטור, קורא לגיוון גם מצד מחפשי העבודה: "צאו מחוץ למתחם שרונה ואל תרוצו ישר לסטארט-אפ של ההוא מהיחידה"

הדרישה לגיוון והכלה במקום העבודה מופנית בדרך כלל אל המעסיקים, אך מנכ"ל הסטארט-אפ בניית האתרים אלמנטור (Elementor) יוני לוקסנברג בחר לפנות דווקא אל המועסקים, או יותר נכון אל מבקשי העבודה. "את או אתה שמחפשים עבודה, מה הסיכוי שתצאו מחוץ לאזור של ‘מתחם עיר שרונה' המובטחת ותלכו לעבוד בסטארט-אפ של ערבים או חרדים למשל?", שאל לוקסנברג בכנס הגיוון התעסוקתי של גלובס.

השאלה הזאת אינה היפותטית עבור לוקסנברג, אלא נושא שהוא נתקל בו לא פעם כשהקים את אלמנטור. לוקסנברג ושותפו להקמת החברה אריאל קליקשטיין הם חרדים מבני ברק שגדלו הרחק ממקורות היזמות הקלאסיים של ענף ההייטק הישראלי. "אני הילד השלישי מתוך שבעה במשפחה, למדתי בחדר ובישיבה, בלי בגרות ותואר. אני חצי משתמט כי עשיתי שירות לאומי", תיאר לוקסנברג את עצמו. "עבור החרדים אני דוגמה לכך שאפשר להצליח בלי לימודי ליבה והחילונים חושבים מה היה יוצא ממני אם כן הייתי לומד".

אלמטור, שנבחרה אשתקד במקום השני ברשימת הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס, היא כיום כבר חברה מוכרת עם יותר מ-300 עובדים במשרדים נוצצים במתחם הבורסה. החברה גייסה יותר מ-15 מיליון דולר מקרן לייטספיד האמריקאית וסביב המוצר שלה פועלות מאות קהילות שיצרו אלפי הרחבות שונות. "אלמנטור היא חברה רגילה לכל דבר ואנחנו עושים הפרדה מלאה בין דת לטכנולוגיה", הוא אמר. "כל אחד יכול ללבוש, לאכול ולהתנהג איך שהוא רוצה. הדבר היחיד שאגיד לכם זה לנוח בשבת".

אלא שבתחילת הדרך לא היה קל לשכנע עובדים לבוא לראיון עבודה בחברה בניהול חרדים שמשרדיה בבני ברק. "לא נעים להגיד, אבל חברות השמה ומשאבי אנוש סיפרו לנו שפספסנו הרבה מועמדים איכותיים כי הם פחדו", אמר לוקסנברג.

"כשמדברים על גיוון בישראל תמיד קופץ החרדי, הערבי או האתיופי, אבל יש מעבר לזה. יש את האאוטסיידרים, אלו שלא שייכים לחבורת המקובלים, גם הם מחפשים את המקום שיקבל אותם. כשאני חוזר ל-20-30 העובדים הראשונים של אלמנטור, הם הגיעו מתוך חיבור לדרך שלנו והבנה שגם אם לא הגיעו ממקומות נחשבים או מהיחידה המובחרת, הם עדיין יוכלו לקבל מקום להצליח ויזכו לבמה לפרוץ את הגבולות".

לוקסנבורג סבור שהעובדה שאלמנטור קלטה דווקא את האאוטסיידרים תרמה בסופו של דבר להצלחתה. "היכולת שלנו לפרוץ את המחסומים נבעה מזה שהיינו שונים, אחרים ומגוונים".

לוקסנבורג קרא למחפשי העבודה להרחיב אופקים. "אל תרוצו ישר לסטארט-אפ של ההוא מהיחידה, תפתחו את העיניים ואת הראש, תראו את ההזדמנויות, כי אם אתם רוצים להיות ב-1% שמשנה את העולם, אז אתם צריכים לעשות מה ש-99% אחרים לא עושים".

***גילוי מלא: הכנס נערך בשיתוף מינהל תעסוקת אוכלוסיות במשרד העבודה והרווחה והפורום הישראלי לגיוון בתעסוקה בחסות אמדוקס.